پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
جف بزوس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ سه ثروتمند بزرگ آمریکا در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شوند. این در حالی است که هیچ یک از این سه نفر در سال ۲۰۱۰ جزو ۱۰ ثروتمند برتر آمریکا نبودند. در این بین خانواده والتون، جایگاه ویژه‌ای داشته که بتدریج از سال ۲۰۱۵ از دست رفت، اما تجارت خانوادگی این پنج نفر هنوز در راس تجارت کشور آمریکاست. گزارش زیر، قصد آشناسازی بیشتر شما با خانواده والتون با رویکرد اقتصادی را دارد.
شعار سال: این اعداد اعجا‌ب‌انگیز هستند: ۷۰ هزار دلار در هر دقیقه، ۴ میلیون دلار در هر ساعت و ۱۰۰ میلیون دلار در هر روز. این روند رشد ثروت والتون‌ها، خاندان وارث خرده‌فروشی بزرگ والمارت است. بر اساس شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، وراث والمارت در مجموع ۲/ ۱۶۳ میلیارد دلار ثروت دارند و به نوعی ثروتمندترین خانواده دنیا محسوب می‌شوند. والمارت بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا از نظر درآمد است و بیش از ۱۱ هزار فروشگاهی که در سراسر دنیا دارد، سالانه ۵۱۴ میلیارد دلار فروش دارند. نیمی از سهام شرکت در اختیار خانواده والتون است. سام والتون در تابستان ۱۹۵۰ فروشگاه والتون اند دایم را راه‌اندازی کرد و با سیاست قیمت‌گذاری خاص خود توانست رقبا را کنار بزند. تصمیم او این بود که با پایین نگه داشتن قیمت، حجم فروش را تا حد امکان بالا ببرد و به این ترتیب، به تدریج شعب جدید فروشگاه خود را افتتاح کرد. اولین فروشگاه تخفیفی با عنوان والمارت در سال ۱۹۶۲ در آرکانزاس افتتاح شد و کسب‌وکار والتون هر چه بیشتر توسعه یافت. سام والتون هنگام مرگ در سال ۱۹۹۲ که ۷۴ سال سن داشت، ۲۵ میلیارد دلار سرمایه داشت و شرکت والمارت به همسرش هلن رابسون و چهار فرزندش به ارث رسید.
خانواده والتون در بین۱۰ ثروتمند آمریکایی ۲۱-۲۰۱۰
راب والتون، فرزند ارشد
راب والتون، بزرگ‌ترین فرزند بنیان‌گذار والمارت در اکتبر ۱۹۴۴ متولد شد. در سال ۱۹۶۶ در رشته مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه آرکانزاس فارغ‌التحصیل شد و سپس دکترای حقوق ژوریس را از دانشگاه حقوق کلمبیا در سال ۱۹۶۹ دریافت کرد. او بعد از فارغ‌التحصیلی عضو یک شرکت حقوقی در شهر تالسای اکلاهما شد که به نمایندگی از والمارت کار می‌کرد. در سال ۱۹۷۸ تالسا را ترک کرد و به والمارت پیوست. او در سال ۱۹۸۲ معاون رئیس هیات مدیره شد. در نهایت، دو روز بعد از مرگ پدرش در آوریل ۱۹۹۲ راب والتون، به عنوان رئیس هیات مدیره، جایگزین او شد و تا سال ۲۰۱۵، یعنی نزدیک به ۲۵ سال، اداره بنگاه خانوادگی را بر عهده داشت. راب هنوز عضوی از هیات مدیره است.

وقتی راب در سال ۱۹۷۸ شهر تالسا را ترک کرد، از همسر اولش که سه فرزند داشتند، جدا شد و بعد از مدتی برای بار دوم ازدواج کرد. این ازدواج هم در سال ۲۰۰۰ به طلاق منجر شد. راب در سال ۲۰۰۵ برای سومین بار با ملانی لومن ازدواج کرد. راب والتون با ۳/ ۴۴ میلیارد دلار، هجدهمین فرد ثروتمند دنیا محسوب می‌شود. او یک خانه بزرگ در پارادایس، ولی آریزونا دارد؛ محلی که قبلا تجمعاتی در مقابل آن صورت گرفته بود. معترضین خواهان افزایش دستمزد و مزایای کارگران والمارت شده بودند. راب همچنین علاقه زیادی به خودرو دارد و کلکسیون بزرگ خودرو‌های کلاسیک او معروف است. او اخیرا ملکی ۶۰۰ هکتاری در هاوایی خریده است.
خانواده والتون در بین۱۰ ثروتمند آمریکایی ۲۱-۲۰۱۰
جان والتون و مرگ ناگهانی
جان والتون، دومین فرزند بنیان‌گذار والمارت در اکتبر ۱۹۴۶ به دنیا آمد. بعد از دوران دبیرستان وارد کالج ووستر شد، اما در سال ۱۹۶۸ ترک تحصیل کرد و وارد ارتش آمریکا شد. او در جنگ ویتنام شرکت داشت و به دلیل نجات جان تعدادی از همرزمانش، مدال نقره‌ای شجاعت دریافت کرد.
او هم که بعد از مرگ پدر عضو هیات مدیره والمارت بود، بعد از پایان جنگ، خلبانی یاد گرفت و مدتی در شرکت والمارت کار کرد. اما بعد از مدتی به کار خلبانی هواپیما‌های سمپاش در ایالت‌های جنوبی آمریکا مشغول شد. در سال‌های بعد او در تاسیس چند شرکت مشارکت کرد. در سال ۱۹۹۸ جان والتون به همراه دوستش «صندوق کمک هزینه تحصیلی کودکان» را تاسیس کرد تا به خانواده‌های کم‌درآمدی که نمی‌توانند هزینه تحصیل فرزندان خود را بدهند، کمک کند. جان والتون در سال ۲۰۰۵ به دلیل سقوط هواپیمای شخصی که خودش آن را خلبانی می‌کرد، از دنیا رفت. نزدیک به ۷/ ۶ میلیارد دلار یا یک ششم از دارایی‌های جان به همسرش کریستی به ارث رسید که از مجموع دارایی‌های او در والمارت و سهام آروست بانک است. بقیه ثروت او به خیریه و تنها پسرش تعلق گرفت.

جیم والتون، شانزدهمین ثروتمند دنیا
جیم که کوچک‌ترین پسر بنیان‌گذار والمارت است، در ژوئن ۱۹۴۸ به دنیا آمد. او با ۶/ ۴۴ میلیارد دلار دارایی، شانزدهمین فرد ثروتمند دنیا است و در میان فرزندان سام والتون، از همه ثروتمندتر است. بعد از دوران دبیرستان، کارشناسی مدیریت بازاریابی از دانشگاه آرکانزاس دریافت کرد. در سال ۱۹۷۲ به شرکت پدر پیوست و امور ملکی والمارت را بر عهده گرفت. جیم در حال حاضر مدیریت بانک خانوادگی آروست (Arvest) را برعهده دارد که بیش از ۱۶ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد. او بیش از یک دهه گذشته وارد هیات مدیره والمارت شد و سپس در ژوئن ۲۰۱۶ صندلی‌اش را به پسرش استوارت واگذار کرد. جیم و همسرش لین مک‌ناب چهار فرزند دارند و در بنتون‌وایل آرکانزاس زندگی می‌کنند.

آلیس والتون، شبیه پدر
آخرین فرزند و تنها دختر بنیان‌گذار والمارت در اکتبر ۱۹۴۹ به دنیا آمد. در سپتامبر ۲۰۱۶ او بیش از ۱۱ میلیارد دلار از سهام والمارت را در اختیار داشت. او لیسانس اقتصاد را از دانشگاه ترینتی سان آنتونیو دریافت کرد. در اوایل کارش تحلیل‌گر سهام و مدیر مالی در یک شرکت هلدینگ بانکی بود و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بانک آروست را مدیریت می‌کرد. در سال ۱۹۸۸ او بانک سرمایه‌گذاری Llama را تاسیس کرد و خودش مدیرعامل آن بود. او نقش مهمی در تامین مالی توسعه فرودگاه محلی آرکانزاس داشت که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. سام والتون در کتاب اتوبیوگرافی خود به نام «ساخت آمریکا» اشاره کرده: «آلیس بیشترین شباهت را به من دارد؛ مستقل، اما پرنوسان‌تر از من.».

اما آلیس مثل برادرانش به کسب‌وکار والمارت کاری نداشت. وقتی ۱۰ سال داشت، اولین اثر هنری را برای خودش خرید که کپی یکی از نقاشی‌های پیکاسو بود. علاقه او به هنر باعث شد در سال ۲۰۱۱ موزه هنر کریستال بریج را در شهر محل زندگی‌اش در آرکانزاس تاسیس کند. آثاری از هنرمندان معروف در این مجموعه جای گرفته است. مجموعه هنری او صد‌ها میلیون دلار ارزش دارد. آلیس والتون در سال ۱۹۷۴ در سن ۲۴ سالگی با یک بانکدار برجسته ازدواج کرد، اما چند سال بعد از او جدا شد. او بلافاصله با پیمانکاری که استخر شخصی خانه‌اش را می‌ساخت ازدواج کرد، اما خیلی زود از او هم جدا شد. آلیس هیچ فرزندی ندارد. در حال حاضر آلیس با ۴/ ۴۴ میلیارد دلار ثروت، هفدهمین فرد ثروتمند دنیا از سوی مجله فوربس معرفی شده است. یک مزرعه ۱۷۰۰ هکتاری از اموال او است که ۲۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده و چشم‌انداز خانه آن رو به رودخانه است. آلیس همچنین یک آپارتمان دو طبقه در نیویورک با پنجره‌هایی رو به سنترال پارک دارد که در سال ۲۰۱۴ آن را به ارزش ۲۵ میلیون دلار خریده است. در سال ۲۰۱۶ او ۷/ ۳ میلیون سهام خود را در والمارت که معادل ۲۲۵ میلیون دلار می‌شد، به بنیاد خانوادگی والتون بخشید.

بنیاد خیریه خانوادگی
سام والتون در سال ۱۹۸۷ یک بنیاد خیریه راه‌اندازی کرد که تمرکز اصلی آن بر تامین هزینه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند بود، اما برنامه این بنیاد به کار‌های محیط زیستی، به خصوص مربوط به آب، توسعه یافت. همه فرزندان و نوه‌های والتون به همراه همسرانشان در این بنیاد فعالیت می‌کنند. این بنیاد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد طی پنج سال آینده یک میلیارد دلار به توسعه «فرصت تحصیل» اختصاص خواهد داد. با این حال، در سال‌های اخیر به دلیل دستمزد پایین کارکنان والمارت، انتقادات زیادی متوجه این شرکت بوده و حتی گفته می‌شود برخی کارگران آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

تعداد بازدید : 12

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین