پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
یکی از فعالان حوزه گردشگری می‌گوید سیاست‌های اشتباه پیرامون تامین حق‌آبه هورالعظیم و رودخانه‌های دیگر، سدسازی‌ها و طرح‌هایی مانند انتقال آب کارون، زندگی عادی مردم در خوزستان را طاقت‌فرسا کرده و در حال نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری این استان است.
شعارسال: باسم حمادی گفته میراث ناملموس خوزستان تحت‌تأثیر خشک شدن هورالعظیم قرار گرفته است؛ «هورالعظیم یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور خشک شد. شهر‌های ما دور آب ایجاد شده‌اند. فرهنگ مردم عرب خوزستان برگرفته از آب است. ما موسیقی خود را از آب می‌گیریم. ساز ما از نی ساخته می‌شود. مضیف سازه‌ای است که ۶ هزار سال قدمت دارد و از نی ساخته می‌شود. مردم حاشیه هور، دامپروری می‌کنند. صنعتگران سال‌هاست که بوریا بافی داشته‌اند، اما دیگر نمی‌توانند تولید داشته باشند. صید و صیادی به خوبی انجام می‌شد، اما الان همین صیادی که یکی از فرهنگ‌های مردم هورنشین است نیز از بین رفته است. دو سال پیش ما را سیل برد حالا چه شده که در مدت دو سال داریم از تشنگی می‌میریم؟ مردم هورنشین الان مهاجرت کرده و به شهر‌ها رفته‌اند».
هورالعظیم در حال احتضار
وی ضمن انتقاد از سیاست‌های وزارت نیرو گفته «الان آب پشت سد داریم، اما مافیای آب و مدیریت غلط موجب شده تا حقابه را ندهند. انتقال آب کارون به فلات مرکزی اشتباه است. سی و سه پل از آب کارون پر می‌شود ما دوست داریم مردم آب بخورند، اما نه اینکه برای کارخانه‌ها و شرکت‌ها مصرف شود. این شرکت‌ها باید در جایی قرار می‌گرفتند که آب‌های آزاد وجود دارد. چرا ما تشنه باشیم، اما شرکت‌ها آب داشته باشند؟ در دهه ۵۰ طرح آمایش سرزمین توسط فرانسوی‌ها انجام شده بود و گفته بودند که صنایع فولاد باید در کنار بنادر و آب باشد، اما متأسفانه آن سند اجرا نشد».

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری میدان، تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۴۰۰، کدخبر:۷۸۹۶۵، meidaan.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین