پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۰۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲
بر اساس اهداف پیش بینی شده در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور بنا بود پنج هزار مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شود. این میزان تولید پیش بینی شده تنها کمی بیشتر از ۶ درصد ظرفیتی است که در کشور وجود دارد. به عبارت دیگر در صورت انجام سرمایه گذاری مناسب پتانسیل تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تا میزان ۸۰ هزار مگاوات وجود دارد.
شعارسال:، اما همین افزایش اندک تولید برق در حوزه تجدیدپذیر‌ها نیز با عدم تحقق روبرو شده است. علت عقب ماندگی از برنامه‌های پیش بینی شده را نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، بدعهدی دولت عنوان کرد.
بهنام ترکاشوند گفت: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به صورت یک طرفه در قراردادی که با بخش خصوصی داشت؛ دست برد و فرمول‌های این قرارداد را به طور کامل عوض کرد.

۸۰ هزار مگاوات پتانسیل تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر

او با بیان اینکه در ایران به میزان ۸۰ هزار مگاوات پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد اظهار کرد: به جای اینکه در حوزه‌ای با چنین ظرفیت و بهره وری سرمایه گذاری کنیم؛ سرمایه‌ها را برای بیرون کشیدن منابع آبی و بخار کردن وهدر دادن آن صرف می‌کنیم.

تولید پنج هزار مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه توسعه کشور

ترکاشوند خاطرنشان کرد: انرژی خورشیدی یک انرژی تجدیپذیر و قابل جایگزینی است و می‌تواند در عین تامین برق مورد نیاز کشور، به حفظ منابع آب و گاز نیز کمک کند.

۹۴ درصد از برنامه عقب ماندیم

به گفته نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، در برنامه پنجم توسعه کشور پیش بینی شد به میزان پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر اعم از انرژی خورشیدی و بادی توسعه پیدا کند. با توجه به اینکه این هدف در طول پنج سال برنامه پنجم اجرا نشد؛ در برنامه ششم توسعه نیز هدف مزبور تکرار شد. اما امروز که در پایان برنامه ششم هستیم؛ از پنج هزار مگاوات هدف پیش بینی شده تنها ۸۵۰ مگاوات محقق شده است. به عبارت دیگر تنها ۶ درصد از اهداف برنامه مجقق شد و ۹۴ درصد عقب ماندگی از اهداف مزبور وجود دارد.

ترکاشوند تاکید کرد: این عملکرد ضعیف نشان می‌دهد قوانین به درستی مورد توجه دستگاه‌ها قرار نگرفته و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده اند.

دستکاری یک قرارداد

نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: ما یک توسعه‌ای را به تفکیک انجام داده ایم، اما این توسعه نتوانست آن طور که مد نظر بود ادامه یابد. یکی از دلایل این عدم توسعه آن است که سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به صورت یک طرفه در قراردادی که با بخش خصوصی این حوزه داشت؛ دست برد و این اعمال یک طرفه تغییر قرارداد واکنش طرف دوم را به دنبال داشت.

ترکاشوند توضیح داد: هر نوع تغییر یک جانبه می‌تواند مورد اعتراض سرمایه گذاران باشد. اگر اختلافی بین طرفین وجود دارد باید با مذاکره و توافق طرفین حل و فصل شود، اما اینکه یک طرفه تمام فرمول قرارداد تغییر کند و فیزیبیلیتی آن به هم بریزد نمی‌تواند منجر به تعهد طرف مقابل به قرارداد شود.

او افزود: ساتبا به عناوین مختلف بد عهدی کرده و مبالغی که باید به طرف دوم قراداد پرداخت می‌کرد را همچنان نپرداخته است. امروز که من با شما صحبت می‌کنم حدود ۲ سال مطالبات باز وجود دارد.

۷۳ درصد از مطالبات معوق شده است

نایب رییس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: میانگین پرداخت ساتبا به نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ فقط ۲۷ درصد بوده است و مابقی مطالبات معوق شده است. این در حالی است که ماده ۷۶۱ قانون صراحتا هم منابع و هم مصارف را پیش بینی کرده است.

او معتقد است: اگر قانون به درستی اجرا می‌شد اهداف مورد نظر برنامه توسعه به طور بسیار مطلوب تری قابلیت اجرا پیدا می‌کرد.

ترکاشوند متذکر شد: طی برجام بیشترین سرمایه گذاری در ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت. به صورت میانگین اگر برای هر مگاوات برق تولید شده در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر یک میلیون دلار سرمایه گذاری شده باشد، در حال حاضر مجموع سرمایه گذاری در این بخش ۸۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۶۱۸۶۵، eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین