پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۵۰۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
سران گروه۲۰ در نشست خود با تایید تفاهم‌نامه ماه گذشته سران گروه۷ و پشتیبانی ۱۳۲کشور، قوانین مالیاتی جدیدی را تصویب کردند. این مصوبات برای جلوگیری از کم‌ستانی مالیات از شرکت‌هایی است که دفاتر خود را در کشور‌هایی با نرخ مالیات پایین به ثبت می‌رسانند تا مالیات کمتری به دولت‌ها بدهند. همچنین تصویب حداقل نرخ مالیات برای این شرکت‌ها به‌منزله یکسان‌سازی شرایط کشور‌های مختلف از نظر مالیاتی است. این تفاهم‌نامه می‌تواند فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی یا خودروسازی را دست‌خوش تغییراتی کند.
شعار سال : شرکت‌های چندملیتی با سیل جدید قوانین مالیاتی روبه‌رو خواهند شد. سران گروه۲۰ در نشست خود با تایید تفاهم‌نامه ماه گذشته سران گروه۷ و پشتیبانی ۱۳۲کشور، قوانین مالیاتی جدیدی را تصویب کردند. این مصوبات برای جلوگیری از کم‌ستانی مالیات از شرکت‌هایی است که دفاتر خود را در کشور‌هایی با نرخ مالیات پایین به ثبت می‌رسانند تا مالیات کمتری به دولت‌ها بدهند. همچنین تصویب حداقل نرخ مالیات برای این شرکت‌ها به‌منزله یکسان‌سازی شرایط کشور‌های مختلف از نظر مالیاتی است. این تفاهم‌نامه می‌تواند فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی یا خودروسازی را دست‌خوش تغییراتی کند.
توافق وزرای گروه ۲۰ درباره مالیات جهانی
پذیرش دستورکار مالیاتی گروه ۷

جلسه سران گروه۲۰ با دستور کار مالیات‌گذاری بین‌المللی برگزار شد. بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان حمایت تمام‌قد خود از معاهده اصلاحی مالیات در معاملات جهانی را اعلام کردند. هدف از این معاهده تحمیل حداقل مالیات به شرکت‌های چندملیتی و فشار بر معدودی از کشور‌ها برای امضای توافق است. وزرای اقتصاد و بانکداران مرکزی گروه۲۰ که نشست آن‌ها روز شنبه در ونیز برگزار شد، با صدور بیانیه مشترکی، معامله مالیاتی را که ماه گذشته با توافق کشور‌های گروه۷ و پشتیبانی ۱۳۰کشور طی مذاکراتی در پاریس به تصویب رسید، تایید کردند. در این اطلاعیه این معاهده «توافقنامه تاریخی در مورد معماری مالیاتی بین‌المللی باثبات‌تر و منصفانه‌تر» خوانده شده و کشور‌های عضو گروه۲۰، تمامی اعضای سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی را که هنوز به توافق‌نامه متعهد نشده‌اند، دعوت به پذیرش آن کرده‌اند. این سازمان از همه کشور‌ها در مذاکرات خواسته است تا زمان نشست بعدی گروه۲۰ در ماه اکتبر به‌سرعت به باقی مسائل رسیدگی و عناصر طراحی و نقشه راه را نهایی کنند. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در این باره گفت: گروه۲۰ تلاش می‌کند کشور‌هایی مثل ایرلند و مجارستان را به توافق بکشاند، اما رضایت آن‌ها برای پیشبرد معاهده ضروری نیست. او ادامه داد: گروه۲۰ تلاش می‌کند کشور‌های متوقف‌شده را برای پذیرش توافق متقاعد کند، اما این امر برای حرکت رو به جلو ضروری نیست. برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه نیز این معاهده مالیاتی را «انقلاب مالیاتی قرن» خواند و گفت: بر سر «اصلاح مالیات بین‌المللی توافق شده است و هیچ بازگشتی وجود ندارد.»

حساب مالیاتی وزرای اقتصاد برای شرکت‌ها

مفاد این تفاهم‌نامه بیان می‌کند که شرکت‌های چندملیتی هر کجا محصولات یا خدمات می‌فروشند، باید مالیات بیشتری بپردازند. در حال حاضر، هر شرکت می‌تواند در کشوری خاص میلیارد‌ها دلار درآمد به دست آورد، اما مالیات کمی پرداخت کند. این امر به این دلیل است که آن‌ها می‌توانند دفاتر خود را در کشوری با نرخ مالیات پایین‌تر قرار دهند و سود خود را به آنجا برسانند. طبق این تفاهم‌نامه، می‌توان از شرکت‌هایی که در هر کشور بیش از ۱۰درصد سود فروش داشته باشند، مالیات دریافت کرد. سود بالاتر از این حد، مالیات ۲۰درصدی خواهد داشت. قسمت دوم توافق، حداقل نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ در سطح جهانی است که ۱۵درصد تعیین شده است. هدف از این کار جلوگیری از پایین‌آوردن نرخ مالیات دولت‌ها برای جذب شرکت‌های چندملیتی است.

این توافقنامه‌ها شامل توافق‌های مهندسی‌شده هستند که برای تشویق به سرمایه‌گذاری به برخی از کشور‌ها اجازه می‌دهد، بدون هزینه از این معاهده خارج شوند. در حالی که تایید سیاسی گروه۲۰ تلاش برای دستیابی به توافق نهایی است، مسائل فنی مهمی باقی مانده و بعید است این مسائل تا جلسه بعدی حل شوند و پیش‌بینی می‌شود این تفاهم‌نامه نهایتا تا سال ۲۰۲۳ اجرا شود. انتظار می‌رود مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره ایالات‌متحده مانع دیگر این تفاهم‌نامه باشد. جو بایدن حداقل برای برخی از عناصر پیشنهادی نیاز به تایید کنگره دارد. این در حالی است که کوین بردی، مقام ارشد جمهوری‌خواه کمیته راه و روش مجلس نمایندگان، این توافق را «تسلیم اقتصادی خطرناک توصیف می‌کند که مشاغل ایالات‌متحده را به خارج از کشور می‌فرستد».

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۷۸۰۶۱۵، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین