پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۶۱۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
بانک آینده سال ۹۹ را مانند سال ۹۸ با زیان پشت سر گذاشته و بسیاری از کارشناسان این بانک را با توجه به صورت حساب‌های مالی جزو بانک‌های ورشکسته می‌دانند.
شعار سال: بر این اساس درآمد تسهیلات اعطایی بانک آینده در سال ۹۹ کمتر از سال ۹۸ بوده و کل این درآمد تقریبا معادل دو سال قبل است. در حالی که میزان سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها از سال ۹۷ تا ۹۹ بالغ بر ۵۳/۸ درصد رشد داشته است.

بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و نظام بانکی روند صعودی داشته و از ۲۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۹ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. از مجموع این رقم بدهی، بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان بدهی این بانک به بانک مرکزی است.

رقم سرمایه ثبتی بانک آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین نسبت زیان انباشته به سرمایه بانک به ۳۱۲۷ درصد رسیده است. طبق قانون تجارت اگر زیان یک شرکت سهامی به ۵۰ درصد سرمایه برسد، به‌سرعت باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل و درباره بانک تصمیم‌گیری شود؛ یا سرمایه شرکت افزایش یابد یا شرکت با اعلام ورشکستگی، با طی کردن مراحل تصفیه و ختم تصفیه به سمت انحلال حرکت کند.

بانک آینده مالک اصلی ایران مال است. پروژه ایران‌مال از ابتدای سال ۱۳۹۰ کلید زده شد و طبق گفته سازندگان آن، بزرگ‌ترین مرکز خرید کل خاورمیانه است. سال گذشته بانک آینده طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تا ۱۰۰ درصد سهام ایران‌مال را از طریق مزایده می‌فروشد.

داوود سوری اقتصاددان در آن زمان نوشته بود «ایران‌مال با پولی که از بانک‌مرکزی قرض گرفته می‌شد، ساخته شد و تورم ناشی از آن را ما تحمل کردیم. حال فروخته می‌شود و همان تورم جیبی پر از پول برای مالک به ارمغان می‌آورد. بازنده ما و شمائیم که هر روز با خرید گران اجناس، پول ساخت آن را فراهم آوردیم و واسطه و محل این شعبده‌بازی؟»

اوایل امسال انتشار آگهی فروش پروژه «ایران‌مال» با قیمت پایه ۸۵ هزار میلیارد تومان، موجی از واکنش‌ها در میان افکار عمومی ایجاد کرد. عمده این واکنش‌ها نیز معطوف به قیمت اعلام شده بود که با تبدیل دلاری آن، چیزی حدود ۳/۴ میلیارد دلار نصیب مالک این ابرپروژه می‌کند.

آن‌طور که حسابرس در گزارش اطلاعات و صورت مالی سالیانه بانک آینده نوشته طرح توجیهی فنی و اقتصادی و برنامه مستند و مدون هیات مدیره در خصوص تکمیل پروژه طبق زمان‌بندی جدید صورت گرفته به این موسسه ارائه نشده است.

وضعیت فعلی بانک آینده ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غلط این بانک در سال‌های گذشته است؛ از جمله پرداخت تسهیلات به شرکت‌های صوری با سرمایه‌های اندک، اعطای تسهیلات کلان به ذینفعان واحد برای مقاصد نامشخص، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه و مصرف تسهیلات در پروژه‌های تجاری مانند ایران مال و… باعث کاهش درآمد بانک از محل تسهیلات اعطایی شده است.

البته این وضعیت فقط مختص بانک آینده نیست و بسیاری از بانک‌ها در همین وضعیت گرفتار هستند. در ابتدای سال جاری از میان ۲۳ بانک، نرخ کفایت سرمایه ۸ بانک منفی، شش بانک بین صفر تا ۴ درصد، چهار بانک بین ۳ درصد تا ۸ درصد بوده است و فقط ۶ بانک نرخ کفایت سرمایه ۸ درصد و بیشتر را دارا هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از میدان، تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۰۴۴۸، meidaan.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین