پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
سیل ویرانگر در شمال اروپا و چین مرکزی، کمبود ذخایر آبی در خاورمیانه و شمال آفریقا، و آتش‌سوزی‌های شدید جنگل‌ها در شمال امریکا، از جمله تازه‌ترین شواهدی هستند که گرم‌شدن یک درجه‌ای دمای کره زمین (که در نتیجه گاز‌های گلخانه‌ای متصاعدشده‌ی میراث آغازین روز‌های صنعتی شدن بوده‌اند) به جا گذاشته است. حتی اگر تمام دنیا هم به وعده‌های خود مبنی بر عدم انتشار کربن پایبند بماند، باز هم این قرن شاهد افزایش ۳ درجه‌ای دما خواهد بود.
شعارسال:بسته به زاویه نگاه‌تان، بهبود اقتصادی کشور‌های ثروتمند یا در مسیر درست است و یا به مشکل بر‌خورده. این موضوع در بخش اقتصاد خانواده، به طور شگفت‌آوری قوی است، اما بهبودی در این بخش کماکان با ریسک‌های زیادی نیز همراه است. یکی از آن‌ها عدم قطعیتی است که در مورد «پیش‌آمد‌های پس از پایان اقدامات مالی ضروری» وجود دارد. به عنوان مثال در امریکا، با پایان‌یافتن مهلت قانونی اجاره یا رهن، در ساکنین موجی از نگرانی‌ها در مورد سلب مالکیت و حکم خروج به وجود آمده است. اما بزرگ‌ترین خطر محرک‌هایی نظیر واحد‌های مسکونی نیستند. ریسک بالا را گونه جدید دلتا در جوامع پدید آورده است؛ گونه‌ای چنان عفونی که در حالی که کشور‌ها در مسیر واکسیناسیون پیش می‌روند، باز هم ناچار به مبارزه‌ای سخت برای مصونیت جوامع‌شان هستند.
 
 
تازه‌ترین شواهد گرم‌شدن دمای کره زمین
 
 

تازه‌ترین شواهد گرم‌شدن دمای کره زمین

مطابق برآورد اکونومیست، تا پایان ماه ژوئن، کووید‌۱۹، حدود ۴ میلیون قربانی از هند گرفته است. هند همچنین از این جهت مورد توجه قرار گرفته که گفته می‌شود اقتصادش به کووید طولانی مبتلا شده. در آسیای جنوب‌شرقی نیز بازگشت به شرایط عادی اقتصادی کار دشواری است. استرالیا هم به موازات تثبیت جا پای دلتا در این کشور، در حال دور‌شدن از شرایط عادی‌ست. دنیا در حال تماشای تجربه انگلستان است که چطور در شرایطی که گونه دلتا در حال هجوم است، دارد قوانین فواصل اجتماعی‌اش را لغو می‌کند؛ این کار با واکسیناسیون موفقی که در این کشور صورت تحقق یافته، عملی شده است. بعید است قزاقستان تنها کشوری باشد که شاهد بازار واکسن‌های جعلی بوده است. اما به طور کلی در سطح جهانی، می‌توان به پیشرفت واکسیناسیون امیدوار بود.
 

تازه‌ترین شواهد گرم‌شدن دمای کره زمین
 
همه‌گیری، ماهیت کار را تغییر داده است. آن گروه وامانده از روزمرگی، حالا عادات پیشین‌شان را کنار گذاشته‌اند و به روال دوران نو‌سنگی، نظیر تولید غذا و پخت نان، و یا تفریحات مدرن‌تری، چون تماشای نتفلیکس روی آورده‌اند. با بازگشایی مجدد اقتصاد، نت‌فلیکس به خشم آمده و لگد‌پرانی می‌کند. نقش‌آفرینی نتفلیکس در مقایسه با دیگر غول‌های فناوری، کم‌عملکرد و بی‌رنگ ارزیابی شده است. موفقیت این تیتان‌های فناوری، توجه بسیاری را به خود جلب کرده که احتمال دارد به حسادت نابجا به اختیارات همتایان خودشان در چین بینجامد. با این حال این برهه زمانی برای غول‌های فناوری پیشرفته، دورانی طلایی محسوب می‌شود. تک‌شاخ‌ها (استارت‌آپ‌های خصوصی که ارزش‌شان به ۱ میلیارد دلار یا بیشتر می‌رسد)، در کلیپی در حال تکثیر‌شدن هستند.
تازه‌ترین شواهد گرم‌شدن دمای کره زمین
پس از گذشت یک هفته از بدترین خشونت‌های اواخر آپارتاید، به نظر می‌رسد افریقای جنوبی در آستانه یک بحران انسانی رو به گسترش است. علت اصلی این ناآرامی‌ها، زندانی‌شدن یعقوب زلما، به جرم سرپیچی از حکم دادگاهی بود که قرار بود برای تحقیق در مورد فساد گسترده دوران ریاست‌جمهوری او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ تشکیل شود. بحرانی که ریشه‌هایش برمی‌گردد به بیش از دو دهه فساد و سوء مدیریت حاکم بر کنگره ملی افریقا. همه‌گیری نیز باعث دامن‌زدن بیشتر به این مشکل و تشدید آن شده است. بسته‌بودن اماکن اقتصادی و محدودیت‌های اعمال‌شده، مردم را بیشتر به فقر سوق داده است. کارگران فقیر _‌که بخش عمده‌شان هم سفید‌پوست نیستند‌_ از زمان آغاز کووید‌۱۹، تقریباً چهار برابر بیشتر از کارمندان مشاغل پر‌درآمد‌تر، شغل‌هاشان را از دست داده‌اند. برای افریقای جنوبی، بازگشت به شرایط عادی کافی به نظر نمی‌رسد.

تازه‌ترین شواهد گرم‌شدن دمای کره زمین
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۴۵۱۰۲، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین