پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از نیاز نهاده‌های دامی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. با این میزان وابستگی، هر نوع خللی در واردات نهاده ها می تواند تولید محصولات دامی کشور را با چالش‌ها جدی مواجه کند و هزینه‌های آن‌ها را به‌شدت افزایش دهد. نیاز آبی بالای تولید نهاده خوراک دام و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک موجب شده امکان کشت این محصولات در داخل کشور فراهم نشود، اما راهکارهای دیگری وجود دارد که وابستگی کشور به واردات این کالاهای اساسی را کاهش دهد. کارشناسان یکی از این راهکارها را "کشت فراسرزمینی" می‌دانند.
شعار سال: سال گذشته مشکلات دولت در تامین ارز موجب نوسانات شدید در تامین و قیمت نهاده‌های دامی وارداتی جو و کنجاله سویا شد که نتیجه آن جهش قیمت مرغ و محصولات دامی دیگر بود. در سالجاری نیز تامین ذرت به همان سرنوشت دچار شده است و نشانه آن را می‌توان در روز‌های اخیر در افزایش چشمگیر قیمت تخم مرغ دید. با توجه به ادامه مشکلات ارزی دولت به نظر می‌رسد مشکلات تامین نهاده‌های دامی همچنان ادامه داشته باشد. راهکار چیست؟
نیاز آبی بالای تولید نهاده خوراک دام و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک موجب شده امکان کشت این محصولات در داخل کشور فراهم نباشد، اما راهکار‌های دیگری وجود دارد که وابستگی کشور به واردات این کالا‌های اساسی را کاهش دهد.

کارشناسان یکی از این راهکار‌ها را "کشت فراسرزمینی" می‌دانند. کشت فرا سرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشور‌ها برای تامین نیاز داخلی است.

علی رضوانی‌زاده، رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران،   با تاکید بر اهمیت کشت فراسرزمینی برای کشور‌های خشک و کم آب مانند ایران، اظهار کرد: ایران یکی از کشور‌هایی است که به دلیل آب و هوای خشک امکان کشت یا توسعه سطح زیر کشت محصولات اساسی به میزان نیاز خود برای حفظ امنیت غذایی ندارد.

وی ادامه داد: تغییر سریع اقلیم، کشور ما را به سمت تکرار سال‌های خشک و خشکی بیشتر پیش می‌برد، در این شرایط تامین نیاز کالای اساسی از منابع خارجی تنها راهکار است.

رضوانی‌زاده با بیان اینکه تامین نیاز کشور از منابع خارجی صرفا از طریق واردات نیست، گفت: امروزه کشور‌هایی که شرایط ما را دارند راهکار‌های مناسب تری را در پیش گرفته اند که یکی از آن‌ها " کشت فراسرزمینی" است.

به گفته وی؛ کشور ما سال هاست به مقوله کشت فراسرزمینی ورود کرده است، اما به رغم سابقه طولانی نتوانسته است به نتایج مطلوب دست پیدا کند.  

رضوانی‌زاده علت عدم موفقیت ایران در کشت فراسرزمینی به رغم سابقه طولانی را توجه بیشتر مسئولان به گزینه واردات دانست.

وی معتقد است؛ توجه بیشتر مسئولان به واردات از آن جهت است که گزینه سهل تری برای تامین تقاضای داخلی کشور است.

وی یادآور شد: هر ساله ۲۵ میلیون تن انواع نهاده خوراک دام از جمله ذرت، کنجاله سویا و ذرت از طریق واردات تامین و برای آن میلیارد‌ها دلار صرف می‌شود، در حالی که با کشت فراسرزمینی می‌توان این محصولات را با ۵ درصد قیمت نهایی برای کشور تولید کرد.

تامین ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دامی کشور با کشت فراسرزمینی

به گفته رضوانی‌زاده؛ اگر فقط ۸ درصد ارزش واردات کالای اساسی را برای امنیت غذایی در کشت فراسرزمینی سرمایه گذاری کنیم، بعد از ۵ سال ضمن تامین امنیت غذایی و کاهش ۱۵ درصدی قیمت خرید، بازیگردان محصولات کشاورزی در منطقه خواهیم شد و بیش از ۲۰۰ هزار اشتغال در خارج از کشور ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از طریق کشت فراسرزمینی می‌توانیم ۳۰ تا ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی کشور را تامین کنیم.

رضوانی‌زاده تعداد کشور‌هایی که پذیرنده سرمایه گذاری برای کشت فراسرزمینی هستند را ۴۷ کشور اعلام کرد که می‌توان از میان آن‌ها کشور‌هایی را انتخاب کرد که شاخص‌های اقتصادی بهتر، روابط سیاسی محکم‌تر و حضور بیشتر ایرانی‌ها در آن‌ها وجود دارد.

رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران گفت: در همسایگی ما کشور‌های عربستان و ترکیه توانسته اند از طریق کشت فراسرزمینی در محصولات اساسی به درصد بالایی از امنیت غذایی برسند.

رضوانی‌زاده با بیان اینکه عربستان با سابقه کمتر از ۶ سال تنها در دو کشور کانادا و استرالیا توانسته ۱ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی داشته باشد، افزود: البته فعالیت فراسرزمینی این کشور برای حفظ امنیت غذایی خود محدود به کشت نیست و اقدامات لجستیک همچون ایجاد پایانه غلات در سایر کشور‌ها را نیز انجام داده است
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین