پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
چند وقت به چند وقت درباره لزوم ترخیص و تعیین وضعیت خودروهای دپو شده گمرکی می شنویم. با وجود آنکه بارها و بارها درخواست شفافیت و اعلام آمار کردیم، هیچ پاسخ خاصی حتی از طرف گمرک نیز شنیده نشد. ماجرای این رانت چیست که اخیرا وزیر کشور هم درخواست تعیین وضعیت داده کرده است؟ کدام باند و گروهی نفع برنده این حجم از عدم شفافیت ها هستند؟
شعارسال:مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران ،در خصوص وضعیت خودرو‌های دپو شده در گمرکات کشور گفت: خودرو‌هایی که مدت زمان ماندگاری آن‌ها در گمرک گذشته تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شده است. براساس آخرین گزارشی که اخیراً گمرک به وزارت کشور ارائه کرد، وزیر کشور نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال و درخواست کرد دستوری صادر شود تا خودرو‌های رسوبی در بنادر و گمرکات تعیین تکلیف شوند؛ باید دید آیا در این خصوص با توجه به روز‌های پایانی دولت، تصمیمی گرفته می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: باید توجه داشت خودرو‌های رسوبی به دو گروه تقسیم شده‌اند. اول خودرو‌هایی که مشکل قضائی ندارند و گمرک خواستار تعیین‌تکلیف آن‌ها شده است. دسته دوم خودرو‌هایی هستند که دارای پرونده قضائی بوده و درخواست شده است به نحوی پیگیری شده و نتیجه رسیدگی زودتر اعلام شود. باید توجه داشت اگر نتیجه رسیدگی مرجع قضائی قرار منع پیگرد یا رأی برائت باشد، خودرو‌های موضوع حکم قضائی، بدون قید زمان ترخیص خواهند شد.

جمال‌ارونقی با اشاره به مصوبه سال ۹۷ افزود: در این مصوبه، توسط هیأت وزیران اجازه داده شده بود تا صدور ثبت‌سفارش، برای تمام خودرو‌هایی که قبل از ممنوعیت، در مناطق و گمرکات کشور موجود بودند انجام شود. این امر شامل افتتاح ثبت‌سفارش، تمدید آن و نیز ویرایش ثبت سفارش‌های خودرو بوده است. مصوبه‌ای که به پیشنهاد گمرک به هیات‌وزیران داده شد فقط در خصوص تمدید مهلت ترخیص خودرو‌های رسوبی بود. چرا که مصوبه سال ۹۷ به جز مهلت ترخیص خودرو‌ها نافذ بود و قابلیت اجرا داشت.
 

بلاتکلیفی ۲۲۵۰ خودرو وارداتی در گمرک
 
وی یادآور شد: به نظر گمرک مصوبه سال ۹۷ درباره اجازه افتتاح ثبت‌سفارش برای خودرو‌هایی که پیش از ممنوعیت واردات خودرو، وارد شده بودند با رعایت شرایط اشاره شده، هنوز هم نافذ بوده و به قوت خود باقی است، زیرا بخشی از خودرو‌های رسوبی، مربوط به پیش از ممنوعیت واردات بوده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع افتتاح ثبت سفارش برای خودرو‌های مربوط به دی ۹۷ به قبل را در جلسه کارشناسی و کمیسیون اقتصاد دولت تلویحاً پذیرفت، اما پس از تصویب و ابلاغ مصوبه هیات‌وزیران، در نهایت، امکان ثبت‌سفارش برای آن خودرو‌ها فراهم نشد. با توجه به این موضوع، چون ثبت‌سفارش‌های قبلی باطل شده بودند، فقط برای خودرو‌هایی که مرجع قضائی به‌نحوی برای آن‌ها رأی صادر کرد افتتاح یا ویرایش ثبت‌سفارش صورت پذیرفت.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک در ادامه به گزارشی از خودرو‌های دپوشده پرداخت و گفت: براساس بررسی میدانی که معاونت فنی گمرک دارد و به وزارت کشور منعکس شده از ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی که پیش از ممنوعیت واردات خودرو، وارد بنادر و گمرکات کشور شده بودند ۱۰ هزار و ۱۲ خودرو ترخیص شدند و ۲ هزار و ۲۴۹ خودرو مجوز ترخیص دریافت نکردند. براساس مصوبه قبلی هیات‌وزیران که زمان ترخیص را برای چندمین بار تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید کرده بود ۲ هزار و ۸۵۰ خودرو ترخیص شدند و ۵۱ خودرو هم اظهار شد پروانه نشده‌اند یعنی نتوانسته از مهلت داده شده استفاده کنند. به‌این ترتیب آمار خودرو‌های باقی مانده در گمرکات کشور نشان می‌دهد درحال‌حاضر ۸۲ خودرو در منطقه آزاد اروند موجود هستند که از این آمار ۷۳ خودرو سفارش آمریکا یا دارای برند امریکایی است که براساس قانون امکان ترخیص ندارند.

ارونقی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است که چه تعداد خودرو به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی واگذار شده است، گفت: با توجه اینکه این خودرو‌ها اکثراً در مناطق ویژه و آزاد مانند بندر امام دپو شده‌اند وظیفه سازمان مسئول مناطق است که آمار خودرو‌های متروکه را به گمرک اعلام کنند تا اگر مدت زمان ماندگاری این کالا‌ها در مناطق سپری شده باشد، گمرک اظهارنامه متروکه صادر کند و در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار دهد. آن‌هایی که در مراجع قضائی در حال رسیدگی هستند شرایط به این گونه است در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرند تا تعیین از نظر رسیدگی به پرونده تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: علیرغم اعلام آمادگی دستگاه‌های ذیربط مبنی بر اینکه خودرو‌های رسوبی با رعایت شرایطی ترخیص شود، ولی با گذشت زمان به نظر می‌رسد اینگونه اظهارنظر‌ها و اعلام آمادگی‌های مقطعی، صرفاً برای رفع تکلیف و خریدن زمان برای به فراموشی سپردن موضوع توسط افکار عمومی و بالاخره، ناامیدی صاحبان کالا از پیگیری موضوع باشد. چرا که مشکل خودرو‌های رسوبی که ارز آن‌ها قبلاً از کشور خارج شده و جزو سرمایه‌های در معرض نابودی صاحبان کالا است، معادله چند مجهولی نیست که نتوان آن را حل کرد؛ موضوع بسیار ساده‌ای است به شرط اینکه دستگاه‌های مربوطه به جای شعار دادن در عمل نشان دهند در صدد رفع مشکل هستند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۱۰ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۵۲۷۰۱۱۶، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین