پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
به رغم تشکیل کابینه میقاتی، بی‌تردید لبنان یکی از بدترین بحران‌های خود را پشت سر می‌گذارد، بحرانی که از منظری هم‌سنگ با مشکلاتی است که سوری‌ها مدتی در جریان جنگ داخلی درگیرش بودند و همچنان تا حدودی با آن دست به گریبان‌اند.
شعار سال: به رغم تشکیل کابینه میقاتی، بی‌تردید لبنان یکی از بدترین بحران‌های خود را پشت سر می‌گذارد، بحرانی که از منظری هم‌سنگ با مشکلاتی است که سوری‌ها مدتی در جریان جنگ داخلی درگیرش بودند و همچنان تا حدودی با آن دست به گریبان‌اند.

به زعم کارشناسان، هرچند با فشار برخی از کشور‌های عربی و البته غربی سوریه به نشست بغداد دعوت نشد، اما نقش تاثیرگذار خود را به تدریج بازیابی می‌کند.

نشست وزرای نفت و انرژی کشور‌های مصر، اردن، سوریه و لبنان در امان نشان داد که دمشق توانسته است تحریم‌های قیصر و فشار برخی از کشور‌های عربی و غربی را دور بزند و از دروازه لبنان دوباره به جهان عرب بازگردد.

مشکلات اقتصادی و بحران شدید سوخت در لبنان همانند هدیه‌ای آسمانی برای دمشق نازل شد تا از این طریق به آنچه در این برهه زمانی آرزو می‌کرد با کمترین هزینه دست یابد.

انتقال گاز از مصر به لبنان که قرار است از خاک سوریه عبور کند می‌تواند تبعات مثبت سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برای دولت بشار اسد در پی داشته باشد.

وقتی قرار است این خط لوله با حمایت آمریکا و میدان‌داری کشور‌های عربی از خاک سوریه عبور کند به طور حتم امنیت این خط لوله از طریق آن‌ها تامین می‌شود، علاوه بر آن احداث و نگهداری این خط لوله می‌تواند نیروی کار قابل توجهی را در دوره پساجنگ داخلی سوریه جذب کند و چند صباحی میانگین بیکاری را در این کشور بحران‌زده کاهش دهد.

عبور خط لوله گاز از یک کشور به طور حتم این کشور را هم از محتویات آن بی‌بهره نخواهد گذاشت و هم می‌تواند مشکلات تامین سوخت در سوریه را دست‌کم در بخش گاز حل کند.

بخش دیگر این فرایند انتقال برق اردن به لبنان است که از همان ابتدا دمشق اعلام کرد در ازای دریافت بخشی از این برق آمادگی ترانزیت آن را به لبنان دارد.

اما این تمام ماجرا نیست بلکه اتصال این خط به این ۲ کشور مستلزم بازسازی خطوط انتقال انرژی سوریه است که در جریان جنگ داخلی آسیب دیده‌اند.

مسئولان سوری در همین نشست‌ها اعلام کردند، برآورد اولیه‌شان بابت انجام این طرح ۱۲ میلیارد لیر و چهار ماه زمان است.

غسان الزامل وزیر برق سوریه در این باره به خبرگزاری سوریه گفته است، ۸۹ کیلومتر از خط انتقال انرژی از مرز اردن تا لبنان آسیب دیده و باید برای اتصال برق اردن به لبنان این هزینه‌ها را متقبل شد.

دمشق اعلام کرده است با روی گشاده آماده کمک به لبنان است، اما بخشی از این گشاده‌رویی به دلیل عواید قابل توجهی است که قرار است سوریه از تقابل محور‌های مختلف قدرت منطقه‌ای در لبنان وکسب دامنه نفوذ بیشتر به دست آورد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۴شهریور۱۴۰۰، کد خبر: etemadonline.com/۵۱۴۰۸۱
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین