پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
ایران با وجود این که یکی از غنی‌ترین منابع تولید هلیوم در جهان را دارد، از کشور‌های خارجی هلیوم وارد می‌کند و یکی از اعضای اتاق بازرگانی از تلف شدن چنین سرمایه عظیمی خبر داد.
شعارسال: چندی پیش یکی از اعضای اتاق بازرگانی گفته بود ایران با وجود این که دخایر هلیوم بسیار غنی دارد، اما از آن به درستی استفاده نمی‌کند؛ همین هم باعث شده وجود این گاز و فرصت استفاده از آن تبدیل تهدید شود.

به زبان دیگر یعنی ایران با پشت‌گوش انداختن استخراج این گاز و بی‌توجهی به این منابع، باعث شده قطر سهم بسیار بیشتری استخراج کند و بفروشد.

۲۸ درصد از هلیوم دنیا، در پارس جنوبی است، زیرا هلیوم را عمدتا از گاز استخراج می‌کنند و این میدان گازی، بزرگترین میدان گازی جهان است. یک سوم این میدان در آب‌های ایران و دو سوم در آب‌های قطر است. روسیه و آمریکا به ترتیب پس از قطر و ایران بیشترین ذخیره گاز هلیوم و هلیوم مایع جهان را در اختیار دارند.

غلظت هلیوم پارس جنوبی، بالا نیست، اما حجم بالای گاز پارس جنوبی می‌تواند ایران را تبدیل به قطب هلیوم جهان کند.

قطر، شریک پردرآمد

قطر هم شریک ایران در پارس جنوبی است؛ این کشور توانسته به یکی از بزرگترین صادر کننده گاز مایع، گاز هلیوم و هلیوم مایع تبدیل شود.

هلیوم گازی بی‌اثر است و قابل سوختن نیست؛ به همین دلیل هم یکی از کاربرد‌های این گاز، تمیز کردن مخازن سوختی است. این ویژگی هلیوم منجر می‌شود که که به عنوان یک خنک‌کننده در نیروگاه‌ها هم استفاده شود.

خاصیت هلیوم و همچنین چگالی کم آن باعث می‌شود که به جز صنایع، بیمارستان‌ها هم از آن استفاده کنند. هلیوم، می‌تواند تعداد تنفس را کاهش دهد که این برای برخی از بیماران تنفسی مفید است. همچنین از این گاز برای پر کردن بادکنک‌های هلیومی هم استفاده می‌شود.

همه این‌ها در حالی است که تا سال ۹۷ تولید هلیوم ایران صفر بود و وارد کننده این گاز نجیب از امارات، چین و روسیه بود.
 
۲۸ درصد از هلیوم دنیا، در پارس جنوبی است

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۵۷۹۷۹۲، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین