پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
براساس سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مقرر شده کلیه سکو‌ها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در مدت یکسال، نسبت به صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام کنند. به موجب این مصوبه، وزارتخانه‌ها مکلف شدند به شکل غیرانحصاری در رابطه با سکو‌ها و خدمات صیانت شده برای خردسالان اطلاع‌رسانی کنند.
شعار سال: تارخی: حقوق کودکان در تمام لایه‌های جامعه باید حفظ شود
علی تارخی کارشناس فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه حقوق کودکان نه تنها در فضای مجازی، بلکه باید در تمام لایه‌های اجتماع رعایت شود به فراز می‌گوید: «متاسفانه مدتی باب شده بود که از خردسالان برای تبلیغ در فضای مجازی بسیار استفاده می‌شد که البته با رضایت والدینش انجام می‌شد، اما به نظر کارشناسان این کار برای آن سن سنگین و حتی به لحاظ روانی قطعا درآینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه سال هاست که در تلویزیون از خردسالان و کودکان برای تبلیغات استفاده می‌شود می‌گوید: «در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی از حضور یک کودک زیبا استفاده می‌کنند و این کار معمولا با رضایت خانواده انجام می‌شود و کمتر کسی است که این کار را نادرست بداند، اما باید به این نکته توجه کنیم این کودکان صورتی دیگر از همان «کودکان کار» به شمار می‌روند که از آنان برای مقصاد تجاری و کسب سود سو استفاده می‌شود. جای کودک، پشت میز و مدرسه و آموزش است، این کودکان هم به شکلی از آموزش و بازی که خاص کودکان است فاصله می‌گیرند و باید ساعت‌ها جلوی دوربین باشند و از کودکی آن‌ها را با دروغ بزرگی که نامش را ژست می‌نامند درگیر می‌کنند.»

این کارشناس می‌افزاید: «اگر مادر پدر‌ها آگاه شوند که ساعت‌ها نگه داشتن کودک پشت دوربین ممکن است چه بلایی در آینده بر سر روان آن‌ها بیاورد قظعا خودشان بدون اینکه قانون با آن‌ها برخورد کند، کودک خود را مجبور به چنین کاری نمی‌کنند.»

عزت نفس کودکان از بین می‌رود
سیدرضا طاهری روانشناس نیز در زمینه استفاده کودکان برای کار‌های تبلیغی در فضای مجازی به فراز می‌گوید: «شاید به ظاهر ما ببینیم یک کودک مثلا فلان لباس شیک را می‌پوشد و با اعتماد به نفس جلوی دوربین از زوایای مختلف نقش بازی و فلان کالا را تبلیغ می‌کند، اما باید بدانیم که عزت نفس این کودک در آینده خدشه دار خواهد شد.»

او در ادامه می‌گوید: «کودک برای اینکه در بزرگسالی عزت نفس کافی داشته باشد نیاز دارد کودکی کند. به موقع بازی کند و رها باشد و تمام مدت به این فکر نکند که‌ای وای ممکن است یک جای کارم مشکل داشته باشد. او باید همواره احساس امنیت کند و مدام نگران اشتباهاتش نباشد. اما مشکل اینجاست که این کودکان مجبور می‌شوند خیلی زود بزرگ شوند و نمی‌توانند کودکی کنند. همین مسئله باعث می‌شود عزت نفسشان در بزرگ‌سالی دچار مشکل شود و آسیب ببیند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۳۱۲۷، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین