شعار سال: بحث استارتاپها در ایران بسیار داغ است. موفقیت پیاپی چند شرکت استارتاپی در کشور به این شایعه دامن زده است که میتوان با کمترین سرمایه گذاری و نازلترین هزینه، موفق به راه اندازی کار سریع و پر سود استارتاپی شد.
این البته بخشی از واقعیت است، اما همه آن نیست. تمام کارهای استارتاپی در ایران موفق نبوده اند، اما استارتاپهای بسیار موفقی هم شکل گرفته اند. وجود نیروهای تحصیل کرده و آشنا به آخرین پیشرفتهای نرم افزاری و سخت افزاری، فراهم شدن زیرساختهای فنی و ارتباطی و رشد استفاده از تلفن همراه در ایران و رکود حاکم در صنایع سنتی از جمله عوامل مهم موثر بر رشد استارتاپها در ایران است.
با این کار استارتاپی معادل لاتاری و بخت ازمایی نیست. این کار هم مثل همه مشاغل نیازمند به کار گیری خلاقیتها و از همه مهمتر پذیرش ریسک بالاتر است. در کار استارتاپی شما با مشتریان و جامعه هدفی مواجه هستید که تا قبل از اغاز رسمی کار هیچ درک و شناختی از آن و نیز میزان سود و زیان ندارید.
تعریف کار استارتاپی:
استارتاپ (startup) در اصطلاح عامه به کارهای جدید و نوپا گفته میشود که معمولا بر اساس مطالعه بازار و درک نیازهای جدید شکل گرفته اند. از سوی دیگر تعریف اینترنت تا حد زیادی با اینترنت و تکنولوژیهای جدید پیوند خورده است. به این دلیل که احتمالا تعداد زیادی از استارتاپها طی چند سال اخیر حول فناوریهای نوین شکل گرفته اند. اما معمولا کارهای متکی بر ایده جدید و با سرمایه گذاری کمتر و شکل گیری سریعتر ار استارتاپی میگویند. این شرکتها نیروی انسانی کمتری در استخدام دارند، اما قادر به ایجاد مشاغل غیر مستقیم و گسترده هستند.
استارتاپ یک رویداد یا همایش، یک وب سایت و یا اپ موبایل نیست. استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.
استارتاپ ها، معمولا حول ایدههای نوآورانه و خلاقانه بنا میشوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایدههای نو، در جستجوی روشهایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپ ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان میدهد.
استارتاپهای ایرانی
دنیای تکنولوژی و استارت آپ هر روز در حال پیشرف و معرفی ایدههای جدید است. در همه دنیا این اتفاق با سرعت خیلی بالا در حال شکل گیری بوده و در ایران و تهران هم رشد استارت آپها از این رقابت عقب نیافتاده است. هر روز ایدههای جدیدی در ایران از طریق استارت آپ مطرح شده و ایده پرورانده و در نهایت تبدیل به یک بیزینس پردرآمد میشود.
به دلیل اهمیت استارت آپها قصد داریم در اینجا ۹ استارت آپ معروف ایران که ضمن درآمدزایی بالا تقریبا در این زمینه پیشرو هستند را معرفی کنیم برخی از این استارت آپها برند شده و از نظر ارزش گذاری بسیار بالا هستند.
۱-دیجیکالا
دیجی کالا بزرگترین شرکت خرده فروشی صورت اینترنتی در ایران است که در سال ۲۰۰۶ راه اندازی گردید. امروزه دیجی کالا، پربازدیدترین سایت در خاورمیانه و بزرگترین سایت فروش محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در ایران میباشد. این وب سایت در آغاز راه خود تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپتاب و… مینمود، ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد تا به امروز که شاهد این هستیم که تقریبا کالایی نمانده که شما مشابه آن را در دی جی کالا یافت نکنید.
این فروشگاه با ضمانت یک هفتهای تعویض و پس گرفتن کالای فروخته شده این آرامش خاطر را به مشتری میدهد که اولا جنسی که به دست او میرسد اصلی است و ثانیا در صورتی که از کیفیت و کارایی کالا رضایت نداشته باشد میتواند با انجام مقدمات کار کالای خریداری شدهی خود را برای شرکت باز پس بفرستد و به جای آن کالای مشابهای دریافت نماید و یا اینکه هزینه پرداختی خود را باز پس گیرد. از تاسیس دی جی کالا تا به امروز نزدیک به ۱۱ سال میگذرد و در حال حاضر این سایت از نظر موسسات تعیین سطح خارجی با ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بزرگترین استارتاپ ایرانی لقب گرفته است.
۲. کافه بازاراین شرکت بزرگترین بازار انواع اپلیکیشنهای گوشیهای هوشمند در ایران میباشد. موسسان این استارتاپ توانسته اند میلیونها کاربر، تبلیغات کنندگان اینرنتی و برنامه نویسان گوشیهای هوشمند را از طریق بسترهایی مانند آپ استور بازار به یکدیگر متصل کنند.
پس از اینکه شرکت گوگل برای دسترسی کاربران ایرانی به برنامههای قرار داده شده در فروشگاه گوگل (گوگل پلی) محدودیت ایجاد کرد شرکت آوای همراه هوشمند با بومی سازی برنامهای مشابه برنامه گوگل پلی توانست تا حد قابل قبولی خلا ایجاد شده برای کاربران اندرویدی را از بین ببرد و با در دسترس قرار دادن بازیها و نرم افزارهای تولید داخل سهم بزرگی در پیشرفت اینگونه بازی و نرم افزارها ایفا نمود. این زنبیل کوچک کمتر از ۵ سال است که بافته شده است، اما با همین سن کم توانسته به یکی از محلهای مورد اطمینان برای دانلود بازی و نرم افزار اندروید تبدیل شود.
۳. اسنپاسنپ یکی از استارتاپهای موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber (بزرگترین شرکت تاکسی رانی دنیا) است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.
این شرکت که در سال ۱۳۹۳ توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینهی حمل و نقل عمومی تاسیس شد.
اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد! اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد. جالب است بدانید که اسنپ از سال ۱۳۹۳ تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰ درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن دهها هزار کاربر بهعنوان راننده و صدها هزار کاربر بهعنوان مسافر دارد.
۴. آپاراتاز زمانی که وب سایت آپارات شروع به فعالیت نموده است ۵ سال میگذرد، این سایت در واقع بومی سازی شدهی سایت یوتیوب میباشد که با فیلتر بودن این شکبه جهانی در ایران آپارات توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای این وب سایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درامد قابل توجهی دست پیدا کند. این سایت در سال ۸۰ تاسیس شد و در سال ۹۳ پس از تاسیس حساب کاربری رئیس جمهور در این سایت، آپارات رسما وارد دنیای پخش ویدیوی آنلاین شد. سایت آپارات از سایتهای زیر مجموعهی شرکت صبا ایده است، این شرکت مالک سایتهایی نظیر میهن بلاگ و سایت تبلیغات کلیکی صبا ویژه نیز است.
۵. تپسی (TAP۳۰)تپسی (TAP۳۰) رقیب قدر اپیلیکشن اسنب، سامانه هوشمند درخواست تاکسی است که در حال حاضر در شهرهای تهران و کرج و اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد خدمات خود را ارائه میدهد. تپسی از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با سفیران (رانندگان) مرتبط میسازد. شما به راحتی، با دو کلیک میتوانید درخواست خودرو دهید و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنید.
پدیدآورنده این استارت آپ میلاد منشی پور نام دارد. میلاد در دانشگاه تهران مهندسی مکانیک خواند و سپس به فرانسه رفت و از مدرسه عالی مدیریت پاریس (HEC) در رشته MBA فارغالتحصیل شد. او ده سال تجربهی کار و مدیریت در شرکتهای معتبر بینالملی نظیر Boston Consulting Group و Bain & Company را دارد. میلاد در این شرکتها مدیر پروژه بود و به کمپانیهایی نظیر مایکروسافت (Microsoft)، دِل (Dell) و شرکتهای خدمات مالی مشاوره داده است. او برای تدریس دورهای کوتاهمدت در حوزهی استراتژی و مشاوره در دانشگاه شریف، به ایران آمد و فضای کسبوکار ایران را در حوزهی IT مساعد یافت. در سال ۱۳۹۵ از کانادا به ایران بازگشت و تپسی را در همین سال راهاندازی کرد.
۶. اسنپ فودیکی از جذابترین استارتاپهای موفق ایرانی اپلیکیشنهای سفارش آنلاین غذا میباشد. ایده این استارت آپ سرویس دلیوری غذا در کمترین زمان به همه نقاط تهران است.
این اپلیکیشن بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستورانهای طرف قرارداد خود را به شما نمایش میدهد. بدین ترتیب، شما میتوانید از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهید. این شرکت به تازگی و با توجه به سیاستهای مجموعه روماک، به اسنپ فود تغییر نام داده است.
۷. علی باباعلی بابا باسابقهترین، بزرگترین و معتبرترین سامانهی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بینالمللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام میشود برای شما جستجو میکند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاینهای خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آنها موجود است انجام میدهد. همچنین برای خرید بلیط چارتر، علی بابا مطمئنترین گزینه است، چرا که استرداد آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین میکند.
۸. دیواردیوار از محبوبترین و معروفترین استارتاپهای ایرانی به حساب میآید. قطعا برای شما هم پیش آمده که بخواهید وسیلهای را به صورت دست دوم خریداری نمایید یا وسایلتان را که دیگر برای شما کاراییای ندارد به فروش برسانید.
این سایت یک سایت فروش محصولات دست دوم میباشد و کابران میتوانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آنها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند. درج آگهی در این سایت هزینهای ندارد، ولی پس از مدتی که از ثبت آگهی شما میگذرد به دلیل اینکه ممکن است آگهیهای مشابهای بر روی آگهی شما قرار گیرد و یا پایان یک ماه رایگان بودن درج آگهی عملا دیده شدن آگهی شما با مشکل مواجه شود میتوانید با پرداخت هزینهای اصطلاحا آگهی خود را نردبان کنید و دوباره آنرا به بالای لیست فروش در سایت منتقل کنید همچنین میتوانید آگهی خود را از نوع ویژه انتخاب کنید و با درج ستاره در کنار آگهی خود توجهات بیشتری را به سمت آن جلب نمایید. این سایت در حال حاضر دو اپلیکیشن برای گوشیهایی با پلتفرم اندروید وای او اس منتشر کرده که کاربران با استفاده از این اپها میتوانند کالای مد نظر خود را بدون مراجعه به سایت خریداری نمایند. شیپور نام دیگر سایتی است که کاری مشابه سایت دیوار را انجام میدهد.
۹٫ بامیلوبامیلو یک بازار تجارت الکترونیک در ایران است که در دسامبر ۲۰۱۳ تأسیس شد و در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ توسط رامتین منزهیان آلمانی-ایرانی با درجه کسب و کار و اقتصاد و تجربه کاری قبلی در شرکتهای مشاوره و سرمایهگذاری بانکی، راه اندازی شد. فروشگاه اینترنتی بامیلو bamilo پس از دیجی کالا دومین فروشگاه اینترنتی پربازدید در ایران است. بامیلو تابستان سال ۹۳ بهعنوان یکی از ونچرهای روماک که خود زیرمجموعه راکت اینترنت است، راه اندازی شد. موزاندو نیز پس از ناکامی در نیل به اهدافش، با بامیلو ادغامشده است. بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجیکالا دارد و حتی تنوع بالاتر رده محصولات آن دیجیکالا را به تحرک واداشت. هرچند درفروش محصولات دیجیتال به دیجیکالا نرسیده است، امّا در فروش رده پوشاک که البته دیجیکالا وارد آن نشده، پیشتاز بازار است.
بامیلو پس از ثبت سفارش شما این سفارش را به تامین کنندکان کالا میرساند و آنها نیز کالا را در اختیار فروشگاه اینترنتی بامیلو قرار میدهند و پس از کنترل کیفیت و اطمینان از سلامت کالا آن را به بخش ارسال تحویل میدهد و به دست مشتری میرسانند. بامیلو ارسال کالا را به تهران رایگان وبه بقیهی نقاط کشور باهزینهی پایینی ارسال میکند.
فروشگاه اینترنتی بامیلو اصالت و سلامت کامل کالا را تضمین میکند و ضمانت بازگشت کالا را نیز به همراه دارد (بازگشت کالا در صورتی که شرایط ذکر شده در قانون بازگشت را داشته باشد.) که این خصوصیات فروشگاه بامیلو را به فروشگاه اینترنتی مطمئن تبدیل کرده است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹، www.karkhanedar.com