پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
طی روزهای اخیر ، جمهوری باکو تلاش‌های زیادی برای تخریب سیاست ژئوپلیتیکی ایران صورت داده است. اولین حرکت جدی باکو، انتشار اخبار جعلی مربوط به بسته‌شدن مرز‌های گرجستان بر روی کامیون‌های ایران بود. ایران نیز برای تامین امنیت خود از هیچ کشوری سوال نمی‌کند. مواضع مقام معظم رهبری و فرماندهان نظامی در این خصوص کاملا روشن است. مگر ایران برای ضربه به موساد در شمال عراق از کشوری مشورت گرفت؟ اگر ایران قصد اقدام عملی برای صیانت از منابع ژئوپلیتیکی، امنیت ملی و تمامیت ارضی اش را داشته باشد، به صورت مستقل وارد عمل خواهد شد.
شعار سال: در چند روز گذشته جمهوری باکو تلاش‌های زیادی برای تخریب سیاست ژئوپلیتیکی ایران صورت داده است. اولین حرکت جدی باکو، انتشار اخبار جعلی مربوط به بسته‌شدن مرز‌های گرجستان بر روی کامیون‌های ایران بود. اگرچه کامیون‌های باری در مرز گرجستان متوقف شده‌اند، اما این مسئله ارتباط مستقیمی به ایران نداشت. بلکه همه کامیون‌های باری اعم از ارمنی، ترکیه و باکو و البته ایرانی در گمرک گرجستان به دلیل محدودیت‌های کرونایی متوقف شده‌اند.

اما رسانه‌های وابسته به باکو تلاش کردند از این خبر، تفسیری دلخواه ارایه دهند.

دومین تلاش بزرگنمایی حضور گرجستان در مانور اخیر بود که یک روز طول کشید. شاید باکو و طرفدارانش در ایران قصد داشته باشد که چنین ائتلافی شکل بگیرد. اما این مسئله فعلا موضوعیتی ندارد. در صورت تحقق نیز ایران اهرم لازم برای مقابله دارد.

موضوع دیگر تفسیر به رای بازشدن خط هوایی ارمنستان برای پرنده‌های غیرنظامی باکو است که همانطور که پیشتر گفته شد، تازگی ندارد. رسانه‌های معروف به لابی باکو از این رویداد که خبر آن ده روز پیش اعلام شده بود دیروز با تیتر «شوک ارمنستان به ایران» یاد کردند.

پرواز‌های غیرنظامی از باکو به نخجوان از خط هوایی ارمنستان فاقد ارزش استراتژیک است و در صورت بسته شدن مرز‌های زمینی و هوایی همین خط از مسیر ایران، طبق توافقات صورت گرفته، در ارمنستان نیز مسدود خواهد شد.

خبر بعدی، مربوط به اظهارات علیف مبنی بر اظهار علاقه برای توافق با ارمنستان است. علیف در حالی چنین تمایلی را مطرح کرده است که دو روز پیش در جبرائیلی طی فیلمی عملا با فریاد‌های «نفس‌کش» ارامنه را به زد و خورد شخصی دعوت می‌کرد. طرفین با حصول توافق فاصله زیادی دارند و ارمنستان نیز بدون هماهنگی با ایران نمی‌تواند وارد توافقی با باکو شود که منافع ایران را به خطر بیاندازد.

کاملا واضح است که طرفداران باکو در ایران یعنی همان‌هایی که در چند سال گذشته بر عملیات مشترک جاسوسی و خرابکاری مشترک تلاویو-باکو سرپوش گذاشته بودند، از روند فعلی ناراضی هستند. آن‌ها می‌دانند که در صورت تداوم جدیت جمهوری اسلامی در برخورد با رژیم باکو عملا از صحنه بازی سیاسی حذف خواهند شد و حتی شاید به دلیل سرپوش گذاشتن بر این همکاری تحت پیگرد قرار بگیرند بنابراین از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

البته ایران نیز برای تامین امنیت خود از هیچ کشوری سوال نمی‌کند. مواضع مقام معظم رهبری و فرماندهان نظامی در این خصوص کاملا روشن است. مگر ایران برای ضربه به موساد در شمال عراق از کشوری مشورت گرفت؟

اگر ایران قصد اقدام عملی برای صیانت از منابع ژئوپلیتیکی، امنیت ملی و تمامیت ارضی اش را داشته باشد، به صورت مستقل وارد عمل خواهد شد.

سیاست و هدف ج. ا. ا در زمینه مسئله سیونیک واضح است. اگر طرف‌های ثالث قصد اشغال این منطقه را داشته باشند، ارتش ایران وارد عمل خواهد شد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی اقتصاد سالم
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین