پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
آمار‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۳۹۰ هزار معتاد در سطح شهر تهران وجود دارد که ۲۰ هزار نفرشان متاسفانه معتاد متجاهر هستند که به نظر می‌رسد این عدد کم نیست و حتی تعداد کمی از این معتادان هم می‌توانند اثرات مضر و جبران‌ناپذیری برای پایتخت داشته باشند.
شعار سال: چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی همیشه و در همه جا کم یا زیاد وجود دارد و نمایان است که این آسیب‌ها البته انواع مختلفی دارند و تعدادشان هم کم نیست، اما شاخه‌ای از آن‌ها به افرادی متصل می‌شود که علاوه بر ضرر و زیان جسمی و روحی، امنیت یک محله یا یک شهر را بهم می‌زنند و ممکن است با وجودشان در یک مکان اتفاقات ناگوار رخ دهد و عواقب سخت بسیار زیادی هم داشته باشد، بله! منظور معتادان هستند، اما این‌بار هدف گزارش ما افرادی هستند که در گوشه کنار خیابان‌ها، پارک‌ها و یا حتی زیرپل و... حضور دارند که در اصطلاح به آن‌ها معتادان متجاهر گفته می‌شود در زمان‌های گذشته این دسته از معتادان به نوعی مجرم شناخته می‌شدند، اما رفته رفته با افزایش اطلاعات پزشکی و درمانی مقرر شد که دیگر مجرم تلقی نشوند و بیمار اعلامش کنند که طبیعتا هر بیماری نیاز به درمان و رسیدگی دارد.

آمار و ارقام درباره این افراد هرروز دستخوش تغییر است برای مثال آمار‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۳۹۰ هزار معتاد در سطح شهر تهران وجود دارد که ۲۰ هزار نفرشان متاسفانه معتاد متجاهر هستند که به نظر می‌رسد این عدد کم نیست و حتی تعداد کمی از این معتادان هم می‌توانند اثرات مضر و جبران‌ناپذیری برای پایتخت داشته باشند.
 
حدود ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در شهر تهران

در این راستا سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرده که «از ابتدای سال ۱۴۰۰ قریب به ۲ هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران ساماندهی شدند، در خصوص جمع‌آوری همچنان در نقاط آلوده شهر تهران، حاشیه اتوبان‌ها، کنارگذر جاده‌ها و مناطق آلوده شوش، هرندی و مولوی در حال فعالیت هستیم البته تعداد معتادان متجاهر در فصل گرما در تهران بیشتر است.».

اما به راستی دلیل وجود چنین افرادی در جامعه چیست؟ شاید یکی از دلایلی که باعث افزایش تعداد معتادان متجاهر می‌شود این است که افراد در خانواده آموزش ندیده اند و همین موضوع باعث می‌شود که به محض روبرو شدن با چنین معضلی، فرد معتاد را طرد کنند و او نیز در جامعه هم با طرد اجتماعی روبرو می‌شود و بهتر است که روانشناسان و جامعه شناسان این موضوعات را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند و خانواده‌ها را با چنین آسیبی آشنا کنند، زیرا برخورد با یک بیمار علاوه بر صبر و تحمل، اطلاعات و تخصص هم می‌خواهد.

معتادان متجاهر وقتی در داخل شهر پرسه می‌زنند حتی مردم هم با آن‌ها برخورد خوبی ندارند و هنوز نمی‌دانند چگونه باید با یک معتاد متجاهر برخورد شود، بسیاری از روانشناسان معتقدند که «همه افراد و آدم‌ها و حتی آن‌ها که درگیر اعتیاد هستند نسبت به حفظ جانشان اهمیت می‌دهند هیچ آدمی راضی نیست که اتفاقی برایش بیفتد، آسیب ببیند یا فوت شود در نتیجه این اتفاقات می‌تواند تاثیر منفی بیشتری روی افراد درگیر اعتیاد داشته باشد و با طرد شدن و بی توجهی از سوی خانواده هایشان به ویژه در این شرایط بیش از پیش به سمت مصرف بیشتر سوق پیدا کنند.»

علاوه بر این لازم است که مسئولان در حوزه و نهاد‌های درگیر با این موضوع نگاه ویژه تری نسبت به اعتیاد داشته باشند.
 
حدود ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در شهر تهران
۳۰ فروردین امسال بود که علی قناعت کار، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۴ تهران از در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح پاکسازی شهر تهران از معتادان متجاهر خبر داده بود، اما متاسفانه هنوز هم آنطور که باید، به این موضوع رسیدگی نمی‌شود به طوری که در بسیاری از محلات و مناطق، مردم ساکن در آنجا برای رفت‌و‌آمد هم ترس دارند و جرات نمی‌کنند که فرزندان خود را تنها بگذارند خارج از خانه بروند، زیرا این صحنه‌های زشت که در حضور کودکان و بانوان در حال رقم خوردن است اگر تکرار شوند، مشخص نیست که کودکی که هر روز از مقابل این افراد عبور کرده و با دقت به اعمال معتادان نگاه می‌کند، چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.

در این راستا، شهرداری تهران مدعی است که گرمخانه‌هایی را برای اسکان چنین افرادی در نظر گرفته شده و معتادان متجاهر می‌توانند به راحتی به گرمخانه‌ها مراجعه کنند، اما دوری این مراکز از پاتوق‌های آسیب‌دیدگان موجب شده تا خیلی‌ها از خیر استفاده از این مراکز بگذرند. البته شهرداری خودرو‌هایی برای انتقال این افراد اختصاص داده، اما به نظر می‌رسد نتیجه چندانی نداشته است.

مهتادان از گرمخانه‌ها استقبال نمی‌کنند

سیدمالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که «گرمخانه‌ها یا مراکز کاهش آسیب اگر نزدیک تجمع افراد بی سرپناه یا پاتوق‌ها نباشد، با استقبال زیادی روبه رو نخواهد شد. این موضوع نیاز به پژوهش زیادی دارد که اگر این مراکز از این مناطق خارج شوند آسیب باقی می‌ماند یا خیر. درواقع اگر این مراکز را از پاتوق‌ها جمع کنیم اگر آسیب توسعه پیدا نکند کاهش هم پیدا نخواهد کرد.»

علاوه بر این متاسفانه تعداد گرمخانه‌های تهران هم زیاد نیست و باید شهرداری تهران برای این موضوع همراه با بهزیستی فکری کند، زیرا شاید این گرمخانه‌ها تنها سوی امید برای معتادان متجاهر باشد به همین دلیل نباید این روزنه کوچک را از آن‌ها دریغ کنیم همچنین برای جمع‌آوری چنین معتادانی پای نیروی انتظامی هم در میان است.
 
حدود ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در شهر تهران

روز گذشته سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت خبر داد که «بحث جمع آوری معتادان متجاهر با پلیس است، اما باید مکان مناسبی برای نگهداری و بازپروری این افراد وجود داشته باشد و از ابتدای هفته قبل بالغ بر ۵ هزار معتاد متجاهر شناسایی و به مراکز بازپروری تحویل داده شدند.» حال بهتر است امنیت مردم بیش از پیش برای شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی مهم تلقی شود تا مردم رضایتمندی داشته باشند.

زاکانی: مشکلی با جمع آوری معتادان از سطح شهر حل نمی‌شود

در این خصوص علیرضا زاکانی شهردار تهران هم گفت که «مسئولیت مستقیم با شهرداری نیست و به بهزیستی و سایر دستگاه‌ها برمی گردد، ما برای کاهش این تعداد از معتادان متجاهر یکی از قرارگاه‌های خودمان را معطوف به همین موضوع گذاشتیم البته با جمع آوری مشکل حل نمی‌شود، امیدواریم شهر را از این وضعیت اصلاح کنیم.»

وی ادامه داد: این افراد حتی یک نفرشان هم برای ما زیادی است، ما مسئولیت‌های خودمان را ناظر به آن‌ها باید بپذیریم، زیرا آن‌ها به نوعی فراموش شده‌اند همچنین باید مایه تاثر من و امثال من به عنوان مسئول باشد که این تعداد معتاد متجاهر وجود دارد.

ما برای پیگیری این موضوع به سراغ ساکنان خیابان بهشت هم رفتیم.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که «حضور معتادان متجاهر در تهران موضوع بسیار مهمی است که تاثیر آنچنانی در امنیت مردم دارد و همچنین روز گذشته هم سردار رحیمی بر این موضوع تاکید داشتند به همین دلیل لازم است تمام تمهیدات و برنامه‌ها برای کاهش تعداد معتادان متجاهر انجام شود.»

حال با توجه به تاکیدات مسئولان بر این موضوع شاید لازم است تا برنامه‌ها بیشتر در قالب تحقق ارائه شود نه اینکه تنها شعار یا وعده‌ای بدهیم؛ باید منتظر ماند و دید شهردار جدید تهران چه تدبیری برای این معضل دارد و آخر این حکایت به کجا می‌رسد...!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۸۹۱۶۷۱، www.yjc.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین