پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران از کاهش ۱۵ درصدی آمار مراجعان کرونایی در بیمارستان‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: خوشبختانه مرگ هم در مراکزمان در همین حدود رو به کاهش است. امیدوار هستیم که در روز‌های پیش رو این روند کاهشی بیشتر هم بشود

شعار سال: «جلیل کوهپایه زاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ارتباط با آخرین وضعیت کرونا در بیمارستان‌های  زیرمجموعه این دانشگاه گفت: تعداد مراجعان، بستری‌ها و بیماران سرپایی در مجموع حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین خوشبختانه مرگ هم در مراکزمان در همین حدود رو به کاهش است. امیدوار هستیم که در روزهای پیش رو این روند کاهشی بیشتر هم بشود.
 
او درپاسخ به این سوال که با توجه به تجمعات اربعین در روزهای پیش‌رو و ظرفیت ۶۰ هزار نفری ایران در مراسم اربعین در کشور عراق، آیا ممکن است زودتر از موعد با پیک ششم مواجه شویم، گفت: ستاد ملی کرونا شرط اعزام افراد به عراق را تزریق واکسن اعلام کرده است و بدون تزریق واکسن بعید می‌دانم کسی اعزام شود.

یکی از شرط‌ها تزریق واکسن است تا افراد مبتلا به بیماری نشوند. اینکه چند درصد این افراد ممکن است کرونا را انتقال بدهند را هم به نحوی می‌توان مدیریت کرد، برای مثال با قرنطینه حداقل ۱۰ روزه یا تست‌هایی که درابتدای ورود به ایران از آنها انجام شود. اما به هرحال اینکه شما می‌گویید هم غیرممکن نیست، چون ممکن است فرد تستش منفی باشد، اما با این حال ناقل باشد که این احتمال هم به صورت ضعیف وجود دارد. این مساله به هرحال در شروع پیک ششم بی تاثیر نیست اما باتوجه به اینکه مردم بیشتر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و به طور کلی واکسیناسیون هم با سرعت به گستره بیشتری از جمعیت می‌رسد، طبیعتا دیگر نباید پیک‌های خیلی شدید را توقع داشته باشیم، مگر اینکه دوباره سویه جدیدی یا نوعی از ویروس که به هیچ عنوان نسبت به آن ایمنی کافی نداریم، بتواند ورود پیدا کند که به هرحال آنهم شرایط را سخت می‌کند.
 
کوهپایه زاده در پاسخ به این سوال که آیا تمام مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته اند، گفت: مراکز ما همگی دو شیفته هستند اما مراکز  ۲۴ ساعته تنها شامل تعداد معدودی می‌شود.
 
او در پاسخ به این سوال که به چه دلیل برخی مراکز واکسیناسیون در تهران هیچ محدودیت سنی در تزریق ندارند، گفت: طبق پروتکل مراکز باید این مساله را رعایت کنند و طبق پروتکل‌هایی که از سوی وزارت‌خانه اعلام می‌شود، در حال حاضر سنین ۴۲ سال به بالا یعنی متولدین سال‌های ۱۳۵۷ مشمول نوبت واکسیناسیون هستند، اما بازهم نوبت های گروه های بیشتری انشاالله در روزهای آتی با ورود واکسن اعلام خواهد شد. طبیعتا نباید بدون ملاحظه سن تزریق را انجام دهند اما اگر جایی این مساله را انجام می‌‎دهند، دستوری در این باره وجود ندارد. حالا ممکن است شرایط به گونه ای بوده که مجبور شدند و من این را نمی‌دانم.
 
کوهپایه زاده درارتباط با اظهارات معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران که عنوان کرده است، هر شش ماه یک بار جمعیت باید واکسینه شوند، گفت: به تدریج که واکسن تزریق می‌شود، واکسیناسیون دوز یادآور نیز باید انجام شود. کسانی که درابتدای سال واکسینه شده‌اند، الان زمان دوز یادآورشان فر رسیده است. پروتکل‌های تزریق دوز یادآور در حال آماده سازی هستند که ما بتوانیم انشالله با تامین واکسن این کار را برای گروه‌های خاص مانند کادر درمان، بیماران خاص و غیره، تزریق واکسن‌های یادآور را انجام دهیم.
 
کوهپایه زاده در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از طب سنتی در درمان کرونا استفاده کرد، گفت: به اندازه خودش می‌شود استفاده کرد. هر درمانی حتی طب نوین یک توانایی در درمان بیماران دارند. حتی در طب نوین هم می‌بینم که درمان خیلی واضح و معالجی برای ویروس، به خصوص کووید نداریم. در تمامی طب نوین و سنتی هیچوقت هیچ چیز صددرصد نیست. طب سنتی یک طب مکمل است و می‌تواند در کنار طب نوین به صورت مکمل در بخش تشخیص، درمان و بهتر از آن بخش‌های پیشگیری به ما کمک کند. بسیاری از اشربه و اطعمه‌ای که طب سنتی دارد باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود، این خودش می‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند و باعث بهبودی سریعتر شود.
 
او درارتباط با طرح تاسیس سازمان طب ایرانی اسلامی و سازمان نظام طب مکمل که مورد انتقاد جمعی از انجمن های علمی پزشکی قرار گرفته است، گفت: این موضوع را نمی‌توان به صورت سیاه و سفید دید و اگر از این طب استفاده شود، می‌تواند به نفع بشر نیز باشد. من شخصا به این نگرش که سازمانی ایجاد شود که موجب ترویج شبه علم شود، اعتقاد ندارم اما از آن طرف هم نمی‌خواهم هرچیزی که به عنوان طب سنتی عنوان شده است را زیرپا بگذارم. به هرحال کسانی که در پی تشکیل این سازمان هستند، می‌خواهند به طب سنتی هویت بدهند.
 
او افزود: طب ایرانی هم برای خودش حکمای بزرگی مانند ابن سینا داشته که در این زمینه صاحب نظر است. مشکل این است که طب سنتی در کشور ما خیلی متولی خاصی ندارد و به خوبی مدیریت نمی‌شود. این باعث شده است عده ای از این مساله سودجویی نیز کنند، درصورتی که ماهیتا طب مفیدی است. اگر بخواهد ساختار تشکیل شود که آن را سازماندهی بکند پسندیده است اما اگر بخواهد داعیه‌ای جدایی از طب نوین داشته باشد، درست نیست.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا، تاریخ انتشار:  23 شهریور   1400، کدخبر: 1130821، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین