پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۸۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
شیوع کرونا، حوزه‌های مختلف را با مشکلات و آسیب‌های جدی روبه رو کرده است از جمله با غیرحضوری شدن کلاس‌های درسی، نظام آموزشی و دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه را دچار آسیب‌هایی اعم از جسمی و روانی کرده است.
شعارسال: شهریور که به نیمه می‌رسد بوی مهر و بازگشایی مدارس و همهمه برای خرید نوشت افزار و کیف و کتاب دو چندان می‌شود و دانش آموزان به ذوق دیدار دوستان قدیمی، لباس‌های فرم مدرسه را پرو می‌کنند تا برای روز اول مرتب و منظم به دیدار دوستان و معلمان بروند.

اما دو سالی است که با همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و سوق دادن مدارس به سمت آموزش غیرحضوری این شور و شوق رنگ باخته و جای خود را به کلافگی، بی حوصلگی و تنبلی در دانش آموزان داده است، زیرا شیوع ناگهانی کرونا مهلتی برای آماده سازی خانواده‌ها و دانش آموزان به آموزش مجازی و آنلاین نداد و این ضرورت در سایه مشکلات ناشی از کرونا مغفول ماند.

تا آنجا که اغلب شواهد نشان می‌دهد دانش آموزان نه تنها در فراگیری دروس با مشکل و کندی رو به شده اند بلکه با محروم ماندن از زندگی دسته جمعی و اجتماعات، از یادگیری مهارت‌های زندگی هم دور مانده اند و از سوی دیگر به دلیل خانه نشینی دچار رخت و سستی شده و گاه دچار اضافه وزن شده اند در حالی که نوجوانان بمبی از انرژی هستند و باید این انرژی در حیاط مدرسه و ورزش‌های صبحگاهی تخلیه شود تا هم به لحاظ روانی و هم جسمانی در شرایط مطلوبی قرار گیرند.

موضوعی که رشید دوقانلو مشاور تحصیلی بر آن تاکید کرد و یادآور شد: همین چند روز پیش دانش آموز کلاس سوم دبستان را دیدم که پشت مادر خود پنهان شده بود و نمی‌دانست چطور باید با مدیر و کادر آموزشی مدرسه برخورد کند! دانش آموزی که تمام دوران تحصیل خود را به صورت مجازی و در خانه گذرانده بود.
 
 
دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشور هستند با شیوع کرونا دچار آسیب‌های جسمی و روانی شده‌اند
 

وی ادامه داد: بی حوصلگی، کم انگیزه شدن، آسیب‌های جسمانی به دلیل کم تحرکی، افسردگی که آثار آن را به راحتی در سیمای خیلی از دانش آموزان می‌توان دید و از همه مهمتر ترک تحصیل عملی و واقعی از جمله آثار مخرب غیرحضوری شدن مدارس است.

دوقانلو با تاکید بر اینکه به واسطه غیرحضوری شدن مدارس، مهارت‌های اجتماعی این دانش آموزان به حداقل رسیده است، زیرا در تعامل اجتماعی مهارت‌ها آموخته می‌شود، در مورد تبعات این موضوع خاطرنشان کرد: مهارت ارتباطی و اجتماعی همانگونه که از اسم آن برداشت می‌شود در تعامل و در جمع بودن آموخته می‌شود که در سایه غیرحضوری شدن مدارس، نه تنها احترام والدین و فرزندان کمرنگ شده بلکه در آینده با دانش آموزانی رو به رو هستیم که مهارت زندگی را بلد نیستند.

این روانشناس و مشاور تحصیل یادآور شد: طبیعتا اگر کسی مهارت زندگی که اقتضای زندگی جمعی و اجتماعی است را بلد نباشد نه فقط در محیط مدرسه بلکه در محیط زندگی خود دچار مشکل خواهد شد؛ فردای روزگار رفت و آمد با اعضای فامیل را به حداقل می‌رساند، در محیط زندگی و آپارتمان با همسایگان دچار مشکل می‌شود. ضمن در مهارت همسرداری و فرزند پروری با مساله و مشکل روبه رو خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این اثر مخرب به نسل‌های بعد هم منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مورد حضوری شدن کلاس‌های درس با یک تعارض پارادوکس مواجه هستیم به این معنا که قوانین، قواعد و پروتکل‌هایی از سوی نظام پزشکی بیان می‌شود مبنی بر خودداری از هرگونه تجمع و دورهمی و در کنار آن، آسیب‌هایی همچون افزایش افسردگی و اضطراب در اثر خانه نشینی را شاهد هستیم که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

دوقانلو، کم تحرکی ناشی از ماندن در خانه و استفاده بیش از حد از وسایل ارتباط جمعی توسط دانش آموزان را از دیگر عوارض غیرحضوری شدن مدارس عنوان و تصریح کرد: سلامت جسمی در کنار سلامت روانی مهم است پس اگر شرایطی مهیا شود که دانش آموزان به صورت محدود در مدارس حضور پیدا کنند اوضاع اندکی بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه درباره آسیب جسمی و عوارض کم تحرکی تصریح کرد: زمانی دانش آموزان به عشق بازی فوتبال و والیبال در کنار همکلاسی‌ها از خانه بیرون می‌آمدند، اما با رونق یافتن بازار وسایل ارتباطی، بی تحرکی به سراغ آن‌ها آمد که در اوضاع کرونا شدیدتر هم شده تا آنجا که بر اساس پژوهش ها، داشتن کبد چرب به دوره متوسطه اول کشیده شده است.

عضو گروه آموزشی مشاوران دبیرخانه کشوری یادآور شد: در روانشناسی عبارت عمل یا تحرک را داریم به این معنا که هر چقدر تحرک جسمی پایین بیاید اثر مخربی بر روی فعالیت مغز می‌گذارد و تحرک جسمانی وقتی زیاد می‌شود ناخودآگاه دستور صادر می‌شود که مغز هم این حرکت را انجام دهد. در حقیقت حرکت بدن به مغز و مغز به بدن یک چرخه است.

وی افزود: حال که بر اساس آمار اضافه وزن دانش آموزان از هفت درصد قبل از کرونا به حدود ۳۱ درصد بعد از کرونا رسیده است و به صورت میانگین هر دانش آموز در روز پنج هزار قدم کمتر راه می‌رود باید بیش از همیشه به تحرک دانش آموزان توجه و راه را برای بازگشایی مدارس هموار کرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۶۳۵۲۹، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین