پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعیت است که کسی از مسئولین حساب کشی نمی‌کند که می‌گویید کار‌های بزرگ و اساسی کرده ایم، ولی چرا نتیجه آن این طور شده است؟ متأسفانه این دقت و پیگیری به عمل نیامده و ما سال به سال شاهد بحران‌های بیشتری شده ایم که سبب شده مردم اعتراض کنند. والّا مردم خوزستان متدیّن، آرام و قانعی هستند و حیف است که بگذاریم به خاطر مسائل جزئی ناراحت شوند.
شعار سال: چند روزی است که مردم خوزستان به خاطر مشکلاتی که معتقدند طرح‌های آبرسانی برای آن‌ها به وجود آورده دست به تجمعات اعتراضی می‌زنند خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت آبرسانی به شهر‌های این استان هستند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل آبرسانی به خوزستان مطلب جدیدی نیست و سال‌های سال مسئولین با انتقال آب از سرشاخه‌ها موجب خشک شدن رودخانه‌های این استان شده اند، بر ناکارآمد بودن طرح‌های آبرسانی از جمله «آب حیات» و «طرح غدیر» تأکید دارد.

مشروح گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد را در ادامه می‌خوانید:

به عنوان نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی برای ما بفرمایید که گلایه مردم خوزستان از چیست و به نظر شما چرا تجمعات اعتراضی دارند؟

مطالبات جدیدی نیست و مطالبات انباشته‌ای است که سال‌های سال است ما نمایندگان مردم و بعضی دلسوزان منطقه اعلام کرده ایم بحث آب کشاورزی و شُرب مردم مشکلی درست می‌کند. اما هر سال مشکل بدتر و جریان آب رودخانه‌های استان کمتر شده که دلیل اصلی آن انتقال آب از سرشاخه‌ها به کویر مرکزی، چه اصفهان و چه کرمان، است. آن‌ها مشکل آب دارند، ولی کم کردن آب خوزستان، اضافه کردن مشکل به مشکل است و راه حل نیست؛ باید به دنبال راه حل دیگری بود.

دو سه سال پیش هم که آقای روحانی به مجلس آمد من بر سر موضوع انتقال آب به ایشان انتقاد داشتم و ایشان گفت ما بحث انتقال آب از سرشاخه‌ها را متوقف کرده ایم و برنامه ما انتقال آب از دریا است. ولی عملا این طور نشد. یعنی مدام آب رودخانه‌های خوزستان کمتر شد و کم شدن بارش‌ها هم سبب شد که مسئولین اجرایی در تأمین آب مدیریت خوبی نداشته باشند. در بحث مصرف آب هم ما مشکلاتی داریم. مثلا خطوط انتقال و شبکه‌های آبرسانی سال‌های سال مشکل دارد.

اگر مسئولین به وعده‌های خود عمل کنند مشکلات خوزستان قابل حل است

مدیران استانی از کمبود اعتبارات و منابع می‌نالند. در بحران‌های مختلف عنوان می‌شود که اینقدر پول و اعتبار تزریق شده است، ولی معلوم نیست این اعتبارات چه طور هزینه شده و می‌شود که درد‌های مزمن مردم خوزستان را حل نکرده است. از دهه ۷۰ تا الآن این بحث‌ها بوده و هر سال ما بحرانی داشته ایم. آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، اهواز و امثالهم مشکلاتی داشته اند که قابل حل هست. اگر دوستان درست برنامه ریزی کنند، به وعده‌های خود عمل کنند، مشکلات اصلی را ببینند و پای همان بایستند قابل حل هست. ولی متأسفانه به این مشکلات توجه نشده و به مرور زمان انباشته و موجب رنجش خاطر مردم شده است.

شبانه روز دغدغه ما بحث «آب» است

شما به عنوان نماینده مردم غیر از جلسه‌ای که در مجلس به رئیس جمهور گفته اید، چه پیگیری دیگری برای حل این مشکل داشته اید؟

دوره چهارم است که من در مجلس هستم. اولین نامه‌ای که من در رابطه با آب نوشتم سال ۸۳ به وزیر نیرو وقت آن زمان یعنی آقای بیطرف بود مه که در آن نوشته بودم «فریاد العطش مردم شادگان در جای جای این شهرستان شنیده می‌شود». از آن زمان تا کنون ما نامه نوشته ایم، جلسه گذاشته ایم، سخنرانی و پیگیری کرده ایم و هر جلسه‌ای که بوده ایم بحث آب را دعوا کرده ایم. در بحث بودجه تلاش کرده ایم بودجه گذاشته شود. در بحث تقسیم اعتبارات تلاش کرده ایم به خاطر آب بیشتر اعتبار گذاشته شود. هر جوری که متصور بود در حد حیطه وظایف نمایندگی ما کم نگذاشته ایم و الآن هم شبانه روز دغدغه ما بحث «آب» است.

هیچ کس از مسئولین حساب کشی نکرد که بیت المال را در طرحی هزینه کرده اید که هیچ فایده‌ای نداشته است.

ولی مسئولین اجرایی خوب عمل نکردند و کسی از مسئولین اجرایی حساب کشی نکرد. دهه ۷۰ مردم آبادان به این مسأله اعتراض داشتند و آن زمان طرحی به نام «آب حیات» اجرا شد که همان زمان هم خیلی هزینه داشت. الآن طرح آب حیات از کار افتاده و همه ایستگاه‌ها مخروبه شده و کسی تحقیق کند که این‌ها به چه روزی افتاده اند و محل تجمع اوباش و اراذل شده اند. هیچ کس از مسئولین اجرای این طرح سؤال نکرد که شما بر چه اساسی این همه بیت المال را در طرحی هزینه کرده اید که بعد از مدتی هیچ فایده نداشته و از کار افتاده است.

«طرح غدیر» همین الآن هم شکست خورده است

بعد از آن «طرح غدیر» را به مردم تحمیل کردند که تا الآن هزاران میلیارد هزینه داشته، ولی من چند بار هم گفته ام این هم مثل «آب حیات» می‌شود. چون اولا تا تکمیل این هنوز خیلی زمان باقی مانده و تکمیل هم شود نتیجه نمی‌دهد و همین الآن هم تقریبا شکست خورده است. یعنی «طرح غدیر» که هم دولت آقای احمدی نژاد و هم دولت آقای روحانی حرفش را زده اند، تبلیغش را کرده اند و چند فاز آن هم افتتاح شده است، هنوز آب شُرب آبادان، خرمشهر و شادگان مشکل دارد. حتی نصف آب این شهر‌ها هم از آب طرح غدیر تأمین نمی‌شود و بقیه را از کارون می‌گیریم؛ کارونی که فاضلاب و پساب دارد.

واقعیت است که کسی از مسئولین حساب کشی نمی‌کند که می‌گویید کار‌های بزرگ و اساسی کرده ایم، ولی چرا نتیجه آن این طور شده است؟ متأسفانه این دقت و پیگیری به عمل نیامده و ما سال به سال شاهد بحران‌های بیشتری شده ایم که سبب شده مردم اعتراض کنند. والّا مردم خوزستان متدیّن، آرام و قانعی هستند و حیف است که بگذاریم به خاطر مسائل جزئی ناراحت شوند.

همه باید سعی کنیم که آرامش ایجاد شود

یکی از مسائلی که در خصوص این اعتراضات مطرح می‌شود نوع برخورد با آن‌ها است. به نوعی همه نخبگان خوزستانی اعتراض دارند و معتقدند برخورد امنیتی با این اعتراضات مردم شاید کار صحیحی نباشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

نظر من هم این است که مردم ما هستند و واقعا به آن‌ها فشار آمده و سال‌های سال گرفتار هستند. من فکر می‌کنم اگر با مهربانی و محبت برخورد شود بهتر خواهد بود. البته یک سری عوامل ضد انقلاب هم به این مسائل می‌آیند و می‌خواهند سوء استفاده کنند و باید حساب آن‌ها از ملت جدا باشد. نباید آن‌ها میدان پیدا کنند که از اعتراضات مردم سوء استفاده کنند. ولی به طور کلی همه باید سعی کنیم که آرامش ایجاد شود.

من از مردم تقاضا می‌کنم صبر و تحمل کنند. الآن مسئولین صدا‌ها را شنیده اند و هیأت‌های زیادی آمده اند و قول اعتباراتی هم داده اند. باید اثر این‌ها را ببینیم. آبی که گفتند رها شده باید به تالاب شادگان بیاید و به هورالعظیم برسد تا مردم به چشم خودشان نتایج را ببینند. چون واقعا مردم وعده و وعید زیاد شنیده اند و سخت باور می‌کنند.

به غیر از دشمنان، هیچ کس از اغتشاش و ناآرامی سود نمی‌برد

همه باید سعی کنیم آرامش ایجاد شود و مطالب مردم را تحقق ببخشیم. همه در یک کشتی هستیم و به غیر از دشمنان، هیچ کس از اغتشاش و ناآرامی سود نمی‌برد. امیدواریم همه مسئولین، رسانه‌ها و دلسوزان دست به دست هم بدهیم که هم مطالب مردم را جامه عمل بپوشانیم و هم سعی کنیم آرامش را به منطقه برگردانیم.


در خصوص آمار کشته‌ها بزرگنمایی زیاد است

اگر آخرین آمار کشته و زخمی شده‌های این حوادث را دارید برای ما بفرمایید.

بزرگنمایی در منطقه زیاد است، ولی چیزی که من در شادگان می‌دانم این است که فقط یک نفر کشته شد و آن هم رهگذری بود که تا الآن هم معلوم نیست کشته شدن او بر اثر چه چیزی بوده است. قوه قضائیه دنبال شناسایی قاتل است و ما هم دنبال هستیم که خدای ناکرده خون این بنده خدا پایمال نشود. در شادگان همین یک نفر بود و الآن وضعیت آرام است و ما در شادگان مشکل جدی نداریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران نیوز، تاریخ انتشار: ۳۰تیر ۱۴۰۰، کد خبر:jamaran.news/۱۵۱۸۲۰۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین