پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
زلزله طبس، زمین‌لرزه‌ای به شدت ۷٫۸ ریشتر بود که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستا‌های مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله‌ای است که تابحال در تاریخ ایران ثبت گردیده و کشته‌های این زلزله را بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰نفر اعلام کرده‌اند؛ و این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت بالای زلزله بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند.
شعارسال: در اثر زلزله طبس چیزی از شهر باقی نماند. حدود بیست هزار نفر از مردم در این زلزله کشته شدند. کانون زلزله در نزدیکی کریت واقع بود و خرابی‌ها از دیهوک در جنوب شرق تا اسفهک و سپس خود طبس گسترش می‌یافت. شهر طبس در مدت حدود سه سال بازسازی شد، ولی شهری که امروز به عنوان طبس در قلب کویر مرکزی ایران وجود دارد نسبتی با طبس زیبای تاریخی قبل از زلزله ندارد! شهری است مثل همه شهر‌ها و حاشیه شهر‌های تازه ساز – و اغلب بی هویت! - ایران.‌ای کاش برای بازسازی فکری به حال هویت تاریخی علاوه بر ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله می‌شد.

طبس؛ بهشتی در خاک
 
زلزله طبس در بهبوهه انقلاب اسلامی در ایران رخ داد – حدود یک هفته پس از واقعه هفده شهریور در تهران -. همان موقع ظاهرا در طبس رخداد زلزله را به انفجار -و رخدادی غیر طبیعی – در کویر نسبت می‌دهندکه البته بر اساس نگاشت‌های برجای مانده از آن معلوم است درست نیست و کاملا بر اساس پژوهش‌های متعدد مشخص شده است که زلزله طبس یک زلزله کاملا طبیعی بوده که پس از یک نبود لرزه‌ای طولانی – که هنوز نمی‌دانیم چند هزار ساله بوده است – اتفاق افتاد.

تعداد بازدید : 17

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین