پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
عباس زاده گفت: تولید «متیونین» برای استفاده به عنوان نهاده دامی، در قالب طرح‌های پیشران در زنجیره پروپیلن تعریف شده و ظرفیت طرح ۱۰۰ هزار تن در سال خواهد بود.
شعار سال: حسن عباس زاده با بیان اینکه برخی از نهاده‌های دامی مانند «متیونین» که ۸۰ درصد مصرف آن برای نهاده‌های دامی مرغ‌های گوشتی یا مرغ‌های تخم‌گذار است در ادامه زنجیره تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود، افزود: در زنجیره پروپیلن یک پایه (گرید) غذایی ساخته می‌شود که به عنوان افزودنی به خوراک دام و طیور، در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون این محصول در کشور تولید نشده بود، ادامه داد: این نهاده دامی از محل واردات تامین می‌شد و از آنجا که واردات تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد، گاهی با کمبود مواجه هستیم که این موضوع زنجیره غذایی کشور را متاثر می‌کند.

به گفته عباس زاده، تولید «متیونین» برای استفاده به عنوان نهاده دامی، در قالب طرح‌های پیشران در زنجیره پروپیلن تعریف شده و ظرفیت طرح ۱۰۰ هزار تن در سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به این محصول سالانه ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود، گفت: این ظرفیت بیشتر از ظرفیت مورد نیاز کشور است و می‌توان مازاد تولید را به سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه صادر کرد.

درآمد ۲۵۰ میلیون دلاری با صادرات متیونین

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارزش تولید این محصول را در سال ۳۱۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: هر تن متیونین بالای ۳ هزار دلار قیمت دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد از این محصول صادر خواهد شد، ادامه داد: با تولید متیونین در کشور نه تنها از خروج ارز جلوگیری می‌شود، بلکه درآمد ارزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای کشور ایجاد خواهد شد.

این مقام مسوول سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح را ۱۴۰ میلیون دلار عنوان کرد که در مقایسه با واحد‌های بزرگ پتروشیمی عدد کوچکی خواهد بود.

به گفته عباس زاده، ۲ سرمایه‌گذار برای تولید متیونین ورود و طرح خود را ارائه کرده‌اند.

در سال گذشته، ۶۷۵ هزار تن کالای پتروشیمی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شد که محصولات نهایی نیستند و محصولات میانی هستند، اما در داخل تولید نمی‌شوند. این کالا‌ها در ۲۳۲ قلم کالا دسته‌بندی شد.

با بررسی‌های انجام شده مشخص شد تولید ۴۰ قلم کالا تا ۷۰ درصد از واردات را پوشش می‌دهد و از همین رو تمرکز بر تولید همین محصولات شد. بر این اساس ۲۸ طرح پیشران در کشور با ظرفیت ۳ میلیون تن و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار در سال تعریف شد که ۲۲ محصول جدید در کشور تولید خواهد کرد.

این طرح‌ها با توجه به مزیت خوراک گاز در ایران، بر پایه گاز هستند تا زنجیره‌ای که اکنون به محصولات میانی رسیده، تکمیل شود. وقتی متانول داریم می‌توانیم طرح پایین دست تعریف کنیم و با طرح‌های جدید رو به رو شویم. هدف افزایش ارزش سبد محصولات پتروشیمی کشور است. در اجرای طرح‌های پتروشیمی، علاوه بر نیاز کشور توجه به اقتصادی بودن طرح‌ها نیز مورد توجه است.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰، agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین