پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: میانگین سالیانه فرسایش خاک در این استان ۴۰ تن در هر هکتار است که این میزان حدود سه برابر متوسط کشور است.

شعار سال: "شیرزاد نجفی" روز پنجشنبه با بیان اینکه میانگین سالیانه فرسایش خاک در سطح کشور ۱۶ تن در هر هکتار است،  اظهار داشت: در لرستان به علت کوهستانی بودن، شیب بالا و سازندهای آسیب پذیر در برخی از نقاط استان میزان فرسایش خاک بیشتر می باشد که تنها راه برون رفت از این وضعیت توجه به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خسارت های هنگفت به استان در راستای بروز سیل های خانمان برانداز و خشکسالی ها، دولت باید همه ساله در بودجه ملی و استانی ردیف اعتباری مستقلی برای انجام عملیات آبخیزداری لحاظ نماید چرا که امروز این مهم، جزو نیازهای کشور بشمار می‌رود.

نجفی گفت: تا قبل از سال ۹۷ بیش از ۵۵۰ هزار هکتار در سطح استان عملیات آبخیزداری صورت گرفته بود که از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۹ با تزریق پول از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، شدت گرفت.

میزان فرسایش خاک در لرستان سه برابر متوسط کشور است

وی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری که از سال ۹۲ تا ۹۶ تعطیل شده بود جان تازه‌ای گرفت به نحوی که حجم عملیات آبخیزداری در سال های ۹۷ و ۹۹ از حجم تمام فعالیت های آبخیزداری استان طی سال‌های ۷۰ تا ۹۶ بیشتر بوده است.

نجفی تصریح کرد: طی سه سال در سطح بیش از۳۵۶ هزار هکتار از مناطق استان تحت پوشش عملیات آبخیزداری گسترده و پراکنده قرار گرفت و منابع طبیعی توانست ۶۶ درصد عملیات‌های ۳۰ سال گذشته را در این مدت انجام دهد.

وی اعتبارات صندوق توسعه ملی را مهمترین نکته در موضوع اجرای عملیات‌ آبخیزداری دانست و گفت: هر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط منجربه ذخیره ۵۳۰ متر مکعب آب، جذب ۵.۵ تن رسوب و تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه شود.

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در لرستان وجود دارد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۰۱مهر۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۴۸۰۹۲۱، www.irna.ir  

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
راه حل هم حتما داره که باید انجام بشه تا فرسایش کمتری صورت بگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین