پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
زنان عهده‌دار وظایفی، چون نگهداری از فرزندان، کارکردن بیرون از منزل و خانه‌داری هستند که هر کدام از این موارد شامل مسئولیت‌ها و وظایف زیادی است. مطالعات جدیدی که در PLOS One منتشر شده است نشان می‌دهد زمانی که بحث چندوظیفگی در میان باشد زنان بهتر از مردان عمل نمی‌کنند.
شعار سال: آیا زنان در چندوظیفگی بهتر از مردان عمل می‌کنند؟
تصور بیش‌تر مردم این است که زنان در چندوظیفگی بهتر از مردان عمل می‌کنند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این طرز تفکر اشتباه است و باید تغییر کند.

این فکر از آن‌جا ناشی می‌شود که، چون زنان همیشه وظایف بیش‌تر و متنوع‌تری را بر عهده داشته‌اند پس باید بهتر از مردان عمل کنند، اما این‌گونه نیست؛ زنان فقط کار‌های بیش‌تری انجام می‌دهند و در این زمینه هیچ مزیتی نسبت به مردان ندارند.

زنان عهده‌دار وظایفی، چون نگهداری از فرزندان، کارکردن بیرون از منزل و خانه‌داری هستند که هر کدام از این موارد شامل مسئولیت‌ها و وظایف زیادی است. مطالعات جدیدی که در PLOS One منتشر شده است نشان می‌دهد زمانی که بحث چندوظیفگی در میان باشد زنان بهتر از مردان عمل نمی‌کنند.

تمرکز در این آزمایش، مطالعه بر دو موضوع بود: یکی این‌که آیا زنان در انجام همزمان چند وظیفه بهتر از مردان عمل می‌کنند و دیگر این‌که آیا زنان در تغییر بین وظایف بهتر هستند یا خیر. جواب تحقیقات با تفکرات سنتی مغایر بود و نشان می‌داد که مغز زنان در هیچ کدام از این دو فعالیت بهتر از مغز مردان عمل نمی‌کند. نتایج این تحقیقات از این رو اهمیت دارد که زنان با وظایف مختلفی که در محیط کار و خانه دارند بمباران می‌شوند.

هیچ کس در انجام کار‌های چندوظیفه‌ای خوب عمل نمی‌کند

انجام چندین کار مستقل در یک زمان کوتاه را چندوظیفگی می‌نامند؛ امری که نیازمند تغییر سریع و دائم توجه از یک وظیفه به وظیفه دیگر است. این مطالعه بر پایه پژوهشی است که نشان می‌دهد مغز انسان نمی‌تواند چندین فعالیت را همزمان مدیریت کند؛ به‌خصوص وقتی دو کار شبیه یکدیگر باشند.

مغز انسان به گونه‌ای است که در تغییر سریع فعالیت‌ها خوب عمل می‌کند و این مسئله موجب می‌شود که افراد فکر کنند چندوظیفه‌ای هستند، اما واقعیت این است که مغز در هر زمان فقط روی یک فعالیت و پروژه متمرکز است.

در این مطالعه محققان آلمانی ۴۸ مرد و ۴۸ زن را در چگونگی شناسایی حروف و اعداد مقایسه کردند. در برخی آزمایشات، شرکت‌کنندگان ملزم به توجه به دو وظیفه به طور همزمان بودند، ولی در بعضی دیگر باید توجه خود را بین وظایف تغییر می‌دادند. محققان زمان واکنش و دقت آزمایشات چندگزینه‌ای را در برابر شرایط کنترل اندازه‌گیری کردند و دریافتند که چندوظیفگی به طور قابل توجهی بر سرعت و درستی انجام وظایف زن و مرد تاثیر می‌گذارد و هیچ تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد.

پژوهشگران این مسئله را هم که زنان بهتر از مردان متوجه بی‌نظمی می‌شوند، به چالش کشیده‌اند. آن‌ها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که زنان و مردان یک فضا را به یک اندازه نامرتب ارزیابی می‌کنند و دلیل این‌که مردان کم‌تر از زنان تمیزکاری می‌کنند این نیست که بی‌نظمی را نمی‌بینند، بلکه زنان استاندارد‌های بیش‌تری برای نظافت در نظر می‌گیرند.

پیامد‌های این باور

اگر مغز زنان به طور مساوی با چند وظیفه دچار فشار می‌شود چرا ما همچنان از زنان می‌خواهیم این کار را انجام دهند؟ و مهم‌تر از همه، عواقب آن چیست؟

مطالعات اخیر نشان‌دهنده این است که مادران بیش‌تر از پدران تحت فشار هستند و از سلامت روانی ضعیف‌تری برخوردارند. تولد یک کودک فشار زمانی زیادی را بر والدین تحمیل می‌کند، اما اثر آن بر مادران دو برابر پدران است. فرزند دوم فشار بر مادر را افزایش داده، در نتیجه منجر به وخیم‌ترشدن سلامت روانی‌اش می‌شود.
اگرچه نقش‌های جنسیتی در حال عوض‌شدن هستند و مردان نیز نسبت به گذشته سهم بیش‌تری را در وظایف خانه و مراقبت از کودک بر عهده می‌گیرند، اما شکاف‌های جنسیتی هنوز در بسیاری از مقاطع زندگی مانند کار و زندگی خانوادگی وجود دارد.

اسطوره چندوظیفگی زنان باعث شده تا از آ‌ن‌ها انتظار برود همه کار‌ها را انجام دهند که این امر می‌تواند بر سلامت روانی‌شان تاثیر بسزایی بگذارد.
این مطالعات نشان می‌دهد که زنان چندوظیفه نیستند و کار اضافه‌ای که در خانه انجام می‌دهند فقط کار اضافه است و بس.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مدیران فرهیخته
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین