پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
مدرس و پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه در جلسات قرآن صرفاً قرآن تلاوت می‌شود و به معنا و مفهوم آیات توجهی نمی‌شود، اظهار کرد: جای خالی تفسیر در جلسات قرآن رنج‌آور است در حالی‌که به شدت به آن نیاز داریم.
شعارسال: محمدصادق علمی، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، در مراسم تکریم دو تن از پیشکسوتان قرآن که به همت مؤسسه خدمات جامعه قرآنیان مشهد، در مسجد پیامبر اعظم (ص) شامگاه گذشته، ۲۴ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: از زمان کودکی با توجه به اینکه در خانواده مذهبی متولد شدم، به عرصه قرآن ورود کردم. در آن دوران، صوت‌هایی از تلاوت قاریان مصری را گوش می‌کردم، اما در مسابقات قرآن، شرکت نمی‌کردم، جز در دو مورد که در بخش اساتید دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

علمی اظهار کرد: با ورود به حوزه قرآن بیشتر از هر چیزی که رنجم می‌داد و اکنون نیز همان‌گونه است، عدم توجه به مفاهیم در جلسات قرآن بوده و هست همان‌طور که شاهدیم، در جلسات قرآن صرفاً قرآن تلاوت می‌شود و به معنا و مفهوم آیات توجهی نمی‌شود. بر همین اساس تصمیم گرفتم در جلسات قرآن چه آن دسته که قبل از انقلاب اسلامی برگزار می‌شد و چه آن دسته که بعد از انقلاب برگزار می‌شد، وقتی از من برای تلاوت دعوت به عمل می‌آمد، سعی می‌کردم اندکی زمان را صرف ترجمه آیات تلاوت شده در آن محفل کنم. در این جلسات، از مجری می‌پرسیدم چقدر زمان دارم و پس از اعلام زمان در همان بازه درباره قرآن و معانی این کتاب شریف صحبت می‌کردم. این کار من مورد تشویق اساتید به‌ویژه استاد بخارایی بود، تا حدی که یک شب بعد از تلاوت و معنی کردن آیات استاد مختاری من را مورد تمجید قرار دادند، لذا انگیزه در من ایجاد شد تا به مفاهیم قرآن بپردازم.

مدرس و پیشکسوت قرآن ادامه داد: شاگردی کردم، استادان بسیاری دیدم، اما در هر جلسه که به من وقت بدهند، در باب مفاهیم قرآن سخن می‌گویم، چرا که احساس می‌کنم جای تفسیر در جلسات تلاوت ما بسیار خالی است، در عین حالی که به شدت به آن نیاز داریم. البته تلاوت قرآن در جای خود محفوظ است، اما آنچه باید قاریان و مفسران قرآنی بدانند، این است که جای پیامبر (ص) می‌نشینند و آیات الهی را می‌خوانند، لذا باید پیامبرگونه عمل کنند و رفتار و اخلاق پیامبر (ص) در آنان تجلی یابد.

علمی افزود: قاریان، حافظان و تالیان قرآن باید در اخلاق و رفتار همانند پیامبر (ص) متواضع باشند، بدون مزد و منت کار کنند و به دنبال تجلیل و تعریف نباشند.

وی در پایان تصریح کرد: علامه طباطبایی (ره) بعد از اتمام دروس خود در نجف نزد استادش می‌رود تا از ایشان اجازه گیرد و به ایران بازگردد و در این ملاقات از وی سفارش و توصیه‌ای طلب می‌کند. استاد نیز در این میان، آیه ۱۴ سوره علق از قرآن را تلاوت می‌کند که خداوند می‌فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ؛ آیا انسان نمی‌داند که خدا می‌بیند»؛ لذا براساس این آیه، همان‌طور که امام راحل نیز فرمودند: «عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید».
 
 
قرآن خواندن را با تفسیر همراه کنید
 


در ادامه حجت‌الاسلام جواد رفیعی، دیگر پیشکسوت قرآنی خراسان و موذن حرم مطهر رضوی، بیان کرد: اولین اذان را در سال ۵۹ تلاوت کردم و همه این برکات در زندگی را از امام رضا (ع) و دعای پدر و مادرم دارم.

وی با اشاره به اینکه از کودکی وارد عرصه قرآنی شدم، گفت: از بین هشت برادر، تنها تشویق اطرافیان و محبت آنان، باعث ماندگاری من در این عرصه شد و به برکت قرآن به کشور‌های زیادی برای تلاوت دعوت شدم.

رفیعی اظهار کرد: توفیق داشتم که سالیان سال در مسابقات قرآن شرکت کنم و رتبه بین‌المللی نیز کسب کنم و افتخار دارم که پرچم ایران اسلامی در آن کشور‌ها به اهتزاز در آمد.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: پیامبر (ص) در میان امت اسلامی دو چیز گرانبها یعنی قرآن و عترت را به امامت گذاشت، لذا فاصله گرفتن از قرآن و عترت باعث زیان و خسران است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین‌المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۸۴۳۷۴، khorasan.iqna.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین