تحولخواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب محقق نخواهد شد
رئیسی افزود: میدانیم که فرصت خدمت کوتاه و رنج ها و مشکلات مردم بسیار هستند و این بار امانت جز با هدایت الهی، عنایت اهل بیت و عزم و اراده فولادین برای تحول به سر منزل مقصود نخواهد رسید.
وی ادامه داد: تحول خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.
رئیسجمهور تاکید کرد: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است تا با بهره جویی از ظرفیتهای عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت جویی از آحاد ملت و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه ساز تحقق ایران قوی باشیم.
سند تحول دولت مردمی، چارچوب حاکم در برنامههای وزرای پیشنهادی است
وی خاطرنشان کرد: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم در برنامههای وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه است؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم در آمد، توسعه روابط بین الملل بر اساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام.
رئیس جمهور تاکید کرد: در هر یک از برنامه ها، عدالت و پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است. برآیند آنها رونق تولیدی داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود. علاوه بر آن زنجیره کامل فرآیند تحولی شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود و تصویر سازی از آینده مطلوب و تاکید بر ارائه راهبردها و راهکارها معطوف به علل وقوع چالش ها و برنامه ریزی در چارچوب ظرفیت های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.
رئیسی تصریح کرد: همچنین کاهش نقش های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشگام تحول خواهی هستند از دیگر حوزه های مورد تاکید در برنامه است.
وی افزود: تمامی برنامه ها به گونه ای تهیه و تنظیم شده است که تضمین کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد. عدالت محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت ها و توانمندسازی و کشف و تقویت استعدادها است. علاوه بر این، عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته ثروت و قدرت می باشد. رویکرد عدالت محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد، کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می شود.
رئیسی ادامه داد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه جانبه برای مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی های اساسی و حقوق عامه می باشد. همچنین در فعال سازی با رویکرد خانواده گرا و حمایت همه جانبه از خانواده، برنامه شکل می گیرد.
وی گفت: دولت چرخشهای تحول آفرین برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت را در برنامهها و محورهای زیر دنبال می کند؛ چرخش از دموکراسی کند کننده و فساد خیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش رویکرد تفکیکی در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و تغییر رویکرد از بخشی نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعالسازی ظرفیت ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.
رئیسجمهور اضافه کرد: گذار از تصمیمگیریهای سلیقهای و موسمی در حلقههای بسته کارشناسی به خدمت فرآیندهای جلب مشارکت حداکثری به ویژه در حوزه نخبگانی و تغییر رویکرد مداخلهای به رویکرد هدایتی و حمایتی ونظارتی در بازارهای سرمایه، ممانعت از تغییر پی در پی مقررات جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت از برنامههای دولت است.
رئیسی اظهار کرد: افزایش نقش دولت در تنظیم گری فضای کسب و کار، تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فعالیتهای نرم و نوین، تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام اولیه به تولید محصولات صنعتی با تکنولوژی بازار محور و تغییر رویکرد از اداره کشور بر اساس درآمدهای نفتی و روشهای تورمزا در تامین منابع مالی دولت و افزایش بهره وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار، تغییر رویکرد از بودجه ریزی سنتی و مبتنی بر چانهزنی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی هوشمند و توجه بیش از پیش به فرصت های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی کشاورزی و افزایش ساز و کارهای هدایتی و حمایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی گروه های محروم به صورت پایدار از جمله برنامههای دولت است.
رئیسی گفت: ما یک برنامه آنی و فوری با محوریت مشکلات پیش روی دولت در کوتاه مدت تعریف کردهایم. یک برنامه میان مدت و بلند مدت نیز وجود دارد که به زودی در اختیار نمایندگان محترم و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و موضوعاتی که دغدغه عزیزان و همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور است انشاالله در این برنامه تقدیم خواهد شد.
اولویت دولت مهار کرونا است
رئیسجمهور افزود: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در مورد واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکلهای بهداشتی و ارتقاء سطح درمان، اولویت اولی است که دولت دنبال میکند.
وی تاکید کرد: اولویت بعد مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی و بهبود شاخصهای کلان و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.
وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه شرطی کردن اقتصاد است
رئیسجمهور ادامه داد: وضعیت فعلی، نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است و شما به خوبی از این وضعیت مطلع هستید.
رئیسی گفت: ما امروز با مسائلی از جمله تورم بالای ۴۴ درصدی بر اساس ارقام مرکز آمار و یا بیش از ۵۵ درصد بر اساس آمار بانک مرکزی، کاهش شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید خانوارها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست مواجه هستیم.
وی ادامه داد: به حول و قوه الهی حل مسائل امکان پذیر است؛ اول نیاز به برنامه دارد و ثانیاً نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحولآفرین باشد.
دولت با کمک مجلس میتواند بر همه مشکلات فائق بیاید
رئیسجمهور تصریح کرد: شرط سوم پیگیری و نظارت علی الدوام بر برنامهها و تحقق آنها در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات به لطف خداوند متعال فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس میتواند بر همه مشکلات فائق بیاید.
وی افزود: من ابتدا لازم میدانم که قبل از ورود به بحث وزرای پیشنهادی، به شاخصهایی که مورد توجه ما برای انتخاب همکاران بوده است اشاره کنم.
روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردمی بودن، شاخص تعیین وزرای پیشنهادی بوده است
رئیسجمهور ادامه داد: مسئله توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت از مسائل مورد توجه است. داشتن تعهد کاری، روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخصهای مورد تاکید بوده است.
وی افزود: در کابینه تلاش شده است ترکیبی از جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا بتواند مجموعهای از تخصص، تعهد، داشتن دانش در حوزه ماموریت و تجربه کاری که کارها را به پیش ببرد و از آن (مجموعه) کارآمدی بسازد، مورد تاکید بوده است.
نام تمام وزرای پیشنهادی در سامانه مردم یار تکرار شده است
رئیسجمهور در خصوص فرآیند روش انتخاب وزرای پیشنهادی نیز گفت: من لازم است ابتدا روش انتخاب یا متد کار را خدمت شما توضیح بدهم. ابتدا ما یک فراخوان در سایت [سامانه مردم یار] اعلام کردیم و بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند.
وی تصریح کرد: افراد بسیاری از سوی گروهها، دستهجات و دلسوزان معرفی شدند. افراد مختلف و چهرههای بسیاری معرفی شدند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد، برای دولت بسیار مفید و موثر بود.
وزرای پیشنهادی در ۹ کارگروه تخصصی بررسی شدند
رئیسجمهور در ادامه گفت: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیر محترمی که در واقع در این اواخر مشخص شد؛ نام سایر وزرا دهها بار در این سایت تکرار شده است. بعد از پیشنهادات، اسامی به کارگروههای تخصصی (۹ کارگروه) ارسال شد تا بررسی کنند.
رئیسی تصریح کرد: افرادی که برای این کار بتوانند ایفای نقش کنند را گروههای کارشناسی اعلام کردند و استعلام از مراجع ذیصلاح و دستگاههای نظارتی چه در درون دولت و چه بیرون دولت و استعلام از دستگاه قضایی انجام شده است که با حساسیت سوابق اجرایی افراد را دنبال کردند.
رئیسجمهور گفت: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و در کارگروههای تخصصی که تعیین شده بود، هم برنامه عزیزان و هم مصاحبه با تکتک عزیزانی که در معرض وزارت بودند انجام شد.
رئیسی ادامه داد: در هر کارگروه ۵ نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند. مصاحبه کنندگان خودشان با تعیین کردن شاخصهایی برای نمره دادن، از نظر یکدیگر مطلع نبودند و نتایج در جای دیگر جمع بندی میشد. هرکدام از مصاحبه کنندگان برای خودش نظر میداد و در جای دیگر جمع بندی و مورد توجه قرار میگرفت.
وی تصریح کرد: نظرات آمد و بنده نیز توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیکان یک سری از مباحث را که بررسی شده بود را بتوانم با ارزیابیهای دقیق نهایی کنم.
رئیسجمهور ادامه داد: ما تلاش کردیم سراغ نیروهایی که امروز خیلی از آنها در ذهن شما هستند، برویم و همچنین سراغ خیلی از نیروهایی که شما میشناسید و از این شاخص هایی که اعلام کردم برخوردار هستند، رفتیم.
رئیسی ادامه داد: اما طبیعتاً هر دعوتی ممکن است با مسائلی مواجه شود. برخی در مجلس بودند و ترجیح آنها ماندن در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. بعضی ها ترجیحشان کاری بود که الان فعلاً در آن حضور دارند.
وی تصریح کرد: در بررسی پیشنهاداتی که انجام شد، مطلقا رابطهای که بعضیها از سایتها نوشتهاند، نبوده است. رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه یک حزب، جریان و یا فردی، مطلقا در انتخاب و پیشنهاد وزرا نقشی نداشته است.
رئیسجمهور افزود: خودتان من را می شناسید، من کسی نیستم که بخواهند با فشار، یک فردی را به بنده تحمیل کنند؛ این در روحیه من نیست.
رئیسی ادامه داد: پیشنهاداتی از طرف افراد مختلفی از دلسوزان مطرح شد که نامه نوشتند و معرفی کردند، اما به هیچ وجه این طور نبوده است که ما بخواهیم تحت تاثیر یک جریان خاصی قرار بگیریم.
وی تصریح کرد: ترکیب به این صورت است که افراد شایسته را از بخشهای مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم. این ترکیب از یک حزب و تشکل سیاسی نبوده است که بخواهیم بگوییم در تشکل سیاسی خودمان هرکس پیدا شد آن را بگذاریم. صحبت از تشکل و حزب خاصی نیست.
رئیسجمهور در معرفی وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا گفت: در وزارت آموزش و پرورش چند نکته بسیار مهم وجود دارد. در دوره انتخابات نیز تاکید شد، مسئله فرهنگ در کشور مسئله بسیار مهمی است.
رئیسی ادامه داد: توجه به توانمندسازی معلمان، هم توانمندی علمی و هم توانمندی معیشتی مورد تاکید ما قرار دارد. حتماً فرهنگیان عزیز بدانند که در بدنه دولت توجه به فرهنگیان به ویژه مسئله طرح رتبه بندی معلمان مورد تاکید است که با همکاری مجلس محترم آن را دنبال خواهیم کرد. مسئله توجه به سند تحول آموزش و پرورش نیز مورد تاکید است. این سند باید با تمام ابعادش اجرایی شود.
رئیسجمهور گفت: توجه به شورای عالی آموزش و پرورش بسیار مهم است. بررسی کنید که روسای جمهور در ادوار گذشته چند نفرشان در جلسات این شورا شرکت کردند. انشالله در مسائل مهم، شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل میدهیم و من خودم در آن حاضر خواهم شد. حداقل در مسائل مهم در آموزش و پرورش من خودم شرکت خواهم کرد؛ برای اینکه آموزش و پرورش مسئله ما است.
رئیسی ادامه داد: در همه ادوار دولتها از آموزش و پرورش بحث شده است اما باید مسئله، حل اساسی شود. مسئله معلمان و دغدغه شان مسئله مهمی است.