پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
گفتنی است یکی از مواردی که جریان اصولگرایی عموما در درون جریان خود با آن روبه رو هستند، انتخاب‌های شب آخر است که با اعمال نفوذ صورت می‌گیرد. این اتفاق در بستن لیست‌های انتخابات مجلس و شورای شهر در شب آخر انتقادات زیادی را در درون اصولگرا‌ها برانگیخته بود. تا آنجا که آن‌ها معترض بودند برچه اساسی دختر سردار سلیمانی بدون طی سازوکار تعیین شده در لیست قرار گرفته است؟ اما هیچ کس نتوانست منتقدان را قانع کند.
شعارسال: روزنامه فرهیختگان که بعد از درگذشت مرحوم هاشمی و تصاحب دانشگاه آزاد در اختیار اصولگرایان قرار گرفته است در شماره روز ۲۷ تیر ۱۴۰۰ به اصولگرایان هشدار‌های اصلاح طلبانه می‌دهد تا در انتخاب شهردار به مواردی از جمله «انتخاب شهردار خارج از سازوکار شورا»، «شائبه آلودگی مالی» و همچین «عدم تکرار دوران شهر فروشی» دقت کنند.

مواردی که فرهیختگان نسبت به آن هشدار می‌دهد این موضوع را نشان می‌دهد که احتمالا آن‌ها نگران بازتولید شهرداری دوران قالیباف در مدیریت شهری پایتخت هستند. کاری که ۴ سال با حضور اصلاح طلبان در شورای شهر جلوی آن گرفته شده بود.

اصولگرایان نگرانی دیگری هم دارند. آن‌ها فکر می‌کنند اشتباه در انتخاب شهرداری می‌تواند بر انتخابات آینده مجلس هم تاثیرگذار باشد. از همین رو فرهیختگان معتقد است: «در اهمیت این انتخاب همین بس که شهردار آینده تهران می‌تواند آینده جریان اصولگرایی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی که دو سال دیگر برگزار می‌شود، دستخوش تغییرات کند. بر این اساس می‌توان گفت شهرداری تهران جای آزمون و خطا و میدان دادن به عناصر نسبتا کم‌تجربه نیست.»

این مطلب فرهیختگان نشان می‌دهد که ظاهرا بخش مهمی از اصولگرایان نگران انتخاب فردی هستند که تجربه‌ای ندارد و در حال فشار رسانه‌ای برای حذف او قرار دارند.

این روزنامه اصولگرا در ادامه در همان نقطه‌ای می‌ایستد که اصلاح طلبان سالهاست نسبت به آن در مورد شهرداری قالیباف اعتراض داشتند. اصلاح طلبان به شهرداری و شورای شهر آمدند تا علاوه بر مبارزه با فساد، شهر و قراردادهایش را شفاف کرده و مانع از «شهرفروشی» شوند. حالا همان مطالباتی که تا دیروز اصولگرایان به آن انتقاد می‌کردند، از زبان فرهیختگان اینگونه تکرار میشود: «شاید مهم‌ترین ویژگی شهردار، مبارزه‌اش با فساد است. یکی از مشکلات اخیر سالیان گذشته شهر تهران، تراکم‌فروشی و دادن مجوز‌های بی‌حساب و کتاب ساخت‌وساز بوده است.»
 
از کسی که فساد می‌کند نمی‌توان انتظار مبارزه با فساد داشت
 

سوال این است که آیا شهردار تراز «جهادی انقلابی» اصولگرایان، «ضدفساد بود»؟ «تراکم فروشی نکرد؟» یا «مجوزهایش همه بر اساس قاعده و اصول بود؟» در مورد فسادستیزی او هنوز هم مکتوم ماندن پرونده عیسی شریفی نشان می‌دهد که قصد حفظ و حراست از قالیباف همچنان وجود دارد و البته می‌دانیم که به موقع لزوم همچنان که پرونده کسانی، چون محمدرضا رحیمی را خود اصولگرایان بررسی کردند، نوبت به او نیز خواهد رسید.

اما یکی دیگر از بخش‌هایی که با کنایه به آن اشاره شده و اهمیت بسیاری دارد جایی است که در آن کد‌هایی از شخص خاص دیده میشود، اما نمی‌توان امروز او را حدس زد. فرهیختگان می‌نویسد: «نمی‌توان از شهرداری که ابهامات فراوانی درباره اموال و مستغلات او وجود دارد انتظار داشت در شهرداری تهران با فساد مبارزه کند.» باید دید کدام یک از گزینه‌های مطرح شده دارای اموال و مستغلاتی هستند که «ابهامات فراوان» هم در او وجود دارد.

این روزنامه اصولگرا به اعضای جدید شورای شهر تهران کنایه‌ای می‌زند که به پدرخوانده‌های اصولگرا باز می‌گردد. نویسنده با اشاره به اینکه «منتخبان فرصت آزمون و خطا ندارند» یادآور میشود: «باید دید آیا منتخبان مردم تهران در شورای شهر هم وضعیت موجود را به درستی درک می‌کنند یا همچون بستن لیست انتخابات، در دقایق پایانی، برخلاف اصول و رویه‌هایی که طراحی کرده بودند، یک فرد را به‌عنوان شهردار برمی‌گزینند.»

گفتنی است یکی از مواردی که جریان اصولگرایی عموما در درون جریان خود با آن روبه رو هستند، انتخاب‌های شب آخر است که با اعمال نفوذ صورت می‌گیرد. این اتفاق در بستن لیست‌های انتخابات مجلس و شورای شهر در شب آخر انتقادات زیادی را در درون اصولگرا‌ها برانگیخته بود. تا آنجا که آن‌ها معترض بودند برچه اساسی دختر سردار سلیمانی بدون طی سازوکار تعیین شده در لیست قرار گرفته است؟ اما هیچ کس نتوانست منتقدان را قانع کند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امتداد نو، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۱۸۸، emtedad.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین