پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
رییس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به نیاز مجوز گورهمگانی تاکید می‌کند : ظرفیت های ما برای زندگی عادی است و برای حادثه غیر عادی آمادگی نداریم همانگونه که در کرونا عقب هستیم. اگر زلزله شدیدی رخ دهد ما در شرایط بحران قرار می گیریم درخواست دارم که امکان مجوز قبرهای دسته جمعی را از علما برای مواقع اضطراری کسب کنید.
شعار سال: اگر در تهران زلزله بالای 6.5 ریشتر بیاید در همان دقیقه اول 400 هزار نفر جان خود را از دست می دهند . دیگر گورستان شهر با سه شیف کار هم پاسخگونیست . رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پیشنهاد گرفتن فتوا برای ایجاد گورهای جمعی را می دهد .

او می گوید تهران تنها 20 درصد آمادگی مقابله با زلزله را دارد .زلزله ای بالاخره می آید یا امروز یا 30 سال دیگر . گسل های تهران فعال هستند و پیش بینی او این است که خطر زلزله برای تهران همیشگی است .

به گفته  رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران: لرزه‌های تهران نشان از احتمال وقوع زلزله‌ای از ۵.۵ تا بالای ۷ ریشتر می‌دهد. اگر زلزله ۵.۵ تا ۶ ریشتر باشد می‌توانیم کنترل کنیم اما اگر بالای ۶ و ۶.۵ باشد دچار مشکل می‌شویم و اگر بالای ۶.۵ باشد دچار فاجعه خواهیم شد.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۴۹-۱۹

رضا کرمی محمدی  که در هشتمین جلسه علنی شورای  شهر تهران برای  ارائه گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  حاضر شده بود می گوید  : شهر تهران دارای مخاطرات طبیعی بسیاری مانند زلزله، فرو نشست، سیل و... است. میزان خطر این بلایا به گونه ای است که از نظر سازمان مدیریت بحران، دیگر ساختمان پلاسکو، بحران خوانده نمی شود؛ بلکه فقط حادثه است.

در نمایشگر شورای شهر لیست 22 مخاطره شهر تهران نقش می بندند که یکی از آنها دریاچه خیلج فارس است .

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۵۵-۱۰

محمدی در ادامه گزارش خود توضیح می دهد که ارزش بودجه سازمان مدیریت بحران از سال ۸۸ تا ۹۳ مناسب بود که در حال حاضر بودجه قبلی به یک پنجم رسیده است.

 او به تجهیزات خریداری شده برای  مدیریت بحران هم اشاره می کند و می گوید :‌ باید برمبنای تحلیل داده ها باشد، تا پیش بینی و هشدارها پیش از وقوع مخاطرات داده شود. تجهیزات بسیاری نظیر، باران سنج، سد سنج و ... برای سازمان مدیریت بحران خردیداری شده است. مخاطراتی که  در شهر تهران با آن مواجه هستیم نیاز به رصد دارد که این رصد با استفاده از سامانه هایی نظیر هشدار سریع زلزله، تخمین خسارت و ... است.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۵۷-۴۲

  تجهیزات زیرساختی دیگری مانند دکل های خود ایستا،۶ کواد کوپتر خریداری شد. همچنین تابلوهای هشدار هواشناسی جهت جلوگیری از بروز حوادث در مبادی کوهستانی نصب شد. تابلوهای راهنمایی اضطرای در شهر معرفی شد و دستگاه تولید ماسک بهداشتی خریداری و تجهیز شد که این دستگاه برای بحران هایی مانند زلزله که می‌تواند موجب اپیدمی شود، قطعا به کار خواهد آمد.

کرمی محمدی با اشاره به انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف درباره مخاطرات شهر تهران توضیح می دهد : مدل سازی ریسک لحظه ای ساختمان ها از مطالعات و بررسی های این دانشگاه است. دانشگاه تربیت مدرس نیز مطالعات خوبی در حوزه بحران و مقاوم سازی در شهر داشته که این مطالعات و بررسی ها نشان می دهد در هر کدام از مناطق زلزله ای که مورد انتظار است اتفاق می افتد. پس از وقوع زلزله حدود ۶۰ درصد سازه ها در همه مناطق دچار آسیب می شوند که اگر مقاوم سازی انجام شود این آمار به ۴۰ درصد خواهد رسید یعنی ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۵۷-۲۲

وی درباره تلفات و مصدومیت های پس از زلزله در مناطق تهران هم می گوید: مناطق ۱ تا ۵ باتوجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل ها تلفات بیشتری خواهند داشت و در مجموع با وقوع زلزله ۲ میلیون کشته و مصدوم شدید خواهیم داشت و این آمارها مربوط به مطالعاتی است که در حال انجام هستند و از این ۲ میلیون نفر حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته در یک دقیقه خواهد بود، لذا برای گزینه دفن جمعی باید از هم اکنون برای آن فکری بکنیم و امکانی غیر از این نداریم و قطعا اگر مقاوم سازی انجام شود تعداد کشته و مصدوم های شدید به ۴۰۰ هزار نفر کاهش می یابد که از این تعداد زیر ۱۰۰ هزار نفر کشته خواهیم داشت.

 رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره  نیاز به مجوز قبر همگانی تاکید می کند : ظرفیت های ما برای زندگی عادی است و برای حادثه غیر عادی آمادگی نداریم همانگونه که در کرونا عقب هستیم. اگر زلزله شدیدی رخ دهد ما در شرایط بحران قرار می گیریم درخواست دارم که امکان مجوز قبرهای دسته جمعی را از علما برای مواقع اضطراری کسب کنید.

 به گفته او بیشتر جان باختگان زلزله احتمالی تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند که  بافت فرسوده در شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که در صورت نوسازی بافت فرسوده این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۵۵-۴۹

 وی با اشاره به سامانه هشدار سریع زلزله می گوید : این سامانه مردم را نجات خواهد داد که دانشگاه فردوسی مشهد دارد این سامانه را پیگیری می کند. سنسورهای هشدار سریع زلزله اطراف تهران نصب شده است. همچنین سامانه تخمین خسارت علاوه برخارج شهر در داخل شهر نیز نصب شده است. این سامانه بعد از ۵ دقیقه حدود ۷۰‌ گزارش را به دست سازمان مدیریت بحران برای تعیین وضعیت بعد از زلزله می رساند.

به گفته رئیس مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به سامانه هشدار سریع زلزله   اگر هشدار ۲ ثانیه زودتر از موج زلزله بدهیم از صد نفر به ۷۵ نفر کشته می رسیم و اگر ۵ ثانیه زودتر اطلاع دهیم کشته ها به ۲۵ نفر از هر صد نفر می رسد.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۳۱_۱۷-۵۵-۴۱

 در ادامه صحن شورای شهر تهران محمد آقامیری   عضو شورای شهر تهران نیز در رابطه با گزارش ارائه شده توسط رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ ظرف مدت ۱۲ سال ۱۱۸۵ زلزله به بزرگای بیشتر از ۲.۵ ریشتر داشته ایم. از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۱۵ زلزله به بزرگای شش ریشتر تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری مرکز تهران به وقوع پیوسته و آخرین زلزله شش ریشتری در سال ۲۰۰۴ رخ داده که تهران هم لرزیده، بر این اساس دوره بازگشت این زلزله ها انتظار می رود که در سال ۲۰۹۰ زلزله شش ریشتری داشته باشیم.

وی افزود: اما از سال ۷۴۳ تا ۲۰۱۸ میلادی هشت زلزله با بزرگای ۷.۵ ریشتر به بالا داشتیم که دوره بازگشت آنها ۱۵۹ ساله است و آخرین زلزله در سال ۱۸۰۳ میلادی بوده که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران حدفاصل فیروزکوه و دماوند در حدود ۷.۵ ریشتر به وقوع پیوسته که از این زلزله ۱۹۰ سال می گذرد، لذا از دوره بازگشت این زلزله ها که بالای هفت ریشتر می باشد حدود ۳۰ سال نیز بیشتر گذشته، در تهران ساختمان هایی داریم که عمر بالای ۴۰ ساله دارند و اتفاقا بلندمرتبه هستند اما هیچگاه ندیدیم سازمان مدیریت بحران اعلام کند که این ساختمان ها باید تخریب شوند. چرا که در برابر زلزله مقاوم نیستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۳۷۲۲۹، www.eghtesadnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین