پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
خوردن فست‌فود برای خیلی‌ها از لذت‌بخش‌‌ترین تفریح‌ها محسوب می‌شود، اما به اعتقاد کارشناسان، امروز فست‌فود و نوشیدنی‌های همراه آن حتی بدتر از موارد مشابه دهه ۸۰ شده‌اند.
شعار سالمجله آمریکایی «Eat This Not That» در گزارشی مهم‌ترین واقعیت‌های مخوف فست‌فود‌ها را برشمرده که به ۱۱ مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟
۱. فست‌فود بر روان انسان تاثیر می‌گذارد

اگر رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنید، افزایش مصرف فست‌فود‌ها می‌تواند شما را به سوی افسردگی پیش ببرد، این مساله بر اساس نتایج تحقیقی که از سوی مجله تغذیه برای سلامت عمومی (Public Health Nutrition) بر روی ۹ هزار نفر انجام شده به اثبات رسیده است.

این تحقیق نشان داد افرادی که فست‌فود مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که این نوع غذا را در وعده‌های خود ندارند ۵۱ درصد بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می‌کنند حداکثر یک یا ۲ بار در ماه فست‌فود مصرف کنید.

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟
۲. نوشیدنی‌های سودای دستگاهی (The fountain drinks) مملو از باکتری است


یکی از ویژگی‌های منفی دستگاه‌های تولید یخ و سودا دشواری نظافت داخل آن است، و این باعث می‌شود به محلی برای تجمع و تکثیر باکتری و میکروب‌ها تبدیل شوند.


آزمایش‌های انجام‌گرفته روی آب یخ سروشده در فست‌فود‌ها وجود برخی از باکتری‌های موجود در مدفوع انسان را در آن آب نشان داده است.

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟

۳. زندگی در مجاورت رستوران‌های فست‌فود هم باعث اضافه‌وزن می‌شود


بر اساس نتایج تحقیقی که دانشگاه کلمبیا در برکلی کالیفرنیا انجام داد، وجود یک فست‌فودی در ۰.۱ مایلی (۱۶۰ متری) یک مدرسه احتمال چاق شدن دانش‌آموزان آن مدرسه را ۵.۲ درصد افزایش می‌دهد.

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟

۴. صد سال پیش کسی تمایلی به خوردن فست‌فود نداشت

تا سال ۱۹۲۰ به همبرگر به چشم غذایی که باید در نمایشگاه‌ها یا سیرک‌ها خورده شود نگاه می‌شد، زیرا آن را وعده غذایی کم‌ارزش می‌دانستند که از بخش‌های دورریز کشتارگاه‌ها و گوشت‌های فاسد تولید می‌شود.

اما بنیان‌گذاران رستوران‌های زنجیره‌ای وایت‌کستل موفق شدند جامعه را مجاب به خوردن این وعده غذایی کنند. آن‌ها اولین رستوران خود را در شهر وچیتا در کانزاس افتتاح کردند و به مشتریان خود اجازه دادند تا آزادانه نحوه تهیه وعده‌های غذایی را در آشپزخانه ببینند. آن‌ها همچنین تمام ساختمان را با رنگ سفید نقاشی کردند تا نشان دهند که محل از پاگیزگی لازم برخوردار است.

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟
۵. فست‌فود‌ها ارزان نیستند

برخلاف اعتقاد رایج در میان مردم، صرف شام در یک فست‌فودی چندان هم ارزان تمام نمی‌شود.


بر اساس تحقیق انجام‌گرفته در آمریکا، هزینه شام یک خانواده چهارنفره در یکی از رستوران‌های مک‌دونالد ۳۰ دلار خواهد بود در حالی که می‌توان با ۱۲ دلار در خانه خود یک غذای کامل تهیه کرد.


با خرید ۱.۹۹ دلار حبوبات، ۵.۹۹ دلار گوشت چرخ‌کرده بوقلمون، و ۲ تا چهار دلار یکی ۲ کیسه سبزیجات منجمد می‌توان یک وعده غذا برای چهار نفر تهیه کرد.

چرا دهان‌ها بر روی ۱۱ خطر خوردن فست‌فود باز هستند؟
۶. طعم همبرگر تقلبی است


تا به حال از خود پرسیده اید چرا همبرگر یا ناگت این‌قدر خوشمزه و تازه هستند در حالی که همه می‌دانند این‌ها قبلاً یخ‌زده بوده و سپس پخته شده‌اند؟ در پاسخ باید گفت حتی طعم دود همبرگر‌های زغالی هم تقلبی است.


یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تهیه طعم‌ها «Red Arrow Products Company» است که به شرکت‌های فست‌فودی در این خصوص کمک می‌کند. این شرکت به عنوان مثال چوب را آتش می‌زند و بوی آن را به آب تزریق و این آب را بسته‌بندی می‌کند و در اختیار شرکت‌هایی همچون برگر کینگ قرار می‌دهد.

۷. تزیین غذا برای تقویت اشتهای شماست

توجه کرده اید که اکثر رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود از همان رنگ‌ها و تقریباً از همان نوع نماد‌ها استفاده می‌کنند؟! این اصلاً تصادفی نیست؛ فست‌فود‌های زنجیره‌ای آمریکایی همچون Pizza Hut، In-N-Out Burger، Wendy’s، McDonald’s و Burger King به طور مشترک در نماد‌های خود از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه راچستر، این رنگ‌ها توجه مصرف‌کنندگان را جلب، اشتهای آن‌ها را تحریک و سرعت غذا خوردن را در آن‌ها بیشتر می‌کند، و حتی موجب می‌شود به چشیدن محصولات بیشتری تمایل پیدا کنند.

کارشناسان به مشتریان فست‌فود‌ها توصیه می‌کنند در صورتی که قصد خوردن این نوع غذا‌ها را دارند بهتر است آن را خریداری کنند و از صرف آن در منزل، در یک پارک نزدیک رستوران یا دست‌کم بیرون رستوران لذت ببرند.

۸. بازی با واژه برای جذب بیشتر

در ادامه این گزارش آمده، فعالان بخش بازاریابی مواد غذایی تمایل دارند از واژه‌های توصیفی و آگهی‌های داخل فروشگاهی برای تحریک افراد به خوردن غذا‌هایی که رستوران‌ها بیشترین تمایل به فروش آن‌ها را دارند استفاده کنند.

تنها مشکل در فرایند فوق این است که این تبلیغات شما را به سمت صرف غذا‌های سالم سوق نمی‌دهد.

بنا بر تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه کرنل انجام داده‌اند، حداقل ۲۷ درصد از مشتریان با دیدن توضیحات توصیفی یک غذا که با واژه‌های لذیذ شرح داده شده، آن را سفارش می‌دهند.

این تحقیق همچنین نشان داده که برخی از عناصر به‌کاررفته در منو‌ها مانند نحوه طراحی خطوط و استفاده از رنگ‌ها و گرافیک آن در راستای جلب نظر مشتریان به سمت برخی از عناصر خاص در آن است و می‌تواند بر سفارش مشتریان تاثیر بگذارد.

۹. حتی سالاد فست‌فود‌ها هم مواد شیمیایی دارند

این روز‌ها تمامی فست‌فودی‌ها انواع و اقسام سالاد‌ها را در کنار غذا‌های خود سرو می‌کنند، اما باید گفت که کیفیت سالاد‌های آن‌ها هم بهتر از فست‌فودهایشان نیست و در زمینه وجود عناصر غیرسالم در آن دست‌کمی از غذای اصلی ندارند.

بسیاری از شرکت‌ها با هدف حفظ طراوت و تردی کاهو‌های خود در سالاد به آن ماده «propylene glycol» می‌پاشند که یک ماده کاملاً شیمیایی محسوب می‌شود.

۱۰. یک پرس کوچک هم در واقع بزرگ است

محققان دانشگاه دوک متوجه شدند فست‌فودی‌ها معمولاً مشتریان را به خرید نوشابه‌های گازدار بزرگ‌تر تشویق می‌کنند.

این کار از طریق قرار دادن ظرف‌های بزرگ‌تر نوشابه انجام می‌شود و، چون مردم به طور ناخوداگاه به دنبال گزینه میانه هستند باید بدانند که هرچه حجم بطری بزرگ‌تر باشد توانمندی رستوران برای بالا بردن قیمت فاکتور نهایی هم افزایش پیدا می‌کند.

۱۱. کسی از کالری دریافتی در فست‌فود اطلاعی دارد؟

شاید شما از میزان کالری موجود در پرس‌های فست‌فود اطلاع داشته باشید، اما بر اساس گزارش مدرسه پزشکی هاروارد، اکثر مردم از این موضوع بی‌اطلاع هستند. پژوهشگران تحقیقی روی ۱۸۷۷ فرد بالغ، ۳۳۰ کودک در سنین مدرسه و ۱۱۷۸ نوجوان که فست‌فود‌های برند‌های مختلف را می‌خورند انجام دادند؛ در این تحقیق از آن‌ها در مورد میزان کالری موجود در غذا‌هایی که می‌خورند پرسیده شد.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق مقدار کالری موجود در غذاهایشان را بین ۱۷۵ تا ۲۵۹ کالری کمتر از رقم آن اعلام کردند، این در حالی است که واقعیت نشان می‌دهد کالری موجود در فست‌فود‌ها حدود ۵۰۰ کالری بیشتر یا کمتر از رقم اعلام‌شده در مورد آن است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰، کدخبر:۵۰۴۴۴۴، etemadonline.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین