پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
چهارمین محموله ۵ میلیون دوزی واکسن کرونا اواخر هفته گذشته وارد کشور شد. با افزایش ۳ برابری هفتگی واردات واکسن، جمعیت هلال احمر پیش‌بینی می‌کند از دهم مهرماه سال جاری تا ۱۰ آبان ماه، هر هفته ۱۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود که مجموعاً ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد خواهد شد. علاوه بر این واکسن فایزر برای زنان باردار نیز بزودی وارد کشور می‌شود

شعار سال: چهارمین محموله ۵ میلیون دوزی واکسن کرونا اواخر هفته گذشته وارد کشور شد. با افزایش ۳ برابری هفتگی واردات واکسن، جمعیت هلال احمر پیش‌بینی می‌کند از دهم مهرماه سال‌ جاری تا ۱۰ آبان ماه، هر هفته ۱۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور ‌شود که مجموعاً ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد خواهد شد. علاوه بر این واکسن فایزر برای زنان باردار نیز بزودی وارد کشور می‌شود. افزایش سرعت واکسیناسیون به ۴۸ میلیون دوز تزریقی در حالی ادامه دارد که روز به روز رکورد آمار تزریق روزانه واکسن نیز در کشور شکسته می‌شود؛ در کنار این موضوع با عبور بیشتر نواحی کشور از موج پنجم کرونا مناطق قرمز نیز به ۲۹ نقطه پرخطر کاهش یافت و نقشه کرونا جز در نواحی شمالغربی و غرب کشور به رنگ نارنجی و زرد و آبی تغییر زنگ داده‌اند. کارشناسان این تغییر رنگ شهرها را در درجه اول به تیراژ بالای واکسیناسیون ربط می‌دهند ولی در عین حال تأکید دارند هنوز ۴۰ درصد از افراد گروه‌های پرخطر واکسینه نشده‌اند. دبیر کمیته کشوری اپیدمیولوژی ملی می‌گوید:همچنان ضریب اشغال بیمارستان‌ها و‌ موارد مثبت نگران‌کننده است و با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد گروه‌های پر خطر واکسن نزده‌اند که  در چنین شرایطی اگر واکسیناسیون به سطح ایمنی جمعی نرسد تلاش‌ها برای مقابله با کرونا بی‌نتیجه خواهد‌ ماند. این موضوع در حالی است که بسیاری از کارشناسان پیک بعدی را درآبان ماه پیش‌بینی کرده اند که احتمال کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی دانشگاه‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند.

واکسن فایزر به زنان باردار تزریق می‌شود

درحالی که خبر واردات واکسن فایزر بیونتک از کشور بلژیک در فضای مجازی گمانه‌زنی‌های زیادی را پیرامون افراد مشمول دریافت این واکسن قرار داده و‌ عده‌ای نیز به بهانه تزریق واکسن فایزر واکسیناسیون‌شان را به تعویق انداخته‌اند اما وزیر بهداشت روز گذشته به صراحت اعلام کرد که واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق به مادران باردار وارد کشور می‌شود و این واکسن به دیگر افراد نمی‌رسد. از مردم می‌خواهیم که سریعاً واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را که معتبر هستند  تزریق کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها مقاوم شود.
بهرام عین اللهی با بیان اینکه واکسن فایزر  به دیگر افراد نمی‌رسد در عین حال تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم که سریعاً واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را که معتبر هستند تزریق کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها مقاوم شود. بیشترین افرادی که امروزه در دنیا مبتلا به کووید۱۹ می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و تقاضای بنده از مردم این است که سریعاً واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را تزریق کنند.

تزریق واکسن پاستوکووک برای سنین ۳ تا ۱۸ سال

واکسیناسیون دانش‌آموزان در حالی این روزها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته که مطابق اعلام مسئولان این وزارتخانه واکسن‌های مناسب دانش‌آموزان شناسایی و تست و تأیید شده است . این در حالی است که برای بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان به نوبت در حال واکسینه شدن هستند. بنا بر آنچه وزارت بهداشت به آن اشاره داشته است، واکسن‌های مورد استفاده برای دانش‌آموزان هم دو دوز تزریق می‌شود. ضمن اینکه هیچ اجباری هم در تزریق واکسن وجود ندارد، همان‌طور که در تزریق واکسیناسیون بزرگسالان وجود نداشت ،گرچه که تأکید متخصصان حوزه سلامت بر تزریق واکسن و کاهش مرگ و‌ میر و قطع زنجیره انتقال ویروس است. بر همین اساس، گزارش‌های رسیده از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز نشان می‌دهد؛ این هفته ۱۲ میلیون دوز واکسنی که وزارت بهداشت و ویژه دانش‌آموزان سفارش داده وارد کشور می‌شود، البته کلمه ویژه به معنای متفاوت بودن واکسن نیست. بنا به گفته علیرضا رئیسی؛ در واقع واکسنی را که بر‌اساس نیاز برای افراد بالای ۱۸ سال به بالا سفارش داده بودیم تصمیم گرفته شد برای افراد زیر ۱۸ سال هم به صورت جداگانه واکسن سفارش دهیم تا از سهمیه واکسن افراد بالای ۱۸ سال کم نشود. طبق گزارش‌های مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تزریق واکسن پاستوکووک نیز احتمالاً یک تا دو هفته دیگر مجاز خواهد بود با مستنداتی که ارائه کرده و تأییدیه‌ای که در کوبا گرفته است، به صورت دو دوز آغاز شود و تزریق این واکسن برای سنین ۳ تا ۱۸ سال نیز بلامانع است. برای سنین زیر ۱۲ سال نیز واکسن خاصی وارد نمی‌شود و هر آنچه که برای زیر ۱۸ سال تأیید شود، برای این سنین نیز مجوز دارد.

ارائه همه خدمات در مراکز تجمعی با کارت واکسیناسیون

به دنبال پوشش‌دهی بالای واکسیناسیون ،وزارت بهداشت نسبت به مهلت دو تا سه هفته‌ای برای تزریق واکسن و دریافت کارت واکسن تأکید می کند چرا که پس از ضرب الاجل تزریق واکسن خدماتی از جمله استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منوط به ارائه کارت واکسن خواهد بود در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود. علیرضا رئیسی، گفت: با افزایش تزریق واکسن‌ها می‌توانیم بسیاری از مشاغل  را که تعطیل بودند بازگشایی کنیم. الان نزدیک ۲ سال است که رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... به خاطر کرونا در شهرهای قرمز تعطیل بوده اند. اکنون اگر افراد دو دوز واکسن تزریق کنند به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم این اماکن را هم بازگشایی کنیم. بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، وی افزود: با توجه به اینکه به‌تازگی توزیع واکسن گسترش یافته است فعلاً حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن ارائه می‌شود.

واکسیناسیون دانشجویان؛ بدون محدودیت

رئیسی اظهار کرد: در حال حاضر به طور هدفمند به سراغ دو گروه  برای واکسیناسیون رفتیم؛ استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان؛ که واکسیناسیون استادان تقریباً تمام شده است. واکسیناسیون دانشجویان هم آغاز شده و در این هفته با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود. باید توجه کرد که در سطح کشور سه میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم که بدون محدودیت دارند واکسن تزریق می‌کنند، زیرا ما باید مراکز علمی‌مان را بازگشایی کنیم. در شرایطی که دانشجو و استاد واکسن تزریق کرده‌اند، با رعایت پروتکل‌های مناسب می‌توان بازگشایی را انجام داد.

برنامه‌ریزی ۴۸ روزه برای اتمام واکسیناسیون

وی گفت: ما در تهران ۱۱۷ مرکز تجمیعی تزریق واکسن داریم که واقعاً به جرأت می‌گویم از این تعداد، ۱۰۰ موردش هیچ مشکلی ندارند، فقط چند مرکز مشکل دارند که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم کار را درست می‌کنیم. ظرفیت واکسیناسیون‌مان در کشور بالاست و میزان واکسنی که تا پایان مهر به دست‌مان می‌رسد، قابل توجه است. وی افزود چند روز قبل نشستی با کارشناسان خودمان داشتیم و برای واکسیناسیون یک برنامه‌ریزی ۴۸ روزه انجام دادیم و اعلام کردیم که فرض کنید می‌خواهیم واکسیناسیون را ظرف ۴۸ روز تمام کنیم. حال بر این اساس چه میزان واکسن و چه تعداد تیم نیاز داریم تا کار را تمام کنیم. وقتی به توان کشور برای تأمین و تزریق واکسن نگاه می‌کنیم، این اقدامات کاملاً قابل انجام است و انجام هم خواهد شد.
 
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران  ، تاریخ انتشار: 3 مهر 1400، کدخبر:587717 ، www.irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین