پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
فلاحی رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی است که ۲۵ صفحه پیشنهاد در مورد تبعات افزایش قیمت بنزین نوشتیم و ارایه کردیم، اما همه را در سطل اشغال ریختند. دولتی‌ها در مورد قطعی برق گفتند باید الگوی مصرف را تغییر دهیم. وقتی دولت‌ها اسراف کار‌ترین هستند چگونه می‌توانند متولی اصلاح الگوی مصرف باشند؟
شعار سال : سارا فلاحی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر گفت: ظاهراً عادت کرده‌ایم بحران‌هایی را ایجاد کنیم و بعد به سختی آن‌ها را مدیریت کنیم.
 
 
سطل آشغال و ۲۵ صفحه توجیحات گرانی بنزین؟
 

نماینده ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس اظهار کرد: از مجلس خواهش می‌کنم در زمین ایجاد بحران بازی نکند؛ به عنوان مثال لایحه رتبه‌بندی معلمان که کلیات آن یک ماه قبل در مجلس مصوب شد به دلیل مسائل اعتباری و… یک دفعه از مسیر خارج می‌شود که این موارد پارادوکس دارد و مردم نمی‌توانند با آن‌ها کنار بیایند.

وی ادامه داد: چطور زمانی که کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان بررسی می‌شد، موضوع اعتبار در میان نبود، اما اکنون این موضوع مطرح شده است. متأسفانه این موضوع به بحرانی تبدیل می‌شود که مجبور هستیم در صحن علنی در رابطه با آن صحبت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: یک هفته گذشته با حضور متخصصان وزارت نیرو، کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را برگزار کردیم تا علل خاموشی‌ها بررسی شود؛ خشکسالی و افزایش مصرف دو موضوع مهم به عنوان علت خاموشی‌ها مطرح شد و مسئولان عنوان کردند مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی مصرف بالایی داشتند و بر این اساس معتقد بودند باید الگوی مصرف مردم را تغییر دهیم.

فلاحی بیان کرد: وقتی دولت‌های ما به عنوان اسراف‌کارترین نهاد‌ها مطرح هستند چطور می‌توانند خودشان را متولی اصلاح مصرف مردم بدانند؛ ب ههرحال دولت‌های ما در طول مدت زندگی سیاسی و اقتصادی‌شان بزرگترین ضربه را به شیوه مصرف مردم زده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید قانون را رعایت کنیم؛ حدود ۱۵۰ سال پیش مستشارالدوله گفت پاسخ همه مشکلات ما یک کلمه به عنوان قانون است و آن یک کلمه می‌تواند به داد ما برسد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده دولت‌ها هر سال ۵ هزار مگاوات به صنعت برق کشور اضافه کنند، آیا این موضوع طبق قانون انجام شده است؟ قرار بود بر اساس همین قانون ۱۷ نیروگاه اتمی داشته باشیم، چقدر در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه شبکه برق کشور فرسوده است، مسئولان باید پاسخ دهند برای احیای آن چه میزان اقدام کرده‌اند. همچنین باید مشخص شود در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر چه میزان وقت گذاشته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: متأسفانه اقتصاد برق در کشورمان بیمار است؛ مسئولان بگویند چه میزان انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این راستا ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال در استان ایلام سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیش از صد میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده، اما اجازه کار به وی داده نمی‌شود؛ طی رایزنی با بنیاد مستضعفان عنوان شد باید مجوز از وزارت نیرو برای تولید نیروگاه دریافت شود، اما به ما مجوز ندادند. وزارت نیرو وقتی خودش نمی‌تواند کاری کند چرا اجازه نمی‌دهد بقیه به کشور کمک کنند.

فلاحی بیان کرد: در جلسه کمیسیون امنیت ملی که در راستای بررسی علل خاموشی‌های اخیر برگزار شد، موضوع سوء مدیریت یکی از مسائلی بود که همه کارشناسان به آن اعتقاد داشتند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر چنین رویه‌ای ادامه داشته باشد به زودی نیروگاه برقابی کارون ۲.۳ و شهید عباس‌پور از مدار خارج می‌شود و این یک بحران اساسی به شمار می‌رود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چطور وقتی بحران‌ها ایجاد شد و می‌خواستیم مجددا مردم را به کف خیابان بیاوریم، به آن‌ها فشار بیاوریم نشستیم موضوع را مدیریت کردیم، آیا قبل از وقوع این بحران نمی‌شد مانند جریان بنزین مدیریت کرد.

وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون امنیت ملی، وزارت کشور عنوان کرد همه مسائل پیش‌بینی شده و ۱۶ پیشنهاد ارائه شده، اما هیچ‌کدام عملی نشد همچنان که در جریان بحران بنزین ۲۵ صفحه در این خصوص نوشته شد برای دوستانی که به نظر من دوست ناباب انقلاب هستند؛ اگر این اتفاق بیفتد و افزایش قیمت بنزین داشته باشیم مردم دچار چالش می‌شوند و مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند، اما آن ۲۵ صفحه پیشنهاد را در سطح آشغال انداختند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر جلسه تشکیل می‌دهیم باید نتیجه آن به نفع مردم تمام شود.

در ادامه نماینده دولت در رابطه با مسائل مطرح شده در گزارش کمیسیون انرژی درمورد خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، گفت: نیروگاه‌های کشور به سه دسته حرارتی، اتمی و آبی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها برای تولید برق شرایط خاصی را داشته و نیاز به بهسازی و تعمیرات در زمان‌های مختلفی را دارند.

وی افزود: به عنوان مثال نیروگاه آبی سهم ۱۹ درصدی در تامین برق تابستان دارند و به شدت وابسته به آب‌های پشت سد هستند.

نماینده دولت تصریح کرد: در تابستان به جز افزایش تعداد مشترکان، رشد صنایع و فعالیت ماینر‌ها و همچنین افزایش دما موجب شد رشد مصرف ۲۰ درصد افزایش یابد در صورتی که متوسط رشد سال‌های قبل ۲ درصد بوده است.

وی گفت: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی شاهد افزایش ۲ الی ۴ درصدی دما نسبت به گزارشات بودیم که هر درجه دما سبب افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف می‌شود.

این نماینده دولت، اظهار کرد: واحد‌های نیروگاهی دارای دوره‌های تعمیراتی مشخصی هستند لذا طی چند وقت گذشته دیگر پاسخگوی مصرف نبودند و فشار زیادی نیز به نیروگاه‌های آبی وارد شد و حجم مخازن نیروگاه‌های آبی علیرغم اینکه همانند ابتدای سال ۹۹ بود، به دلیل‌عدم بارش در فروردین و اردیبهشت ماه به شدت کاهش یافت و ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از تولید نیروگاه‌های آبی از دسترس خارج شد.

وی افزود: دمای بی‌سابقه، رشد ۲۰ درصدی مصرف، کاهش تولید برق نیروگاه‌های آبی، تاخیر ورود نیروگاه اتمی و… موجب شد پاسخگوی نیاز‌ها به طور مناسب نباشیم و خاموشی‌های ناخواسته ایجاد شود. همچنین باید یادآور شد نیروگاه اتمی نیز به مدت ۴ روز از مدار خارج شد که این موضوع نیز سبب بروز برخی از خاموشی‌ها شد.

نماینده دولت در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف و کاهش خاموشی ها، گفت: ۳۴۰ هزار تفاهم نامه با مشترکان انعقاد شده و پاداش‌های مناسبی نیز پیش بینی شد لذا علیرغم افزایش مصرف فاصله کاستی‌ها به ۱۰ هزار مگاوات کاهش یافت و براین اساس مشاهده شد که توانستیم آزمون سراسری و انتخابات را به خوبی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت مجلس شورای اسلامی و مساعدت وزارت صمت و دیگر مجموعه‌ها مشکلات تعمیر برق کاهش یافته و خاموشی‌ها رخ نمی‌دهد، اما برای ادامه کار باید اقداماتی انجام شود.

نماینده دولت افزود: از پیشنهادات کمیسیون انرژی مجلس و همچنین حمایت ریاست قوه مقننه کمال تشکر را داریم؛ پیشنهادات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نمایندگان با توجه به اشراف آن‌ها به موضوع انرژی نقش مثبتی در صنعت برق داشته و هم اکنون بخشی از پیشنهادات کوتاه مدت در حال اجرایی شدن است که موثر بوده است.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۰؛ diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین