پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
قطع پیاپی برق، جدا از آسیب‌های خانگی (لوازم برقی) و به‌ویژه قطع وسایل برودتی در این گرما که سبب اعتراض شمار بالایی از مردم در شهر‌های مختلف شده، در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها سبب کشته شدن بیماران می‌شود؛ و نیز سبب تعطیلی معدود کارخانه‌ها و اداره‌های برقرار می‌شود.
شعار سال:  طرح از بنیامین آل‌علی
کمبود برق دارید؟
نیروگاه خورشیدی نور ابوظبی/ ۱۲۰۰ مگاوات/ هزینه ساخت: ۸۷۰ میلیون دلار/قیمت فروش: ۲.۳ سنت/ مدت زمان ساخت: ۲ سال
نیروگاه اتمی بوشهر تولید: ۱۰۰۰ مگاوات/وضعیت: نامعلوم/ هزینه ساخت: نامعلوم (تخمین ۲۲میلیارد دلار - توسط روسیه) /قیمت فروش به شبکه: نامعلوم/ مدت زمان ساخت: ۳۵سال

حامد پاک‌طینت

حکایتِ برق

احمد ابوالفتحی
روزنامه‌نگار و داستان‌نویس
 
در دهه‌ی هفتاد در دشتِ نسبتاً خشکِ کبودرآهنگ، برای خنک نگه‌داشتنِ ژنراتور‌های نیروگاه تازه‌تاسیسِ برقِ همدان، چاه‌های عمیقِ متعدد حفر کردند. نتیجه‌اش نابودی سفره‌های زیرزمینی آب و فرونشست دشت و نابودی کشاورزی بود. به‌بهای برق.

در دهه‌ی هشتاد گفتند ما انرژی هسته‌ای را برای تولید برق می‌خواهیم. میلیارد‌ها دلار برای نیروگاه بوشهر هزینه شد تا هزار مگاوات برق تولید شود. کمی آن‌ورتر از بوشهر، ابوظبی با قیمیتی بسیار بسیار بسیار ارزان‌تر و بی تحمیلِ هیچ هزینه‌ی سیاسیِ به مردمش با نیروگاه خورشیدی ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و البته نیروگاهش هم چنان مستهلک نیست که در اوج نیاز به برقِ تولیدی‌اش مانند نیروگاه بوشهر از کار بیفتد.

در دهه‌ی نود گفتند باید از انرژی‌های تجدیدپذیر برق تولید کنیم. خردادماه امسال اعلام کرده‌اند ۱۷۸ میلیون کیلووات برق از منابع تجدیدپذیر وارد مدار شده. جوری گفته‌اند که خیلی به چشم بیاید. اگر با واحدِ مگاوات به سراغ عددشان برویم می‌شود ۱۷۸ مگاوات. یعنی کمتر از یک‌ششمِ نیروگاه نور در ابوظبی.
قرن تازه را با بیت کوین آغاز کردیم. کشوری که وضع تولیدِ برقش از قراری است که بیان شد حالا تبدیل شده به یکی از مهم‌ترین مزارعِ بلعیدنِ برق در دنیا...

این حدیثِ حکمرانیِ ماست.
چه افراد و نهاد‌هایی پشت سر هفت هزار ماینر هستند؟

علی مجتهدزاده
وکیل دادگستری

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران‌بزرگ، گفته بزرگ‌ترین مزرعه استخراج رمز ارز ایران در یک کارخانه متروکه در غرب تهران، با هفت‌هزار ماینر کشف شد که حدود ۴درصد برق کشور را لازم داشته.

سوالی که پیش می‌آید این است که دست‌های پشت پرده چنین مرکزی چه کسانی هستند و به کدام مراکز قدرت متصل می‌باشند؟ واضح است واردات این حجم عظیم ماینر و تأمین برق لازم برای آن‌ها در یک کارخانه متروکه، کار افراد عادی نیست. مانند ماجرای قاچاق که طبق گفته مقامات رسمی حدود ٣۵درصد کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد و ٩٠درصد آن از گمرکات رسمی انجام می‌شود. کاش به عمر ما قد بدهد که کسی بگوید چه افراد و گروه‌های قدرتمندی و به واسطه کدام نهاد‌های پشت پرده این مسائل هستند. متأسفانه معلوم نیست آن روز کی می‌رسد و تا رسیدنش فقط تحمل بدبختی‌های ناشی از این کار‌ها مثل قطع برق سهم شهروندان عادی است.
 
برق، نیروگاه اتمی و رمزارز
 
مجله‌ فوربس:
با وجود تحریم‌ها و کرونا، شمار میلیونر‌های ایران ۲۰ درصد بیش‌تر شده، اما مردم فقیرتر شده‌اند
در سال ۲۰۲۰، تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا در ایران ۲۱.۶ درصد رشد کرده در حالی که میانگین جهانی این آمار در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۳ درصد بوده. همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز همین سال بیش از ۲۴.۳ درصد رشد داشته که آن‌هم بسیار بیش‌تر از میانگین جهانی است.

حالا ایران به لحاظ شمار میلیونر‌ها در مقام چهاردهم جهان و نخست خاورمیانه ایستاده و حتی از بزرگ‌ترین رقیبش، عربستان که با ۲۱۰ هزار میلیونر در رده ۱۷ جهانی قرار دارد، پیش افتاده.

این مجله، بنا بر گزارش «ثروت جهانی» از سوی مرکز مشاوره «کپ جمینی»، می‌گوید سرمایه‌گذاری در بورس و استخراج رمزارز‌ها دو منبع اصلی افزایش میلیونر‌ها در ایران بوده.

دولت ایران شهریور ۹۹ یک درصد از ذخیره صندوق توسعه ملی را به بازار بورس تزریق کرد و دی ۹۹ هم مبلغ ۲۵ تریلیون ریال به این بازار تزریق کرده.

بنابر این گزارش حدود ۷۲ درصد از میلیونر‌های ایران در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برق ارزان در ایران یک مزیت نسبی بالا برای استخراج رمز ارز و رونق بازار ارز‌های دیجیتال است.

این مجله، اما افزوده: «با این حال افزایش ثروت و تعداد میلیونر‌های ایران، کاملا در تضاد با اقتصاد ضعیف این کشور است و بنابر آمار‌های «شورای اسلامی کار» بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران به دلیل هزینه‌های زندگی در فقر نسبی زندگی می‌کنند. قیمت اقلام روزمره با افزایش ۵۰ درصدی تورم هنوز هم روزانه در حال افزایش هستند. بیماری کرونا هم به بیکاری و فقر در ایران دامن زده است.

قطع پیاپی برق، جدا از آسیب‌های خانگی (لوازم برقی) و به‌ویژه قطع وسایل برودتی در این گرما که سبب اعتراض شمار بالایی از مردم در شهر‌های مختلف شده، در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها سبب کشته شدن بیماران می‌شود؛ و نیز سبب تعطیلی معدود کارخانه‌ها و اداره‌های برقرار می‌شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین