پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
وجه تمایز بزه انتقال مال غیر و کلاهبرداری آنست که در کلاهبرداری مرتکب با توسل به وسایل متقلبانه و اغفال قربانی جرم مبادرت به بردن مال می‌کند و این در حالی است که در بزه انتقال مال غیر، توسل به وسایل متقلبانه منتفی است.

شعار سال:  برای تحقق بزه موضوع ماده یک قانون راجع به انتقال مال غیر، نیاز به توسل به وسایل متقلبانه نمی باشد و رکن رکین در این بزه انتقال مال دیگری بدون مجوز است . به بیان دیگر وجه تمایز بزه انتقال مال غیر و کلاهبرداری آنست که در کلاهبرداری مرتکب با توسل به وسایل متقلبانه و اغفال قربانی جرم مبادرت به بردن مال می کند و این در حالی است که در بزه انتقال مال غیر ، توسل به وسایل متقلبانه منتفی است و مقنن آن را بعنوان یک جرم خاص در نظر گرفته و فقط برای مجازات مرتکب وی را مستحق مجازات مقرر برای کلاهبرداری فرض کرده است . بعبارتی کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال متعلق به دیگری است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل نماید مرتکب جرم وقابل تعقیب کیفری است .

نکته:اگر شریک مال مشاع علاوه بر سهم خود ، حصه شریک دیگر را بدون مجوز قانونی به  غیر منتل نماید نطریه غالب انست که با احراز شرایط (سوء نیت و کسب منافع)قابل تعقیب کیفری باشد .

نکته 2-اگر انتقال مال غیر با مجوز قانونی صورت گیرد ، چنانکه شخص به وکالت از طرف مالک ، ملک او را منتقل نماید قابل تعقیب کیفری نخواهد بود .
 
منبع: مطالعات مورودی مسایل جزایی- معاونت آموزش قوه قضائیه -ص63
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  ، تاریخ انتشار: 19 شهریور1400، کدخبر: 1091226،www.pjorm.mashhad.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین