پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
خوزستان و برخی مناطق جنوبی ایران، این روز‌ها از بحران بی آبی رنج می‌برد و مردم به تنگ آمده آن دست به اعتراض زده اند. همه کارشناسان صادق و دلسوز ایران می‌دانند، که این بحران زاییده فقدان پذیرش و اجرای الزامات توسعه پایدار در ایران است و برای حل آن در کنار اقدامات مسکن گونه، باید ریل مدیریت و سیاستگذاری‌ها به این سمت اصلاح شود و تنزل دادن آن به دعوا‌های استان‌های جنوب شرق و جنوب غرب و … از نوع همان رویکرد‌های غیر کارشناسی و پاک کردن صورت مسئله و دادن آدرس غلط است
شعار سال : به رسمیت شناختن حق اعتراض از جمله حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی است.چه بسا در شرایط ایده آل برای اکثریت جامعه ایران، گروهی که ممکن است در اقلیت محض هم باشند، نسبت به آنچه مطلوب اکثریت است، ناراضی باشند، به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض مسالمت آمیز اولین گام برای پیشگیری از رفتار‌های خشونت باری است که هم برای اعتراض کننده خسارت بار است و هم برای نهادی که ممکن است عملکردش دلیل این اعتراض باشد.
 
 
 
اقدامات ناشیانه مسئولان در خوزستان
 
در ایران امروز که از انواع شکاف‌ها و گسست‌های غیر قابل انکار رنج می‌برد، به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت آمیز حداقل واکنش عقلانی حاکمیت در برابر این شکاف‌ها وگسست هاست. نارضایتی‌ها در سطوح مختلف منحر به واکنش اعتراضی از طرف گروه‌ها و مناطق مختلف کشور شده است و می‌توان نشانه‌های آشکار آن را از اعتراض معلمان و کارگران بیکار شده تا مردمی که از بی آبی در خوزستان به تنگ آمده اند، دید.
در پاسخ به این اعتراض ناشیانه‌ترین اقدام از طرف مسئولان پاک کردن صورت مسئله و دادن آدرس غلط، مشابه آنچه در برخی رفتار‌ها که پس از اعتراضات دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ و سقوط هواپیمای اوکراینی مشاهده شد، باشد. اما نتیجه این نوع مواجهه نه تنها به حل بحران‌ها و شکاف‌ها کمکی نخواهد کرد، بلکه این بحران‌ها ظرفیت تبدیل شدن به آتش زیر خاکستری را دارد، که در انتظار جرقه‌ای برای شعله ور شدن و سوزاندن بیشتر است.

خوزستان و برخی مناطق جنوبی ایران، این روز‌ها از بحران بی آبی رنج می‌برد و مردم به تنگ آمده آن دست به اعتراض زده اند. همه کارشناسان صادق و دلسوز ایران می‌دانند، که این بحران زاییده فقدان پذیرش و اجرای الزامات توسعه پایدار در ایران است و برای حل آن در کنار اقدامات مسکن گونه، باید ریل مدیریت و سیاستگذاری‌ها به این سمت اصلاح شود و تنزل دادن آن به دعوا‌های استان‌های جنوب شرق و جنوب غرب و … از نوع همان رویکرد‌های غیر کارشناسی و پاک کردن صورت مسئله و دادن آدرس غلط است.

عدم توجه به الزامات توسعه پایدار در کشوری که در طول تاریخ آن، آب ابزار سلطه و یا در مقابل عامل درگیری‌ها و در نهایت چه بسا اضمحلال حکومت‌ها بوده است را می‌توان به عنوان دلیل اصلی سوء مدیریت آب در کشور بر شمرد و اگر توجهی به این الزامات نشود، بر این نوع بحران و بحران‌هایی از این دست پایانی مترتب نخواهد بود.

این صدای اعتراض مردم خوزستان را باید با گوش جان شنید و برای آن هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت چاره اندیشی کرد. بدون آنکه رنج این مردم مایه درگیری‌های جناحی و اسبابی برای برد یا باخت جریان‌های سیاسی شود.

هم سرکوب این اعتراضات و هم امنیتی کردن آن غلط‌ترین آدرسی است که می‌توان در واکنش به این اعتراض‌ها داشت. حداقل توصیه و نگاه واقع بینانه‌ای که می‌توان به این اعتراضات داشت این است که فضایی فراهم شود تا شهروندان خوزستانی بدون ترس و لکنت زبان صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

از یاد نبریم که آب مایه حیات است.
 
آذر منصوری

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری امتداد نیوز، تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۴۰۰، کدخبر:۳۱۷۶، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین