پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۰۰۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
رییس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا گفت: واکسینه شدن دانش‌آموزان، درنظرگرفتن تراکم جمعیت، چرخش ویروس در مناطق، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مساحت مدارس و کلاس‌ها، نوع بیماری کودکان هر منطقه و در نهایت همراهی خانواده‌ها از مهمترین شاخص‌هایی است که برای بازگشایی مدارس باید لحاظ شود.
شعار سال: حمید سوری روز سه شنبه اظهار داشت: با وجود این شاخص‌ها نمی‌توان، نسخه واحدی برای بازگشایی همه مدارس پیچید؛ به عبارتی در این شرایط نسخه واحد در همه جای کشور جواب نخواهد دارد و بازگشایی مدارس را الزاما نمی‌توان با یک پروتکل واحد به سرانجام رساند.

وی اظهار امیدواری کرد که متولیان امر بدون استناد به مطالعات عمیق و دقیق علمی و در نظر گرفتن شرایط بومی اقدام به بازگشایی مدارس نکنند و بدانند که هر تصمیم اشتباه، می‌تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: مدیریت بیماری کرونا، قبل از بازگشایی مدارس و پس از آن باید دقیق، مبتنی بر شواهد علمی، بومی و با نظارت، پایش و ارزشیابی مستمر صورت گیرد.

سوری، همراهی والدین را در بازگشایی مدارس، بسیار مهم دانست و گفت: اطمینان دادن به خانواده‌ها برای رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حضور بدون دغدغه فرزندان در مدرسه، ضروری است؛ به عبارتی آمادگی حدود ۱۵ میلیون خانواده برای استقبال از بازگشایی مدارس بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولیه در جامعه، تصویر امیدوارکننده‌ای از استقبال درصد بالایی از خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه در سال تحصیلی جاری را ارائه نمی‌دهد.

این اپیدمیولوژیست گفت: هرچند برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری مستندات متفاوتی وجود دارد که می‌تواند هر تصمیمی را موجه جلوه دهد، اما این کار باید به صورتی انجام گیرد که موجب افزایش بیماری در جامعه نشود.
 
شاخص‌های بازگشایی مدارس چیست؟

سوری افزود: از کل کشور‌های دنیا که درگیر بیماری هستند ۱۰۵ کشور با حدود یک میلیارد دانش آموز، تصمیم به ممانعت حضوری دانش آموزان گرفتند؛ در مقابل ۵۹ کشور هم تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته یا قبلا بازگشایی کرده اند.

وی ادامه داد: در بیشتر این کشور‌ها تصمیم برای بازگشایی نه در سطح ملی، بلکه در سطح استانی یا ایالتی است؛ زیرا منطقه به منطقه، شهر به شهر حتی مدرسه به مدرسه تصمیم متفاوتی باید گرفته شود.

سوری تاکید کرد: در صورتی که مسوولان تصمیم به بازگشایی مدارس دارند، پیشنهاد می‌شود مواردی رعایت شود که از جمله اینکه از کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مراقبت ویژه به عمل آید. همچنین ابتلای کودکان به بیماری‌های التهابی در طول سال تحصیلی به صورت دقیق پایش و نظارت شود و از حضور اینگونه افراد در مدرسه خودداری شود.

وی، پایش رفتار کودکان در ارتباط با اپیدمی به صورت تمام وقت، به حداقل رساندن ظرفیت کلاس ها، نصب تهویه مناسب در کلاس‌ها یا برگزاری کلاس در فضای باز را از دیگر مواردی اعلام کرد که باید به دقت رعایت شوند.

سوری ادامه داد: همچنین برگزاری دو یا حتی سه شیفت مدارس به منظور کاهش تراکم، پایش منظم دانش آموزان در ورود به مدرسه به لحاظ علائم سندرمیک بیماری کرونا، رعایت بهداشت شخصی و محیط به ویژه آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر مواردی هستند که به صورت کامل باید لحاظ شوند.
 
شاخص‌های بازگشایی مدارس چیست؟

وی تاکید کرد: در هنگام پایش علایم بیماری، اگر دانش آموزی حتی یکی از علایم بیماری را داشت، باید از ورود او به مدرسه ممانعت و برای پیگیری، مراقبت و درمان او اقدام شود.

سوری اظهار داشت: در این شرایط تا حد امکان از سرویس عمومی برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استفاده نشود و در صورت نیاز به استفاده از این وسایل، با ظرفیت کمتری استفاده شوند.

وی تاکید کرد: رانندگان سرویس دانش آموزان و کادر مدارس در صورت کوچک‌ترین علایم بیماری، باید خود را قرنطینه کنند.

 طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از روز یکشنبه تا دیروز دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۵۹۳ نفر از آن‌ها بستری شده اند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۴۴۲ هزار و ۲۳۲ نفر رسیده و تاکنون چهار میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۱۷ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۶ هزار و ۷۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۱ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالی است که ۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۸۳ نفر تاکنون در کشور دز اول و ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶۵ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۹۴۸ دز رسیده است.

علاوه بر این تلفات کرونا از روز جمعه ۲۶ شهریور ماه نسبت به هفته گذشته روندی نزولی گرفته که این امر در پی افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون بوده است، اما با این حال هنوز آمار تلفات به نسبت جمعیت کشور بالا است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۷۷۰۰۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
0
در شهرهای بزرگ بنظر نمیاد که مدارس رو بشه بصورت حضوری شروع کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین