پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
دنیل کانمن، برندۀ جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۲، در مطالعاتی که با همکارش آموس تورسکی تحت عنوان نظریه چشم‌انداز داشتند، به این نتیجه رسیدند که "حس از دست دادن" چیزی حدود ۲.۵ برابر بیشتر از "حسِ بدست آوردن" توسط افراد درک می‌شود.
شعار سال :فکر کنید برای مأموریتی کاری، سفری ده روزه به یک کشور دیگر رفته‌اید. در انتهای سفر زمانی که از هتل به فرودگاه می‌خواهید بروید، چرخی در خیابان‌های اطراف هتل می‌زنید و فردی را می‌بینید که از روی عکسی در گوشی شما، حاضر است پرتره نقاشی کند.
 
علم اقتصاد و واقعیت هزینه برای حس از دست دادن


با خودتان می‌گویید هدیۀ مناسبی برای همسر در خانه مانده‌ام می‌شود و اینطور به اون نشان می‌دهم در تمام طول سفر به فکرش بوده‌ام و هدیه‌ای منحصر به فرد برایش گرفته‌ام.

پس از نقاش قیمت کشیدن پرتره را می‌پرسید و او پاسخ می‌دهد ۵۰ دلار!

با توجه به اینکه در کشوری با قیمت‌های بالا زندگی می‌کنید، مبلغ بسیار بالایی برای یک نقاشی و یه کار بیست دقیقه‌ای محسوب می‌شود.

به نقاش می‌گویید این مبلغ بسیار بالایی‌است و حاضر به پرداخت نیستید و راهتان را می‌کشید که بروید.

نقاش می‌گوید تخفیف می‌دهد و ۳۵ دلار حاضر است این نقاشی را بکشد.

شما خشنود از اینکه مذاکره‌تان جواب داده، چون هنوز هم حاضر به دادن چنین هزینه‌ای برای یک نقاشی نیستید می‌گویید نه، هنوز هم گران است و تمایلی به ۳۵ دلار هزینه برای نقاشی ندارید.

در نهایت نقاش می‌گوید ۲۵ دلار آخرین مبلغی است که حاضر است نقاشی را بکشد. شما از دریافت تخفیف ۵۰%تان خوشحال می‌شوید و با خود می‌گویید ۲۵ دلار ارزش نقاشی همسرتان را دارد.

بعد از ۲۰ دقیقه زمان گذاشتن، نقاش می‌گوید کار تمام شده؛ اما زمانی که می‌خواهید برگه را از او بگیرید، نگاهی به شما می‌کند و می‌گوید برای اینکه گرافیت از روی صفحه پاک یا محو نشود، بهتر است یه لایۀ محافظتی روی برگه کشیده شود.‌

می‌پرسید هزینۀ آن چند است؟ می‌گوید ۱۵ دلار!

تازه به نقشۀ شومش پی می‌برید و می‌گید حاضر نیستید این هزینه رو بکنید.

اما او با چهره‌ای نگران می‌گوید، ولی توی چمدانتان تا می‌خورد و اثر مداد محو می‌شود. سپس با ناخن قسمتی از گوشۀ نقاشی را پاک می‌کند و اثر گرافیت را روی ناخنش به شما نشان می‌دهد.

اینجاست که شما برای از دست ندادن نقاشی و هزینۀ ۲۵ دلاری که انجام داده بودید، حاضر می‌شوید ۱۵ دلار دیگر هزینه کنید و در نهایت هدیۀ ۴۰ دلاری برای همسرتان بگیرید؛ و این را در نظر بگیرید که همین چند دقیقه قبل، حاضر نبودید حتی ۳۵ دلار برای نقاشی هزینه کنید.

دنیل کانمن، برندۀ جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۲، در مطالعاتی که با همکارش آموس تورسکی تحت عنوان نظریه چشم‌انداز داشتند، به این نتیجه رسیدند که "حس از دست دادن" چیزی حدود ۲.۵ برابر بیشتر از "حسِ بدست آوردن" توسط افراد درک می‌شود.

داستان بالا، در کتاب Actionable Gamification توسط Yu-Kai Chou به نقل خاطره آمده است.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اینان، تاریخ انتشار:۲۸ اسفند ۱۳۹۸، inanads.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین