پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
مدیرعلمی طرح باروری ابرها در ایران با اشاره به اینکه قابلیت تایید شده باروری ابرها در افزایش فصلی بارش پنج تا ۱۵ درصد است، گفت: بیشتر فراوانی زمان باروری ابرها در ایران از نیمه نخست آبان تا پایان اردیبهشت انجام می شود.
شعار سال: منصوره حسنی روز شنبه در جلسه امکان سنجی باروری ابر‌های کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، با اشاره به اینکه بر اساس تعداد روز‌هایی که باروری در منطقه مورد نظر انجام شده میزان بارش‌ها محاسبه می‌شود، اظهار داشت: در باروری انجام شده در شمالغرب کشور حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب و در فلات مرکزی یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون مترمکعب نسبت به بارش در حالت طبیعی بارندگی اتفاق افتاده است.

وی میزان بارش اضافه شده به بارش استان کرمانشاه را در طرح بارورسازی ابر‌ها را ۱۸۷ میلیون مترمکعب خواند و افزود: با بارورسازی ابر‌ها در کرمانشاه شهر‌های سنندج و کامیاران در استان کردستان هم تحت تاثیر قرار گرفتند.

مدیر علمی طرح باروری ابر‌ها در ایران با اشاره به اینکه قابلیت تایید شده باروری ابر‌ها در افزایش فصلی بارش پنج تا ۱۵ درصد است، گفت: فرصت‌های باروری بسته به ماه، سال و منطقه‌ای که در آن اجرا می‌شود متغیر است.

حسنی اضافه کرد: هرچقدر سال تَر باشد فرصت‌های باروری بیشتر است و اگر در سال‌های خشکسالی و نبود ابر، بخواهیم از طریق باروری ابر‌ها بارش ایجاد شود دید و تفکر اشتباهی است.

وی با اشاره به اینکه هر ابری قابلیت بارورشدن ندارد، یادآور شد: بیشتر فراوانی باروری ابر‌ها در ایران از نیمه آبان تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود.

مدیرعلمی طرح باروری ابر‌ها در ایران با اشاره به اینکه ۴۶ درصد ابر‌ها به روش هوایی قابل بارورشدن هستند، اظهار داشت: ۴۷ درصد بارش از طریق زمینی و ۶۶ درصد هم از طریق هوایی قابل باروری هستند و در صورت ترکیب این دو شیوه امکان باروری درصد بیشتری از بارش فراهم می‌شود.
 
باروری ابرها در ایران از آبان تا پایان اردیبهشت

سیدحسنی گفت: انجام مطالعات امکانسجی برای تعیین مناطق و زمان‌های مناسب برای اجرای باروری ابر‌ها به روش زمینی و هوایی و اجرای باروری هوایی به منظور شناخت میدانی ظرفیت‌های منطقه برای اجرای پرواز‌های باروری از جمله پیشنهادات ما برای انجام این فرآیند در کردستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه باروری ابر‌ها یکی از مباحث مهم برای استان است، اظهار داشت: ۷۰ سال است در دنیا بر روی بارورسازی ابر‌ها کار می‌شود.

محمدفرید سپری اضافه کرد: عمده کشت استان مربوط به گندم است که بذر آن در عمق پنج سانتی متری خاک کاشته می‌شود و باید بیش از ۱۵ میلمتر بارندگی اتفاق بیافتد تا جذب آن شود لذا یک و دو میلیمتر تاثیری برای این محصول ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای کلزا بارندگی سطحی در حدود یک تا سه میلمتر موثر است، افزود: در برخی شهرستان‌های استان هم، چون بانه برای تامین آب شرب مشکل دارند چه برسد به کشاورزی به همین دلیل برنامه‌ها و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای برای ما حائز اهمیت است.
 
باروری ابرها در ایران از آبان تا پایان اردیبهشت

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی دارد که از این میزان یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار آن دیم است.

خلیل فعله‌گری با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان در حالت معمول بیش از ۵۰۰ میلیمتر است، اضافه کرد: متوسط بارندگی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در کردستان ۳۰۲ میلیمتر بوده که این میزان در مدت مشابه آن در سال ماقبل ۵۱۵ میلیمتر و در بلند مدت هم ۵۱۹ میلمتر بوده است.

وی افزود: با توجه به بالا بودن سطح اراضی دیم استان تولید در بخش زراعت و باغات بسیار تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و بارندگی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید و امسال به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب آن بیش از ۵۰۰ هزار تن تولید شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سد‌ها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۸۳۴۰۱، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
شاید از این طریق قدری از مشکلات خشکسالی کمتر بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین