پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
آیت‌الله ابراهیم رئیسی گفت: اگر ضرورتی در کشور وجود دارد که یک کاری صورت گیرد باید نظارت متناسب با آن را تعریف کنیم. باید بحران بی‌اعتمادی حل و به اعتماد به دولتمردان تبدیل شود که راهکار آن شفافیت است.
شعار سال: آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد اولویت‌های خود به موضوع مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: محور تحولی که باید ایجاد شود و برای کشور ضرورت دارد اجرای عدالت در همه سطوح است که اگر صورت گیرد، جلوی فساد گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد احساس عدالت در بین مردم هستیم، افزود: باید در مواردی که بخش دولتی می‌خواهد امتیاز یا جوازی به بخش خصوصی بدهد، نظارت جدی صورت گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه سازوکار‌ها باید کارآمد باشد، به مسئله شفافیت به عنوان راهکاری برای مبارزه با فساد اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مشکلات جدی کشور فقدان شفافیت است و اگر شفافیت را اجرا کنیم بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی یادآور شد: سامانه‌ها باید به هم مرتبط شوند، به عنوان مثال اگر سامانه بانک مرکزی، وزارت افتصاد و دارایی، بنادر و گمرکات به یکدیگر مرتبط شوند یک سامانه فعال اقتصادی ایجاد می‌شود که واردات و صادرات را تحت اشراف قرار می‌دهد.

رئیسی ادامه داد: اگر این سامانه‌ها فعال شود، پای خیلی‌ها قطع می‌گردد و زمینه سوءاستفاه از بین می‌رود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در قوه قضاییه که به برخی از پرونده‌ها رسیدگی می‌کنم می‌بینم که چه روابطی از سوی قدرت و ثروت وجود دارد که می‌خواهند به این پرونده‌ها رسیدگی نشود، ده برابر این مقاومت در دستگاه اجرایی وجود دارد تا سامانه‌هایی که می‌خواهد دست رانت خواری را قطع کند، فعال نشوند.

وی خاطرنشان کرد: باید بحران بی‌اعتمادی حل و به اعتماد به دولتمردان تبدیل شود که راهکار آن شفافیت است.

رئیسی به موضوع تعارض منافع نیز اشاره کرد و گفت: تعارض منافع، یکی از موانع جدی و از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و نمی‌گذارد کار‌ها به سامان برسد. عنصر رانت خوار باید کنار گذاشته شود و کسی که منافعی دارد را نباید در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری گذاشت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بانک‌های عامل باید درست عمل کنند، افراد متخلفی داشتیم که جرم در نظام بانکی مرتکب شدند که با آن‌ها برخورد شد درحالیکه بانک مرکزی جایگاه نظارتی دارد. وقتی برخی از موارد را پیگیری کردیم دیدیم که در بانک مرکزی هم فساد است و تقریبا ۲۵ نفر در بانک مرکزی دستگیر شدند. آن فردی که خودش باید نظارت می‌کرد که وام و تسهیلات به واجدین شرایط پرداخت شود وقتی جعبه سکه را جلویش می‌گذارند پایش می‌لرزد و به کسانی که واجد شرایط نیستند این تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید نظامات را اصلاح کنیم و اگر این کار صورت نگیرد، سیستم اداری کشور ضربه می‌خورد و مردم بی اعتماد می‌شوند.

رئیسی با اشاره به موضوع قاچاق کالا خاطرنشان کرد: این کالایی که صادر می‌شود باید پیگیری شود که ارز آن به نظام تولید برگردد. باید منبع ارز و منبع پولی که از آن صادرات می‌شود کنترل و رهگیری شود و این کاملا می‌تواند در یک ساختار سامانه‌ای صورت گیرد

وی در پاسخ به سئوالی در مورد قوانین فسادخیز، بیان داشت: دولت و مجلس وقتی می‌خواهند یک تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند باید همه عواقب را بنگرند و درست موضوع را ببینند.

رئیسی یادآور شد: ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی شروع پرونده‌های فساد و آمدن به طرف قوه قضاییه. چند پرونده الان ما داریم که محصول همین مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر ضرورتی در کشور وجود دارد که یک کاری صورت گیرد باید نظارت متناسب با آن را تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: شان دولت، هدایت و حمایت و نظارت است. باید از کشاورز حمایت شود و تسهیلات دهند. تضمینی باشد که محصول او زمین نماند و باید به زنجیره بین تامین و تولید تا مصرف توجه شود تا دچار دلالی نشود.

وی افزود: ما چندبار تاکنون جشن استقلال تولید گندم گرفتیم؟ چرا ما امسال باید گندم وارد کنیم؟ چون نگاه سیاستگذاری وجود ندارد و دولت شان نظارتی خود در بخش کشاورزی را دقیق اجرا نمی‌کند.

رئیسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه یک مقاومت درون دولتی نسبت به مجوز‌ها وجود دارد، دولت شما این مسئله را چگونه حل خواهد کرد، گفت: حتما باید این مقاومت‌ها را شکاند و قدرت دولت همین است. مگر می‎ شود دستگاه‌های دولتی هر جور که می‌خواهند تصمیم بگیرند و بعد نتیجه آن اینگونه مفاسدی شود که مردم از آن گله‌مند هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آیا نخواستند این سامانه‌ها را فعال کنند؟ ندانستند که این کار به سود کشور است؟ به نظر بنده نتوانستند؛ چراکه مقاومت زیاد است و اینجا یک اراده جدی می‌خواهد که بتواند با شفافیت نظارت را صورت دهد و جلوی فساد گرفته شود.

رئیسی با طرح این سئوال که چرا دولت الکترونیک و ارتباط سامانه‌ها شکل نمی‌گیرد، ادامه داد: تحقق این موضوع یک اراده مدیریتی جدی در کشور می‌خواهد.

وی پیرامون موضوع اشتغال و برنامه‌های خود بیان داشت: ایجاد اشتغال در کشور کاملا امکان پذیر است. امروز ما می‌توانیم بگوییم آمار بیکاری و شبه بیکاری ۵ میلیون نفر است و این آمار زیبنده کشور نیست. اگر در سال یک میلیون اشتغال ایجاد می‌شد شاهد این وضعیت نبودیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حتما باید سالی یک میلیون شغل ایجاد شود و در کشور این امکان که در چهار سال ۴ میلیون شغل ایجاد شود، وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: ظرفیت قابل توجهی از واحد‌های تولیدی معطل است و ۲۰۰۰ مورد آن را در قوه قضاییه راه اندازی کردیم و چرا باید اینگونه باشد. در جریان بازدید از سبلان پارچه اردبیل سالن آماده بود چرا نباید کارگر در آن مشغول باشد؟ یا برخی واحد‌های دیگر که با یک اقدامات مقدماتی کاملا اشتغال در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در این سال‌ها شغلی که باید ایجاد نشد و ظرفیتی که الان معطل مانده باید به خط تولید بیاید و از سوی دیگر هفتاد درصد ظرفیت اقتصادی کشور فعال نیست.
 
باید اقتصاد دریا در کشور ما فعال شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سهم برخی از کشور‌های اروپایی در استفاده از ساحل ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی آن‌ها است و باید اقتصاد دریا در کشور ما نیز فعال شود.

رئیسی به اقتصاد فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: اگر اقتصاد فضای مجازی فعال شود، خانم‌های خانه دار هم می‌توانند با تولید محتوا درآمدزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: مسکن اقتصاد پیشران است که اگر فعال شود بخش مهمی از اقتصاد را به دنبال خود فعال خواهد کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد اشتغال فارغ التحصیلان نیز گفت: در اقنصاد دیجیتال و حوزه تولید، فارغ التحصیلان نقش مهمی دارند.

رئیسی با بیان اینکه برای فعال کردن تولید حتما باید اقتصاد‌های غیرمولد را با نظام مالیاتی عادلانه بی جاذبه کنیم، اظهار کرد: اینکه بانک‌ها به جای تولید به دنبال ارز و خرید زمین و طلا و مسکن بروند، مشکل ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با کاهش ملایم مالیات از ۲۵ درصد به سمت ۱۰ درصد می‌توان تولید را جذاب‌تر کرد و با مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد از جذابیت آن‌ها کاست و این موضوع باید در ساختار‌ها صورت گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیرامون ارتباط بین آموزش و مهارت و بازار کار نیز گفت: در نظام آموزشی دانشگاه یک سمت و صنعت و بازار و اقتصاد در سوی دیگر قرار دارد و این دو سمت باید با هم مرتبط باشند به گونه‌ای که دانشگاه نیاز بازار را ببنید و مهارت لازم را به دانشجو بدهد.

رئیسی با بیان اینکه حتما دانشگاه را در بخش‌های مختلف به حساب خواهیم آورد، بیان داشت: برای این موضوع سازوکار دارم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حل مشکل صنایع کوچک، ادامه داد: صنایع کوچک و کارگاه‌ها را باید توانمند کنیم تا در برابر تکانه‌ها تاب آوری داشته باشند که لازمه این موضوع حمایت تسهیلاتی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته بعدی ارتباط دادن این صنایع با صنایع بزرگ است که با هم کار کنند و از توان این کارخانه‌ها برای اینکه بتوانند تاب‌آوری بیشتری داشته باشند، استفاده نمایند. از سوی دیگر مالیات این واحد‌ها باید به نحو مناسبی کاهش یابد.

رئیسی تصریح کرد: اگر زنجیره بین واحد بزرگ و کوچک برقرار شود، نقش بسیار مهمی در حل مشکلات خواهند داشت.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در دولت شما نرخ تورم چقدر هدف گذاری شده است، گفت: نرخ تورم به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در این هشت ساله این تورم، اقتصاد کشور را دچار مشکل جدی کرد.
 
نظارت بر خلق پول و گسترس ابزار‌های تامین مالی در کاهش تورم نقش دارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما هدف‌گذاری کردیم که تورم را در مدت دو سال به نصف کاهش دهیم و سپس به سمت یک رقمی شدن حرکت کنیم.

رئیسی اظهار کرد: اولین نکته برای کاهش تورم این است که باید زنجیره تولید و نظام توزیع را کاملا اصلاح کنیم که در این میان کاهش دلالی، اتلاف و نظارت بر بازار باید به صورت جدی دنبال شود.

وی با بیان اینکه تورم با افزایش تولید کاهش می‌یابد و برای این موضوع رشد ۵ درصدی را پیش بینی کرده ایم، گفت: در این زمنیه مدیریت نقدینگی امری ضروری است و برای افزایش تولید باید مشوق‌ها را برای واحد‌های تولیدی در رابطه با دریافت مالیات جدی کنیم.

رئیسی با بیان اینکه رشد نقدینگی اگر متناسب با افزایش تولید بود، نگران کننده نیست، تصریح کرد: نظارت بر خلق پول و گسترس ابزار‌های تامین مالی در کاهش تورم نقش دارد.

وی در مورد کسری بودجه، یادآور شد: کسری بودجه به علت هزینه‌های بالا و درآمد‌های پایین است. هزینه‌های دولت را باید کاهش داد و درآمد دولت را با پیگیری فرار مالیاتی افزایش داد.

رئیسی ادامه داد: مالیات هم باید از افرادی گرفت که فرار‌های مالیاتی دارند. از سوی دیگر ما تنها ۲۰ میلیارد دلار صادرات به همسایگان داریم که به راحتی قابل افزایش تا چهل میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه این افزایش درآمد در کنار کاهش هزینه دولت می‌تواند کسری بودجه را جبران کند، اظهار کرد: به اقتصاد نباید شوک وارد کرد و هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. مردم به شایعات توجه نکنند و بدانند ما کشور را می‌شناسیم و راهکار‌ها را بلدیم و با توکل به خدا و دست توانای مردم حتما وضعیت را متحول خواهیم کرد و با اراده جدی بسیاری از گره‌ها باز خواهد شد.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: در این روز‌ها شایعات زیادی درباره بنده ایجاد خواهد شد که مردم باید هوشیار باشند و ما نظرات خود را به مردم از طریق رسانه‌ها ارائه داده‌ایم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در رابطه با کشور هم برنامه دارم، هم کارنامه دارم و هم اراده جدی برای سامان دادن به وضعیت مردم، کسب و کار مردم، سفره مردم و دولت که اجرای این برنامه‌ها را عهده دار است، وجود دارد و برنامه ما مطابق بیانیه گام دوم اجرای عدالت خواهد بود.
 
تعداد بازدید : 3


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از میزان، تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۳۲۶۵۰، www.mizan.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین