پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
بی‌بی مریم بختیاری (زادهٔ ۱۲۵۳ – درگذشتهٔ ۱۳۱۶ اصفهان) مشهور به سردار مریم بختیاری، نویسنده ایرانی و از زنان فعال در انقلاب مشروطه بود. خانوادۀ بی‌بی‌مریم از بانفوذترین خاندان‌های ایرانی دوره قاجار به‌شمار می‌آمد؛ پدرش، حسینقلی خان ایلخانی، از خوانین ایل بختیاری و برادران او؛ علیقلی خان سردار اسعد (از رهبران انقلاب مشروطه) و نجفقلی صمصام‌السلطنه (دو دوره رئیس‌الوزرای ایران) و نیز عموزادگان وی، از رجال شناخته‌شده دوران قاجار و پهلوی محسوب می‌شدند. او مادر علیمردان خان بختیاری بود. بی‌بی‌مریم از پیشگامان مطالبات حقوق زنان و از مدافعان ملّی سرزمین ایران، در خلال جنگ جهانی اول به‌شمار می‌آمد.
شعار سال: ۲۵ تیر ۱۲۸۸، مشروطه‌خواهان عزم پایتخت کردند تا استبداد صغیرِ محمدعلی‌شاه را درهم‌شکنند. یکی از فرماندهان این حرکت، «بی‌بی مریم بختیاری» بود. بانوی آزادی‌خواه و ایران‌دوست که هم فنون رزم را می‌دانست و هم برای احقاقِ حق زنان کوشید.

گزارش حمیدرضا محمدی، در صدو دوازدهمین سالگرد فتح تهران، به بی‌بی مریم بختیاری و جایگاهش در تاریخ ایران معاصر پرداخته است.

تعداد بازدید : 19

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۷تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۰۷۰۰۸/ irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین