پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
دستاورد افتخارآمیز دولت سیزدهم در واکسیناسیون ۵۰ درصدی مردم علیه کرونا با حداقل یک دوز، نشان می‌دهد که دستیابی به واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه هدف در روز‌های آینده دور از دسترس نیست.
شعار سال: تا همین یک ماه پیش، خوش‌بین‌ترین افراد هم باور نداشتند که سرعت واکسیناسیون علیه ویروس منحوس کرونا در ایران به چنین موفقیت بزرگی دست یابد که رکورد‌های جهانی را جابه جا کند.

دلایل و توجیهات هم منطقی بود. از یک سو نه روند تولید و واردات واکسن مطلوب بود و از سوی دیگر دولت، در حال تغییر و تحویل و تحول بود.

اما آیت الله رئیسی در شروع کار خود، اولویت دولت خود واکسیناسیون آحاد کشور علیه کرونا اعلام کرد. همین امر سبب شد تا بسیجی عمومی در کشور برای این امر تشکیل شود. این بار رئیس‌جمهوری خود پا کار آمد و به دنبال آن همه توان کشور از کشوری و لشکری وارد کارزار شدند.

۵۰ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

نتیجه آنکه براساس آخرین آمار تا روز شنبه سوم مهرماه، ۳۴ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دُز رسیده است.

براساس سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت شرط سنی واکسیناسیون که تا همین چند وقت پیش قطره چکانی و اندک اندک اعلام می‌شد برداشته شده و آمار‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده است که این به معنای ایمنی بیشتری نسبت به گذشته دارند.

دستاورد بزرگ و عصبانیت رسانه‌های معاند

روند موفقیت‌آمیز واکسیناسیون، رسانه‌های معاند را که تا همین چند وقت پیش، سرعت کند واکسیناسیون را دستاویزی برای نشان دادن ضعف نظام در کنترل کرونا قرار داده بودند به شدت عصبانی کرده به طوری که این رسانه‌ها، از هر فرصتی برای حمله به دستاور‌های دولت در زمینه کنترل کرونا استفاده می‌کنند؛ از ایجاد ابهام در توان داخلی تولید واکسن و سوژه قرار دادن سخنان دولتمردان در مورد روند واکسیناسیون.

در تازه‌ترین اقدام، سخنان رئیس‌جمهوری در روز گوشته (۳ مهرماه) دستاویز رسانه‌های معاند قرار گرفته است؛ جایی که سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد تا چند روز آینده ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

این رسانه‌ها، با استناد به آمار و ارقام واکسیناسیون در ایران دستیابی به این ادعا را دور از دسترس می‌دانند، زیرا از نظر این رسانه‌ها، واکسیناسیون به معنای تزریق دو دوز واکسن است.

در تلاش مضبوحانه این رسانه‌ها همین بس که، رئیسی در اظهارات خود، هرگز به واکسیناسیون کامل اشاره نکرده و این استدلال که منظور رئیس‌جمهوری از بیان آمار ۷۰ درصد واکسیناسیون، واکسیناسیون کامل جامعه هدف بوده، از اساس نادرست است. در واقع با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری این بار پیگیر اصلی بحث واکسیناسیون است از نزدیک در جریان آمار اصلی واکسیناسیون قرار دارد.

رکورد تزریق روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن

دوم اینکه اخیر نظام سلامت ایران به رکورد تزریق روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن دست یافته که با توجه به پایان واکسیناسیون گروه‌های شغلی، حالا از ظرفیت پایگاه‌های واکسیناسیون سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف برای افزایش ظرفیت واکسیناسیون عمومی بهره گرفته شده است؛ بنابراین با کاهش سن واکسیناسیون در کشور به ۱۵ سال، برخلاف گذشته که واکسیناسیون شامل محدودیت بود اکنون مسئولان وزارت بهداشت از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند؛ می‌خواهند هرچه سریعتر با ثبت‌نام در سامانه سلامت به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند؛ بنابراین با افزایش مراکز تزریق واکسن و افزایش ساعت کاری مراکز و شبانه‌روزی شدن برخی مراکز، دستیابی به واکسیناسیون ۷۰ درصدی با حداقل دریافت یک دوز واکسن، در هفته آتی دور از ذهن نیست که این خود ایمنی نسبی را برای جامعه برای مواجه با موجی احتمالی ششم به ارمغان خواهد آورد.
 
تاریخ‌سازی در واکسیناسیون عمومی

بزودی پوشش واکسیناسیون دز اول به ۷۰ درصد جامعه می‌رسد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در این باره شب‌گذشته به ایرنا گفت: تاکنون ۳۵ میلیون نفر بالای ۱۸ سال جامعه دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که با توجه به سرعت انجام واکسیناسیون بزودی این رقم به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد؛ به عبارتی درصد تزریق واکسن به ۷۰ درصد جامعه می‌رسد.

اکنون بیش از یک میلیون واکسن روزانه در کشور تزریق می‌شود و با توجه به اینکه جامعه هدف واکسیناسیون ۶۰ میلیون (۱۸سال به بالا) است اگر رقم تزریق واکسن دز اول به ۴۲ میلیون نفر برسد، ۷۰ درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه می‌شوند.

به گفته وی البته دز دوم تزریق واکسن کرونا نیز به سرعت در حال انجام است و حدود ۵۵ درصد ۱۸ سال به بالا دز اول این واکسن را زدند و تا پایان مهر تزریق دز اول و دوم به میران قابل توجهی انجام می‌شود.

رئیسی این آمار را چشم‌انداز خوبی می‌داند، زیرا در حال حاضر بستر‌های واکسیناسیون کاملا مهیاست و مردم باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

وی یادآور شد: فاز نخست واکسیناسیون کرونا شامل کادر بهداشت و درمان بود که ۹۶ درصد و، فاز دوم گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا، ۹۴ درصد واکسینه شدند و انتظار ما این است که رقم‌ها بیشتر شود. سرعت واردات واکسن بسیار خوب است و مشکلی در تامین آن نداریم.

شاهد این مدعای سخنگوی ستاد ملی کرونا سرعت گرفتن واردات واکسیناسیون و تولید واکسن در داخل کشور است که نشان می‌دهد واکسن برای واکسیناسیون کامل ۷۰ درصد جمعیت کشور به صورت ۱۰۰ درصدی تضمین خواهد شد.

عبور واردات واکسن از ۶۵ میلیون دز

براساس اعلام مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با ورود پنجاه و ششمین محموله واکسن کرونا شامل پنج میلیون دز از نوع سینوفارم، شمار واکسن‌های وارداتی از ۶۵ میلیون دز گذشت. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا هفته نخست مهرماه نیز ۱۴ میلیون دز واکسن وارد کشور شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، همچنین از واردات ۱۰ میلیون دز واکسن جانسون اند جانسون و فایزر به کشور خبر داد.

واقعیت اینکه اگرچه برای بسیاری از هموطنان دستیابی به رقم کنونی واکسیناسیون (تزریق حدود ۵۰ میلیون دز واکسن نوبت اول و دوم) تا همین وقت پیش عددی غیرقابل تصور و دور از انتظار بود، اما عزم دولت برای مدیریت بحران کرونا و در اولویت قرار دادن واکسیناسیون، این برآورد‌ها را محقق کرده است.

تاریخ‌سازی ایران در زمینه واکسیناسیون عمومی

به یاد داشته باشیم که ایران جزو کشور‌های پرافتخار و تاریخ‌ساز در زمینه واکسیناسیون است. ریشه‌کنی فلج اطفال که مورد ستایش جهان قرار گرفته و واکسیناسیون سرخک و سرخچه در دهه ۸۰ که در مدت یک ماه ۳۳ میلیون نفر واکسینه شدند، نمونه‌ای از این خواستن‌ها و توانستن‌هاست.

دولت سیزدهم اولویت اول خود را واکسیناسیون کرونا قرار داده است، زیرا که می‌داند برای سامان بخشی به اقتصاد و بهبود معیشت آحاد جامعه راهی جز بازگشت کسب و کار‌ها و معیشت مردم به شرایط عادی وجود ندارد.

این نشان می‌دهد که دولت بر سر عهد خود با مردم برای حل این معضل بزرگ و مدیریت شرایط و ایجاد رونق در اقتصاد ایستاده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۸۴۰۴۱، plus.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین