پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۵۹۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد جامعه ایران به تنهایی نزدیک به نیمی از درآمد کل را در اختیار دارد؛ و دهک دهم (ثروتمند) در سال ۹۹ حدود ۱۴ برابر بیشتر از دهک اول (فقیر ترین) درآمد داشته اند.

شعار سال:ضریب جینی که در سال ۹۸ با کاهش نسبت به سال ۹۷ به عدد ۰.۳۹۹۲ رسیده بود، در سال ۹۹ بار دیگر از مرز ۰.۴ عبور کرد. بر این اساس وضعیت توزیع درآمد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در وضعیت نامطلوب تری قرار دارد. همچنین سهم بیست درصد ثروتمند ترین از درآمد کل در سال ۹۹ بالغ بر ۴۷ درصد به ثبت رسیده است و این در حالیست که سهم بیست درصد فقیر ترین از درآمد کل تنها ۵.۸۳ درصد برآورد شده است. به بیان ساده تر ۲۰ درصد جامعه ایران به تنهایی نزدیک به نیمی از درآمد کل را در اختیار دارد. بررسی ها نشان می دهد دهک دهم(ثروتمند) در سال ۹۹ حدود ۱۴ برابر بیشتر از دهک اول(فقیر ترین) درآمد داشته اند.
 
یکی از مهم ترین شاخص ها برای سنجش وضعیت توزیع درآمد در یک جامعه ضریب جینی است. ضریب جینی عددی بین صفر و یک است، ضریب یک به معنی نابرابری مطلق و ضریب صفر به معنی برابری مطلق درآمدی است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد  ، تاریخ انتشار:  24 شهریور   1400، کدخبر:3798863 ، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین