پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
تاکنون چهار آزمون استخدام بخش خصوصی برگزار شده و ثبت‌نام برای پنجمین آزمون هم به پایان رسید. برای هر کدام از این آزمون‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر ثبت‌نام و مبلغی را هم پرداخت کردند که درآمد‌های چند ده میلیاردی برای برگزارکنندگان آن داشته است.

شعار سال:ثبت‌نام پنجمین آزمون استخدامی بخش خصوصی روز هشتم مردادماه تمام شد. اما سوال اینجاست ثبت‌نام این آزمون برای برگزارکنندگان این رویداد چقدر سود دارد؟
 
آنطور که در اطلاعیه این آزمون آمده برای ۲۳ هزار فرصت شغلی داوطلبان را ثبت‌نام می‌کنند. داوطلب حدود ۹۷ هزار تومان برای ثبت‌نام در این آزمون باید پرداخت کند. البته اگر بخواهد در دو رشته ثبت‌نام کند، برای رشته دوم باید حدود ۴۸ هزار تومان دیگر پرداخت کند. یعنی مجموعا ۱۴۵ هزار تومان.

درآمد ۷ میلیاردی برای برگزاری یک آزمون!
 
نکته اینجاست که جمعیت بیکاران در کشور کم نیست. براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سال ۹۹ حدود یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۹۷۳ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله بیکار بودند. اگر تنها ۸۰ هزار نفر از این جمعیت بیکار برای آزمون‌های بخش خصوصی ثبت‌نام کنند، رقمی معادل هفت میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان برای گردانندگان این آزمون دارد! اگر همین جمعیت در دو رشته ثبت‌نام کنند که شانس قبولی خود را بیشتر کنند، بیش از ۱۱ میلیارد تومان داوطلبان پرداخت می‌کنند! معمولا بین ۶۰ تا ۸۰ نفر در این آزمون‌ها ثبت‌نام می‌کنند.
 
این پنجمین آزمون استخدامی است، یعنی برای پنج آزمون میلیاردها تومان برای ثبت‌نام در این آزمون‌ها پرداخت شده است. اگر با همین ارقام برای بیکاران شغلی ایجاد کرده بودند، تاکنون همه شاغل بودند و هیچکس در کشور بیکار نبود! اما مسئله این است که گویی چندان در آمار بیکاران تغییری حاصل نشده است.

ثبت‌نام ۲۲۰ هزار نفر برای چهار آزمون
 
برای هر آزمون استخدامی بخش خصوصی، تعداد مشخصی را اعلام می‌کنند که پذیرفته می‌شود. آنطور که دبیر شورای سیاست‌گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی سال ۹۷ گفته بود: در نخستین آزمون ۶۰ هزار نفر شرکت کردند.
 
در دومین آزمون ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. دبیر آزمون استخدامی بخش خصوصی تعداد شرکت کنندگان در سومین آزمون استخدامی را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد. او همچنین گفته بود در چهارمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ۶۰ هزار نفر شرکت کردند. بنابراین تا اینجای کار می‌شود ۲۲۰ هزار نفر برای چهار آزمون ثبت‌نام کردند.
 
نکته جالب عنوان‌های شغلی است که در دفرچه راهنمای این آزمون‌های نوشته شده است. از مدیرعامل تا نیروی خدماتی. در هر آزمون چندین دسته شغلی با عنواین مختلف معرفی می‌شود تا داوطلبان یکی از آنها را انتخاب کنند.
 
برای مثال در پنجمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ۹ دسته و ۲۲۱ عنوان اعلام شد. این دسته‌ها عبارت اند

از:

*دسته مدیریتی شامل مشاغل مدیر اداری، مدیر اجرایی، مدیر منابع انسانی و ۲۵ شغل دیگر
 
*دسته بازاریابی و فروش شامل مشاغل فروشنده، کارشناس فروش، کارشناس دیجیتال‌مارکتینگ و ۱۴ شغل دیگر
 
*دسته سلامت شامل مشاغل تکنسین آزمایشگاه، کارشناس صنایع‌غذایی، کارشناس HSE و ۶ شغل دیگر
 
*دسته فناوری‌ اطلاعات شامل مشاغل اپراتور رایانه، کارشناس فناوری اطلاعات، مدیر ارشد فنی(CTO) و ۳۱ شغل دیگر
 
*دسته فنی و اجرایی شامل مشاغل حفاظت فیزیکی و نگهبان، راننده خودرو و کامیونت، تکنسین فنی و تاسیسات و ۱۰ شغل دیگر
 
*دسته کارشناسی و ارائه خدمات شامل مشاغل کارشناس کنترل‌‌کیفیت، دستیار وکیل، پژوهشگر و ۱۳ شغل دیگر
 
*دسته مالی، اداری و حقوقی شامل مشاغل کارمند اداری، متصدی امور بانکی، حسابدار و ۲۱ شغل دیگر
 
*دسته مهندسی شامل مشاغل مهندس عمران، مهندس برق، مهندس کامپیوتر-نرم افزار و ۵۱ شغل دیگر
 
*دسته هنر، رسانه و آموزش شامل مشاغل گرافیست، مشاور تحصیلی، مترجم/مدرس زبان انگلیسی و ۲۳ شغل دیگر
 
گفتنی است در سایت برگزارکننده این سایت برای ارتباط با آنها یک شماره نوشته شده که اگر با آن تماس بگیرید حتما می‌شنوید: «شماره مورد نظر در شبکه موجود نیست!»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:  22شهریور1400، کدخبر: 568645،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین