پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
آیا آمریکا با وجود دستکم ۴۰ سال حضور و استقرار در افغانستان (از ۱۹۸۰ تا کنون) و پشتیبانی و سپس مبارزه با طالبان، نمی‌داند که خروجش از این کشور، به معنای قدرت یابی دوباره طالب‌ها است؟!
شعار سال: آیا آمریکا نمی‌داند خروجش از عراق، به منزله باز کردن دست بنیادگرایان تندرو سنی و شیعه و تضعیف موقعیت میانه رو‌ها و سکولاریست‌های دمکرات است؟!

چرا دولت بایدن و کنگره طی ماه‌های اخیر، بر ریاض برای پایان دادن به مساله یمن و توافق با حوثی‌ها فشار وارد آورده و بر این اصرار دارند؟

کمال ساده نگری است که تصور شود، آمریکا و ناتو به چنین پیش بینی‌هایی نرسیده اند. به گمانم واشنگتن در این ارتباط به نتیجه زیر رسیده است:

آمریکا در باره هزینه کرد چند تریلیون دلاری در عراق، افغانستان و دیگر کشور‌های خاورمیانه بر سر عقل آمده است. یک سرمایه گذاری بی نتیجه. چه بهتر که به جای ایفای نقش ناجی، مردم منطقه تجربه زیستن درحکومت‌های اسلامی را حس و لمس کرده و خود در باره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. واشنگتن و دیگر متحدینش با کسب تجربه ملت‌هایی که زیر حکومت‌های مذهبی هستند، بدین نتیجه دست یافته اند که بهترین راه مبارزه با چنین حکومت هایی، رها کردن آن‌ها با مردمشان است!

آنان‌چنین تصور می‌کنند که مردم زیر فشار سنگین و ناکارآمدی مدیریتی این گونه حکومت‌ها، بالاخره له شده و پس از گذراندن مرحله ترس، وارد چرخه خشم و سپس طغیان خواهند شد؟!

یدالله کریمی‌پور

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین