پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
رسانه‌های خبری لبنان یکی ازدلایل اصلی کنار رفتن سعدی حریری را فشار‌های فزاینده ریاض برای اعمال خواسته‌های خود در ترکیب دولت آینده لبنان اعلام کردند.
شعار سال: برخی از ناظران معتقدند فشار‌های سعودی موجب شد سعد حریری از تشکیل دولت جدید لبنان انصراف دهدو بحران سیاسی تشکیل دولت در این کشور تداوم یابد.
 
گزارشگر تلویزیون العالم گزارش داد: کاخ ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد سعد الحریری برای گفتگو درباره هرگونه اصلاحی درباره ترکیب پیشنهادی کابینه اش آمادگی نداشت.

کاخ ریاست جمهوری افزود: مخالفت سعد الحریری با اصل توافق با رئیس جمهور نشان می‌دهد او تصمیمش را برای انصراف از تشکیل دولت قبلا گرفته بود.

حسین العزاوی در بیروت در ادامه گزارش داد: همچنانکه انتظارش می‌رفت، سعد الحریری پس از بحرانی که بین وی و میشل عون به درازا کشید، انصرافش را از تشکیل دولت اعلام کرد.

الحریری اعلام کرد؛ میشل عون از او خواست در اسامی ارائه شده برای تشکیل دولت، اصلاحاتی انجام دهد و موضع رئیس جمهور تغییر نکرده است بنابراین امکان ندارد با آنچه وی می‌خواهد، موافقت کند.

الحریری تأکید کرد انصرافش را از تشکیل دولت به اطلاع رئیس جمهور رساند.

منابع نزدیک به رئیس جمهور گفتند؛ علت مخالفت میشل عون با ترکیب کابینه آن بود که معیار‌های ملی در آن رعایت نشده بود، شفافیت نیز نداشت، با عرف‌های تشکیل دولت هم فاصله داشت و اسم‌هایی در فهرست پیشنهادی او بود که با توافق قبلی فرق می‌کرد و همین باعث شد کاخ ریاست جمهوری اعلام کند میشل عون با استعفای الحریری موافقت و به رایزنی‌های پارلمانی الزام آور در چند روز آینده دعوت کرده است.

خبرنگار این شبکه تصرح کرد: محافل پیگیر گفتند علت انصراف سعد الحریری نیز فشار‌های سعودی است و بر خلاف آنکه بسیاری اختلافات داخلی را علت این تصمیم الحریری می‌دانند، او در نتیجه فشار‌های سعودی انصراف داده است.

۹ ماه از زمانی که سعد الحریری بر اساس ابتکار فرانسه، مأمور تشکیل دولت شد، می‌گذرد و او در این مدت ۲۰ بار به کاخ ریاست جمهوری رفت و با میشل عون دیدار کرد و در این میان جنگ بیانیه‌ها و اتهام زنی‌های متقابل نیز بین جریان ملی آزاد و جریان المستقبل درباره علل کارشکنی‌ها ادامه داشت. این در حالی است که برخی مناطق، صحنه اعتراضات و به آتش کشیدن لاستیک‌ها و افزایش قیمت دلار بود که از ۲۰ هزار لیر در برابر یک دلار گذشته است.

خبرنگار در پایان گفت: بنابراین داستان مأموریت برای تشکیل دولت با انصراف الحریری پایان یافت و مرحله و فرآیند جدیدی آغاز شده است که با یافتن اسم جایگزین میان بحران‌هایی که لبنان درگیر آن‌ها است، شروع می‌شود.
 
تعداد بازدید : 3
 
از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «البناء» در مقاله‌ای درباره بحران تشکیل دولت جدید در این کشور نوشت: یکی از علل اصلی عدم تشکیل کابینه جدید لبنان دخالت‌های خارجی است. در واقع، عربستان سعودی در زمینه تشکیل دولت جدید مداخله می‌کند و همین مسأله تشکیل دولت را با مشکلات و پیچیدگی‌هایی مواجه ساخته است.

پایگاه خبری «النشره» نیز گزارش داد، عربستان سعودی از طریق سعد حریری به رئیس جمهوری این کشور پیام منفی داده است و همچنان بر اجرای خواسته ریاض و کنار گذاشتن نیرو‌های مقاومت از جمله حزب الله در کابینه لبنان تاکید می‌کند.

درتحولی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: فرانسه از لبنان خواست رایزنی‌های پارلمانی را هر چه زودتر به منظور انتخاب نخست وزیر جدید آغاز کند.

همچنین قرار است کنفرانس بین الملی لبنان با ابتکار عمل امانوئل مکرون‏ رئیس جمهور فرانسه و سازمان ملل چهار اوت سال جاری میلادی در پاریس برگزار شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صداو سیما، تاریخ انتشار: ۲۵تیر ۱۴۰۰، کد خبر iribnews.ir، ۳۱۶۶۲۷۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین