پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۱۶۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم راه برون رفت فساد از زنجیره تامین نان است و انتظار می رود دولت جدید تحقق این سیاست را در برنامه های خود جای دهد.
شعار سال : بر اساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری هرساله دولت باید بخشی از خرید و فروش‌های محصولات اساسی نظیر گندم را در قالب بورس کالا انجام دهد، در حوزه کالای اساسی گندم این امر طی یک دوره زمانی کوتاه اجرایی و بعد از آن متوقف شد که البته دلیل توقف آن عدم وجود بستر‌های لازم بوده است. حال از دولت جدید انتظار می‌رود به منظور بهبود اوضاع صنعت گندم آرد ونان اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا را به صورت جدی دنبال کند.

به گفته کارشناسان بر اساس آنچه که در قانون تعریف شده اگر گندم در بورس عرضه شود و البته این عرضه مطابق با قیمت تضمینی باشد بار مالی دولت کاهش می‌یابد علی رغم اینکه رابطه مستقیم میان کشاورز و خریدار ایجاد خواهد شد که این مسئله تولید باکیفیت گندم را به دنبال خواهد داشت.

اما در صورتی که قیمت عرضه گندم در بورس کمتر از قیمت خرید تضمینی باشد دولت باید متعهد شود که مابه تفاوت آن را به کشاورز پرداخت کند.
 
 
 
 
راه برون رفت فساد از زنجیره تامین نان
 
علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ،با بیان اینکه اجرای سیاست عرضه گندم در بورس می‌تواند راهکار بسیار خوبی در جهت توسعه و پیشرفت صنایع گندم و آرد ونان باشد خاطرنشان کرد: طبیعا وقتی گندم در بورس عرضه می‌شود تولیدکننده موظف است بر حسب شاخصه‌های کیفی مورد نظر خریدار، محصول گندم را تولید کند بنابراین این امر می‌تواند محرکه‌ای برای افزایش کیفیت گندم باشد.

ایمانی با بیان اینکه با اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا کشاورزان دیگر نباید دغدغه نرخ خرید را داشته باشند و قیمت عرضه و تقاضا باید واقعی گردد، عنوان کرد: در صورت تحقق این سیاست دولت دیگر مجبور نخواهد بود نقدینگی سنگینی را در پروسه زمانی سه ماهه تامین کند و پرداخت هزینه خرید محصول بر عهده خریدار یا همان بخش خصوصی خواهد بود پس می‌توان این انتظاررا داشت که دیگر با پدیده تاخیر در پرداخت مطالبات مواجه نخواهیم بود.

طبیعا توجه به این مسئله ضروری است که پیش از اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس تببین و پیاده سازی مکانیزم‌ها و ایجاد بستر‌ها لازم الاجراست، ایمانی بر ضرورت این مسئله تاکید کرد و گفت: حتما باید به فکر مکانیزم‌های لازم باشیم تا تجربه گذشته مجددا تکرار نشود (به دلیل عدم وجود بستر‌های لازم اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس تنها به یک دوره کوتاه خاتمه یافت و متوقف گردید)

وی ادامه داد: گندم کالایی نیست که در یک نقطه متمرکز باشد و در اقصی نقاط کشور پخش است پس باید قبل از اجرا به فکر مکانیزم خرید بود. یکی از راهکار‌های لازم تعبیه انبار‌های پراکنده نگهداری گندم در سطح کشور است که می‌شود در این راستا از پتانسیل انبار‌های بخش دولتی، تعاون روستایی و انبار‌های متعلق به بخش خصوصی استفاده کرد. لازم است تا گندم‌ها توسط سیستم کارگزاری در این انبار‌ها تجمیع و کارگزار بر اساس شاخص‌های کیفی گندم را بررسی و در بورس عرضه کند.

ایمانی خاطرنشان کرد: بر حسب شیوه و شرایط خرید تضمینی گندم در سطح کشور هم اکنون دولت هر نوع گندم را به صورت فله‌ای خریداری می‌کند و در این میان به فاکتور کیفی خیلی توجهی نمی‌شود، اما قیمت عرضه گندم بر حسب شاخصه کیفی و رقابتی است بنابراین در بورس صد درصد مساله کیفیت گندم مورد توجه قرار می‌گیرد.

در مجموع باید گفت؛ برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا ابتدا لازم است هدف گذاری شود، بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد و نهایتا ابزار مورد نیاز برای اجرای آن تدارک دیده شود. چنانچه شاهد عرضه سایر کالا‌ها در بورس هستیم، لذا ضروری است قواعد و قوانین لازم پیش از هر اقدامی سنجیده و البته اجرایی گردد.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری غلات نیوز، تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۱۵۳۹، ghalatnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین