پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
امروز سه شنبه به وقت عراق اربعین است و از شب گذشته بین الحرمین آماده پذیرایی از زائران حسینی است. گویا امسال (۱۴۰۰ هجری شمسی- ۱۴۴۳ هجری قمری) ماه محرم ۳۰ روزه بوده و پنج شنبه ۱۸ شهریور اول ماه صفر در کشور عراق بود؛ بنابراین روز اربعین حسینی نیز در کشور عراق یک روز دیرتر از ایران برابر با ۶ مهرماه (سه شنبه) خواهد بود.
شعار سال: سال کَبیسه (سال بهیزکی یا اندرگاهی) در گاه‌شماری، سال معینی است که تعداد روز یا روز‌هایی برای جبران کمبود سال‌های عمومی (درپی انباشت کسرِ چند سال) از مقدار واقعی آن یا جبران کمبود سال‌های خاص نسبت به سال‌های دیگر، در هر دوره بر آن می‌افزایند. در تقویم‌های خورشیدی (شمسی) تقریباً هر چهار سال و در تقویم‌های قمری هر سه سال (گاه دو سال) یک روز کبیسه وجود دارد.

mmmmmmm
 
mmmmmmm

در تقویم‌های قمری، مثل تقویم هجری قمری، طول سال‌های عادی ۳۵۴روز و سال‌های کبیسه ۳۵۵روز است. در این تقویم‌ها معمولاً حدود هر سه سال یک بار سال کبیسه می‌شود. در تقویم هجری قمری هلالی هیچگونه نظامی برای تعیین کبیسه منظم سال‌ها قابل تصور نیست، اما در تقویم هجری قمری حسابی (قراردادی) در یک دورهٔ سی ساله، ۱۱ سال کبیسه وجود دارد که ۸ مورد سه ساله و ۳ مورد دو ساله است:

(۳ کبیسه سه ساله - ۱ کبیسه دو ساله - ۳ کبیسه سه ساله - ۱ کبیسه دو ساله - ۲ کبیسه سه ساله - ۱ کبیسه دو ساله)

در رایج‌ترین تقویم هجری قمری حسابی طی یک دوره سی ساله کبیسه منظم از قرار زیر محاسبه شده‌است:
بر اساس این کبیسه‌گیری، چنانچه باقی‌ماندهٔ حاصل تقسیم سال قمری به عدد ۳۰ یکی از اعداد (۲، ۵، ۷، ۱۰، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۴، ۲۶ و ۲۹) باشد، سال مذکور کبیسه و طول آن (۳۵۵ روزه) می‌باشد.

امسال در عراق هم شاهد چنین وضعیتی هستیم و بنابراین روز اربعین حسینی نیز در کشور عراق یک روز دیرتر از ایران برابر با ۶ مهرماه (سه شنبه) خواهد بود.

تعداد بازدید : 4

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین