شعار سال: ناصر نجفی، پژوهشگر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی در یادداشتی آورده است: یکی از دروس نظام آموزشی حوزههای علمیه «الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه» معروف به «شرح لمعه» میباشد. این کتاب یک دورۀ فقه است که نظرات شهید اول از سوی شهید ثانی توضیح و شرح داده شده است. فلسفۀ وجود این واحد درسی آشنایی طلاب با متد اجتهاد و شیوۀ عملی استنباط احکام فقهی است، اما آنچه اتفاق میافتد غیر از این است؛ نه خود طلبه از مبانی تأثیرگذار در اجتهاد شهیدین آگاه است و نه اساتید آن را برای طلاب میگویند. از این رو فرایند استنباط و رسیدن به نتیجۀ فقهی در این کتاب برای طلبه مبهم باقی میماند. یعنی طلبه نمیداند شهیدین با چه ساز و کاری به فلان حکم فقهی رسیدند؟ نحوۀ ورود و خروج آنها چه بود؟ از چه عناصر دخیل در استنباط استفاده کرده است؟ موضعشان نسبت به حدیث چه بوده است؛ آیا قائل به وثوق مخبری بودند یا وثوق خبری؟ و …
همۀ این اشکالات موجب شده است تا هدف از قرار دادن این کتاب در نظام آموزشی حوزه زیر سؤال رود زیرا استفادۀ طلاب از یادگیری روش استنباط، به فراگرفتن نظرات فقهی شهیدین مانند یک رسالۀ عملیه تنزّل یافته است.
در کتاب «روششناسی شهیدین» به تفصیل دربارۀ مبانی فقهی اصولی تأثیرگذار شهیدین سخن گفتهایم و به صورت کاربردی و با ارائۀ مثالهای گوناگون نشان دادهایم که این مبانی چگونه خود را در فرایند استنباط نشان دادهاند. در مواردی که نیاز بوده است به نقد و ارزیابی این مبانی پرداختهایم؛ برای مثال سختگیری شهیدین بهویژه شهید ثانی در سند حدیث را نقد کرده و دیدگاه خود را تبیین کردهایم. همچنین در فصلی مستقل به نقد نظام آموزشی موجود حوزه پرداخته و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه دادهایم.
با مطالعۀ این کتاب طلبه با روش استنباط شهیدین آشنا خواهد شد و مبانی تأثیرگذار ایشان در فرایند استنباط از اجمال و ابهام به تفصیل و وضوح درخواهد آمد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: 8 شهریور1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1213796