پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۶۷۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص دور هفتم مذاکرات وین اظهار کرد: با این اتفاقاتی که افتاده طبیعتا عدم قطعیت در مورد روند دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده و هنوز چشم انداز روشنی نداریم از اینکه چه تیمی قرار است کار را بر عهده بگیرد.
شعار سال: «رحمان قهرمانپور»، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دور هفتم مذاکرات وین اظهار کرد: با این اتفاقاتی که افتاده طبیعتا عدم قطعیت در مورد روند دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده و هنوز چشم انداز روشنی نداریم از اینکه چه تیمی قرار است کار را بر عهده بگیرد. آیا پرونده همچنان در وزارت خارجه می‌ماند یا دوباره به شورای عالی امنیت ملی منتقل می‌شود؟ دبیرشورای امنیت ملی چه کسی خواهد بود؟ این مسائل چیز‌هایی است که ما هنوز نمی‌دانیم تا بتوانیم حدس بزنیم که آیا دولت بعدی مسیر فعلی در مذاکرات را ادامه خواهد داد یا اینکه مجدا، خواستار تغییر مسیر مذاکرات خواهد شد.
 
قصد نظام این است که توافق انجام شود

او افزود: آن چیزی که تا الان گفته شده کلیات بوده و آقای رئیسی هم گفتند که ما به مذاکرات متعهد هستیم و فراتر از آن چیزی گفته نشده است. با توجه به اینکه خود آقای رئیسی در زمینه سیاست خارجی تجربه و تخصص آن چنانی ندارد قاعدتا تیم مذاکره کننده او خیلی موثر خواهد بود. منظور از تیم مذاکرات این است که چه کسی وزیر خارجه و چه کسی دبیر شورای امنیت ملی می‌شود.

قهرمان پور گفت: قصد نظام این است که توافق انجام شود حال یک مقدار دیرتر و یا زودتر؛ می‌گویند دیر و زود دارد، ولی سوخت و سوز ندارد. اینکه در ماه‌های آینده اتفاقاتی بیفتد که نظام از تصمیم خود برگردد و از آن طرف آمریکایی‌ها بخواهند همین مسیر را ترک کنند این‌ها عدم قطعیت‌هایی است که وجود دارد لذا چشم انداز روشنی از اینکه مذاکرات چه خواهد شد، نداریم.
 
چشم‌انداز روشنی از روند مذاکرات وین نداریم
 
اختلاف میان آمریکا و ایران در خصوص برجام

او در خصوص اختلاف میان آمریکا و ایران در خصوص برجام نیز متذکر شد: اختلاف اساسی این است که بایدن و یا تیم امنیت ملی او مخصوصا جک سالیوان معتقدند که آمریکا تنها زمانی باید توافق کند و به ایران امتیاز بدهد که مطمئن شود، مذاکرات مربوط به احیای برجام در قالب مذاکرات منطقه‌ای و سپس موشکی ادامه خواهد داشت. این مسئله برای آمریکایی‌ها خیلی مهم است برای اینکه آن‌ها هم در داخل مثل ایران، گروه‌های مختلف و منتقدان سیاسی دارند و هم تیم آقای ترامپ برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره فعالیت می‌کنند و همچنان در رسانه‌ها حرف می‌زنند، به سناتور‌ها نامه می‌نویسند و حرفشان در آمریکا این است که بایدن در برابر ایران جا زده، ترسیده و می‌خواهد امتیازات بیشتری به ایران بدهد در حالی که نزدیک بود ترامپ با دادن کمترین امتیاز ایران را وادار به توافق کند، این حرفی است که پمپئو، ترامپ و جمهوری خواه‌ها زده اند.

قهرمان پور ادامه داد: بنابراین آقای بایدن برای دفاع کردن از توافق احیای برجام در داخل آمریکا، نیاز دارد که به مخالفان خود بگوید که این توافق یک توافق جامع‌تر و وسیع‌تر با ایران خواهد بود و به آن دغدغه‌ای که ترامپ مطرح می‌کرد و به همان دلیل از برجام خارج شد جواب می‌دهد. آن‌ها می‌گفتند که برجام نمی‌تواند قدرت منطقه‌ای ایران را محدود کند و بایدن می‌خواهد در داخل آمریکا بگوید که این توافق جامع که ما دنبال آن هستیم می‌تواند، ایران را محدود کند. ایران هم برعکس می‌خواهد بگوید که مذاکرات در همین بحث احیای برجام متوقف می‌شود و ادامه مذاکرات بستگی به اراده آمریکا دارد و اینکه آمریکا چگونه، رفتار کند و چقدر امتیاز بدهد و این به نظر می‌رسد مهمترین مسئله‌ای است که مذاکرات با آن دست به گریبان است و مسائل فنی دیگر هم وجود دارد. بحث سانتریفیوژ‌ها و لغو تحریم برخی اشخاص را نیز داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۰۹۱۳۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین