پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود در یک ماهه اخیر به خراسان جنوبی رفت و ضمن دیدار با مردم از معدن زغال سنگ بازدید کرد و به مردم وعده اصلاح روند پیمان کاری را داد.
شعارسال: سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود در اولین ماه ریاست جمهوری اش، به خراسان جنوبی پا گذاشت.


خراسان جنوبی جمعیتی بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر دارد که در مساحتی ۱۵۷ کیلومترمربعی این استان زندگی می‌کنند. زندگی مردم در این استان وابسته به مراتع و آب است. صنایع این استان حول محور معادن شکل گرفته و البته صنایع تبدیلی کوچک نیز در این استان فعال شده است.


در خراسان جنوبی نبود آب باعث شده تا بیش از ۱۶۰۰ روستا از سکنه خالی شوند. به بیشتر روستا‌های این استان آب با تانکر به مردم می‌رسد. از سوی دیگر هنوز اغلب اهالی این روستا‌ها تمایلی به استفاده از روش‌های مدرن کشاورزی ندارند. از سوی دیگر همین روستا‌هایی که از سکنه خالی شده اند، فضایی برای نفوذ نیرو‌های خارجی از مرز‌ها فراهم آورده اند و امنیت در مرز‌های شرقی کشور را به چالش کشیده اند.



مساله دیگری که مانع توسعه خراسان جنوبی شده، نبود ظرفیت‌های کافی برای بهره برداری از معادن است. این استان پنجمین استان کشور از لحاظ تعداد و وسعت معادن است. معادن خراسان جنوبی تاکنون ۷۹۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده داشته اند و برای ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند. اما این مقدار برای ظرفیت معدنی این استان که تنها ذخایر منیزیت کشور را در خود جای داده یا معدن مس قلعه زری آن بالاترین عیار مس در جهان را دارد، کافی نیست.


رفع مشکلات با مشارکت مردم و مدیران

همین مسائل باعث شد تا رئیس جمهور سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی برنامه ریزی کند. رئیسی سفر خود به خراسان جنوبی را از طبس آغاز کرد. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

گزارشی از سومین سفر استانی رئیسی و پیگیری‌ها در خراسان جنوبی


رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی همیشه در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور پرشور داشته اند، افزود: درباره حل مشکل آب تاکنون راهکار‌های بلندمدت و کوتاه مدت از جمله انتقال آب دریای عمان اقداماتی در دستور کار قرار داده ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.


او همچنین تأکید کرد که هدف از سفر‌های استانی بررسی مشکلات و محرومیت‌های استان و تصمیم گیری برای رفع آن با مشارکت مردم و مدیران است.


رئیسی پس از آن به امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس رفت و پس از انجام اعمال زیارت، در جمع مردم این شهرستان حضور یافت.



حل مشکلات با کار میدانی

او با اشاره به اینکه حل مشکلات به اولویت بندی و کار میدانی نیاز دارد، گفت: مساله شناسی، شناخت راهکار‌های برون رفت از مشکلات و حل مساله، تعیین اولویت‌ها و اراده جدی برای کار میدانی مراحل حل مساله است که همه این‌ها به اعتماد عمومی و مشارکت عمومی و در یک کلمه به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور تبدیل می‌شود.

 
 
گزارشی از سومین سفر استانی رئیسی و پیگیری‌ها در خراسان جنوبی


رئیس جمهور خطاب به مدیران و مسئولان حاضر در این سفر استانی بیان کرد: هر اقدام شما در جهت گره گشایی از کار مردم و زندگی مردم به افزایش اعتماد به کارآمدی نظام و نظام اداری کشور تبدیل می‌شود و این پشتوانه بسیار ارزشمند است.


وی با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر استانی بیان کرد: فعال شدن ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز برای بررسی‌های مقدماتی و انجام برخی کار‌ها است.


رئیسی با اشاره به رشد محصولات کشاورزی در چهار فصل سال در طبس، گفت: این یک ویژگی و مزیت است که می‌تواند محصولات مختلف استراتژیک کشاورزی داشته باشد و زمین در طبس فراوان است.


توسعه اقتصادی در طبس با کشاورزی و گردشگری

وی تصریح کرد: طبس وضعیت اقتصادی گردشگری دارد که با فعال کردن این ظرفیت می‌توان هم اشتغالزایی کرد و هم باعث رونق اقتصادی در این استان شد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که در این سفر همراه رئیس جمهور است، با مردم طبس در محل امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) گفتگو و اظهار کرد: در شهر طبس ۲ قطعه جدید برای الحاق شهر تعیین شده و به دنبال الحاق قطعات دیگری هستیم.



گزارشی از سومین سفر استانی رئیسی و پیگیری‌ها در خراسان جنوبی



وی بیان کرد: برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و تلاش ما این است که تأمین مصالح برای مردم از طریق خرید مستقیم از کارخانه صورت گیرد و دست دلالان را در این زمینه کوتاه کنیم.


تسریع در روند واگذاری زمین برای طرح‌های سرمایه گذاری، استخدام نیرو‌های بومی در معادن شهرستان، تسریع در واکسن کارگران معادن، افزایش اجاره بها در طبس، کاهش درصد تسهیلات مسکن، از جمله مسائلی است که مردم طبس با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند.



اصلاح روند پیمان کاری؛ وعده رئیس جمهور به مردم طبس

ادامه سفر رئیس جمهور و هیات همراه وی به بازدید هوایی از معدن زغال سنگ طبس گذشت. این شهرستان حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده است. ذخیره اکتشافی این معادن بیش از ۲ میلیارد تن زغال سنگ کک‌شو و حرارتی است که غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی کشور محصوب می‌شود.


رئیسی در این بازدید گفت: اگر معدن زغال سنگ پرورده طبس توسعه یابد نیاز کشور در این بخش برطرف می‌شود و نیازی به واردات نخواهیم داشت.


وی با اشاره به اینکه توسعه معدن زغال سنگ دو شرط اساسی تکمیل زیر ساخت‌ها و پرداخت به موقع حقوق کارگران را نیاز دارد، افزود: هیچ حقی نباید از کارگران این معدن ضایع شود.

 
 
 
گزارشی از سومین سفر استانی رئیسی و پیگیری‌ها در خراسان جنوبی


رئیس جمهور یادآور شد: نظام پیمان‌کاری باید متحول شود به گونه‌ای که کارگران معدن نگران پرداخت حقوق، بیمه و سختی کار نباشد.



رئیسی مهلت ۲۰ روزه‌ای را برای پیمانکاران در راستای بهبود وضعیت کارگران این معدن مشخص کرد.



فعال شدن بازارچه مرزی؛ فرصت اقتصادی برای خراسان جنوبی

مقصد بعدی هیات دولت بیرجند بود. رئیسی در ابتدای ورود به بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مسائل خراسان جنوبی جاده‌ها و پروژه‌های ریلی است. اصلاح جاده‌های مواصلاتی و اجرای پروژه‌های ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی است.


رئیسی به کاهش نزولات جوی در خراسان جنوبی اشار کرد و گفت: با این حال خداند به این استان ذخایر معدنی را داده که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند. فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده معادن خراسان جنوبی نیاز به کار بیشتر دارد.


او مرز را در خراسان جنوبی به عنوان فرصتی اقتصادی برای مردم این استان دانست و گفت: مرز تهدید نیست و باید از مرز‌های خراسان جنوبی به بهره برداری اقتصادی برسیم.


رئیس جمهور تأکید کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی به نحوی می‌تواند به امنیت مرز‌ها هم کمک کند و فعال شدن بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به صورت جدی باید دنبال شود.



گزارشی از سومین سفر استانی رئیسی و پیگیری‌ها در خراسان جنوبی


بخشی از سفر رئیسی به بیرجند با دیدار با مردم منطقه محروم کاظمیه بیرجند گذشت. او در جمع مردم با تأکید براینکه از وضعیت مردم این منطقه بی اطلاع نیست، اظهار کرد: به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهر‌های کشور تشکیل شده از مردمانی است که به دلیل ایجاد مشکلاتی، چون خشکسالی و کم آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده‌اند، تصریح کرد: جوانان شما اهل کارند و اگر زمینه کار و فعالیت مهیا شود، اهل کار و فعالیت هستند.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۶۲۸۲۷، snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین