پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
 رئیس کل آتی سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر مطالبات جدی نیروی انسانی با چالش مطالبات عمومی نیز مواجه است. این مطالبات شعار‌هایی است که طی سالیان، ایجاد و به دفعات تکرار، لیکن همچنان مغفول مانده است. فرار مالیاتی، گسترش پایه‌های مالیاتی، هوشمند سازی نظام مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی، شفافیت در فرایندها، عدالت مالیاتی و... مطالبات عمومی و دولت از سازمان امور مالیاتی از مدیری به مدیر بعدی به ارث رسیده و چالش جدی رئیس کل بعدی سازمان امور مالیاتی است.
شعار سال: امید علی پارسا در خرداد ماه ١٣٩٨ با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به سمت رئیس کل سازمان انتصاب شد. دژپسند در همان ابتدای امر صراحتاً اعلام کرد پارسا انتخاب وی نیست بلکه گزینه تحمیلی رئیس سازمان برنامه و بودجه است. دکتر نوبخت از افراد با نفوذ دولت روحانی و نقش کلیدی در انتصابات مدیران دولتی داشت.

پارسا که در کارنامه خود مدیریت میانی در سازمان برنامه و ریاست مرکز آمار را داشت، بدون هر گونه آشنایی، زمینه قبلی و اطلاعات مالیاتی بر صندلی ریاست سازمان نشست. میزان شناخت امید علی به فرایند‌های مالیاتی کمتر از یک مودی معمولی بود. شاید این انتصاب برای خود وی نیز ناباورانه و در حد یک شوک بود، اما رفاقت با دکتر نوبخت کارساز شد.

رئیس جدید با ادعای تکراری: توسعه و گسترش پایه‌های مالیاتی، مقابله جدی باپدیده فرار مالیاتی، شفافیت در فرایند‌ها و شعار «وصول با اصول و هوشمندسازی» کار خود را آغاز کرد.

هرچند ٢٧ ماه برای تحقق اهداف بزرگ زمان زیادی نیست، اما اقدامات وی در این مدت نشان داد گام‌های کوچکی نیز برای رسیدن به شعار‌ها صورت نداده، حتی با فرض استمراد دوران مدیریت ایشان امیدی به تحقق شعار‌های امیدعلی متصور نیست.

جابجایی صندلی مدیران قبلی، کم توجهی به شایسته سالاری، حفظ وضع موجود، تکرار شعارها، نهایت تلاش و اقدامات او در این سمت بود. شایان ذکر است حسب اظهار نظر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش ناچیز درآمد‌های مالیاتی ارتباطی به اقدامات ایشان نداشته بلکه به دلیل شتاب تورم و کاهش ارزش پول ملی بوده، ابراهیمی در تحلیل افزایش درآمد‌های مالیاتی گفت: سازمان مالیاتی نه تنها افزایش وصولی نداشته بلکه بدون لحاظ تورم بدهکار هم هست.
بی توجهی به اصل شایسته سالاری در انتصاب مدیران و حوزه‌های تخصصی موجب شد در این دوره، شعب دیوان عدالت اداری و هیات عمومی دیوان روز‌های پر کاری داشته باشند. پرونده‌های مالیاتی که بر اساس دستورالعمل مطالبه مالیات از تراکنش‌های بانکی و سکه‌های دریافتی از بانک مرکزی تشکیل شده بود، با شکایت مودیان در شعب دیوان، مکرراً نقض و بطور بی سابقه‌ای بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های سازمان امور مالیاتی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردید.

توهین و هجمه افراد در کسوت‌های مختلف (دانشگاهی و اجرایی و غیره) در دوران مدیریت پارسا به کارکنان سازمان امور مالیاتی بی پاسخ ماند. فرار مالیاتی ادامه دارد، اجرای طرح جامع مالیاتی بی ثمر و شیوه مالیات ستانی سنتی ادامه دارد، علیرغم وضع برخی قوانین برای افزایش پایه‌های مالیاتی به دلیل فقدان زیر ساخت‌های لازم، ریالی مالیات از این بابت وصول نشده است، خبری از شفافیت در فرایند‌ها و هوشمند سازی نیست، کارمند و مودی هر دو شاکی وضع موجود هستند.

بی توجهی به مطالبات نیروی انسانی و عدم هر گونه تلاش برای افزایش حقوق و مزایای آنان جهت پوشش تورم افسار گسیخته، یادگار امید علی پارسا برای رئیس کل بعدی است.

رئیس کل آتی علاوه بر مطالبات جدی نیروی انسانی با چالش مطالبات عمومی نیز مواجه است. این مطالبات شعار‌هایی است که طی سالیان، ایجاد و به دفعات تکرار، لیکن همچنان مغفول مانده است. فرار مالیاتی، گسترش پایه‌های مالیاتی، هوشمند سازی نظام مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی، شفافیت در فرایندها، عدالت مالیاتی و... مطالبات عمومی و دولت از سازمان امور مالیاتی از مدیری به مدیر بعدی به ارث رسیده و چالش جدی رئیس کل بعدی سازمان امور مالیاتی است.

علمدار سلیمان‌زاده

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال اطلاع رسانی مالیاتی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین