پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مدیر اجرایی سندیکای چای کشور اظهار داشت: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۱۰ هزار تن چای را کیلویی ۹۷ سنت یعنی زیر یک دلار صادر کردیم و از سوی دیگر حدود ۳۳ هزار و ۴۳۷ تن چای از ۲۴ کشور کیلویی ۵ دلار وارد کردیم. در اینجا می‌خواهم این پرسش را از مسئولان مربوط بپرسم که صادرات چای چه مزیتی می‌تواند برای ما داشته باشد؟
شعار سال: صادق حسنی، با اشاره به خرید تضمینی برگ چای از سوی دولت، گفت: دولت تمامی برگ سبز چای را از چایکاران خریداری می‌کند و تا به امروز بالای ۸۰ درصد از مطالبات چایکاران را پرداخت کرده؛ این آمار نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: درست است که دولت در پرداخت مطالبات چایکاران مانند سال‌های گذشته تعلل نکرد، اما این قیمت خرید نمی‌تواند جوابگوی تورم فعلی باشد.

حسنی با اشاره به درجه بندی برگ سبز چای، افزود: دولت برگ سبز درجه ۱ و درجه ۲ چایکاران را خریداری می‌کند. ۴۰ درصد از برگ چای تولیدی درجه ۱ و ۶۰ درصد آن درجه ۲ است.

این فعال اقتصادی درباره قیمت برگ سبز چای، گفت: قیمت درجه ۲، کیلویی ۶۶۹۰ تومان است در حالی که قیمت برگ سبز درجه ۱ کیلویی ۴۷۰۰ تومان خریداری می‌شود. دولت تمامی برگ‌های سبز خریداری شده را به کارخانجات چای می‌فروشد. در حال حاضر حدود ۱۶۰ کارخانه تولید چای خشک در کشور فعال‌اند که برخی از آن‌ها با ۲۰ درصد از توان خود کار می‌کند.

به گفته وی، سال‌های گذشته با تعداد کارخانجات کمتر ۷۰ هزار تن چای تولید می‌کردیم در حالی که امروز با افزایش تعداد کارخانجات تولید به ۳۰ هزار تن هم نمی‌رسد. هم اکنون ۵۰ درصد باغات چای از بین رفتند و تبدیل به ویلا شدند.

وی با بیان اینکه خشکسالی تاثیری در تولید چای نگذاشت، افزود: چایکاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات را متوقف کنیم باز هم برای ۷۰ درصد نیاز داخلی با کمبود مواجه خواهیم بود.

حسنی با اعلام این مطلب که موافق صادرات چای نیست، تصریح کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۱۰ هزار تن چای کیلویی ۹۷ سنت یعنی زیر یک دلار صادر کردیم و از سوی دیگر حدود ۳۳ هزار و ۴۳۷ تن چای از ۲۴ کشور کیلویی ۵ دلار وارد کردیم. در اینجا می‌خواهم این پرسش را از مسئولان مربوط بپرسم که صادرات چای چه مزیتی می‌تواند برای ما داشته باشد؟

وی ادامه داد: اگرهر کیلو چای ایرانی در داخل کشور مصرف شود ما حدود ۴ دلار به اقتصاد در شرایط بحران کمک کردیم.

دبیر اجرایی سندیکای چای کشور با بیان اینکه چای‌خیزترین کشور‌های دنیا چای ایرانی را وارد می‌کنند، گفت: چای ایرانی در بازار‌های هند، کنیا، ترکیه و چین بازار‌هایی را تصاحب کرده است. دیگر کشور‌های که چای به آنجا صادر می‌کنیم عبارتند از روسیه، عراق، پاکستان، آلمان، لبنان، قطر، هلند، گرجستان، ترکمنستان، چین، امارات متحده عربی و اوکراین.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هندوستان ۲۰ درصد از چای مورد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، افزود: در ۵ ماه نخست سال جاری حدود ۵ هزار و ۱۲۵ تن چای از هند وارد کردیم. همچنین از سریلانکا، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، کنیا، ویتنام و آلمان چای وارد کردیم به نکته باید توجه کرد که ما از آلمانی چای وارد می‌کنیم که در آن یک باغ چای هم وجود ندارد.

حسنی با اشاره به اقبال از چای ایرانی در بازار داخلی، گفت: برند سازی به یکی از اهداف کارخانجات تولید چای تبدیل شده است در حال حاضر تعداد کارخانه‌های دارای پروانه استاندارد ملی رو به افزایش هستند و کارخانجات تلاش دارند تا تولیدات خود را بسته بندی و در بازار عرضه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که از هر کیلو برگ سبز چند کیلو چای خشک تولید می‌شود، گفت: در فصل بهار، چون برگ طراوات دارد از هر ۵ کیلو برگ سبز یک کیلو چای خشک تولید می‌شود، اما در تابستان یا پاییز ممکن است از ۲۳ کیلو برگ سبز یک کیلو چای برداشت کرد. اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد در سال ۴ چین در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مرداد و اوایل مهر خواهیم داشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برگ چای آفت ندارد، تصریح کرد: نماتد زخم ریشه یک بیماری رایج در باغات چای است که آسیب رسانی آن بسیار بالاست اگر در باغی این بیماری مشاهده شود نباید برگ چای آن برداشت کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۴۱۴۶۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین