پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: سیلو‌ها و کارخانه‌های آرد از گندم مملو است و برخی افراد با شایعات در فضای مجازی می‌خواهند فضا را ملتهب کنند، در حالی که هیچ گونه کمبودی نداریم.
شعار سال: رئیس بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده است.

او از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بهای گندم خریداری شده، پرداخت شده است.

هاشمی ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارش و کمبود تولید در مزارع دیم و هدر رفت گندم به سمت خوراک دام و طیور، میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش داشته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: مشکلات کمبود نهاده‌های دامی منجر به هدر رفت گندم تولیدی و جایگزینی آن در واحد‌های دامداری و مرغداری شده است.

صف‌های طولانی خرید نان کذب است

او در واکنش به موضوعات کمبود نان و ایجاد صف‌های طولانی نان در فضای مجازی گفت: ذخایر استراتژیک گندم به میزان کافی است که با این وجود بحث صف‌های طولانی خرید نان و کمبود آرد شایعه است.

به گفته هاشمی، سیلو‌ها و کارخانه‌های آرد از گندم مملو است و برخی افراد با شایعات در فضای مجازی می‌خواهند فضا را ملتهب کنند، در حالی که هیچ گونه کمبودی نداریم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد ادامه دارد، بیان کرد: با توجه به آغاز برداشت گندم در استان‌های سردسیر و استمرار خرید تا پایان مرداد برآورد می‌شود که میزان خرید به ۵ میلیون تن تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با این وجود ۵ تا ۶ میلیون تن گندم مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود تا خلا خشکسالی جبران شود.

هاشمی با اشاره به اینکه کمبودی در گندم آرد تولیدی نداریم، افزود: اهمال در واردات نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام و طیور از طریق فشار به گندم خوراکی در حال تامین است.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال موضوع خشکسالی، کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل و عدم برداشت گندم از مناطق دیم موجب شد، خودکفایی این محصول استراتژیک به رغم برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها محقق نشود.

او کمبود و گرانی نهاده‌های دامی را بخشی دیگر از دلایل ناکامی خودکفایی گندم اعلام کرد و گفت: امسال بخشی از گندم تولیدی صرف خوراک دام و طیور شود که این موضوع در میزان خرید و شکست سیاست خودکفایی و برنامه وزارت جهاد کشاورزی تاثیر سو گذاشت، هر چند عوامل دیگری همچون قیمت در بحث میزان خرید و خودکفایی تاثیر گذار است، اما به تنهایی نمی‌تواند منجر به شکست این سیاست شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان درباره آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید گفت: هفته آینده نرخ خرید تضمینی گندم برمبنای تورم و هزینه‌های واردات تعیین و تا پایان تیر اعلام خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین