پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
مأموران اداره کل محیط زیست اصفهان با حکم دادستانی و بدون حضور ماموران نیرو‌های انتظامی راساً می‌توانند اقدام به پُلمب و تعطیلی مراکز آلاینده کنند.
شعار سال: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز شنبه گفت: در نیمه اول امسال بدلیل کاهش محسوس نزولات جوی و رطوبت سطحی خاک ناشی از فعال شدن کانون‌های استانی و فرااستانی تولید گرد و غبار، تعداد روز‌های ناسالم نسبت به زمان مشابه سال گذشته به میزان ۴۵ درصد افزایش داشت.

ایرج حشمتی افزود: بدلیل کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز امسال، شرایط دشوارتری از لحاظ تشدید و انباشت آلاینده‌های هوا قابل انتظار است بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست ضمن برنامه‌ریزی برای مهار بخشی از آلایند‌های ناشی منابع ثابت، با تشکیل کارگروه ویژه‌ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، برنامه‌های عملیاتی مدیریت سوخت و کاهش آلودگی هوا را در واحد‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی استان بطور جدی پیگیری کرد.

وی اضافه کرد: به موازات این اقدام، با صدور دستور معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، کارشناسان این اداره‌کل مجاز خواهند بود تا در شرایط خاص آلودگی هوا طی سه ماه پیش‌رو و در صورت مشاهده، تشخیص و احراز انتشار آلودگی هوا از هر واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی در سطح استان با همراهی مأموران فرماندهی انتظامی در کوتاه‌ترین زمان اقدام به تعطیلی و جلوگیری از ادامه فعالیت بخش آلاینده کنند.

به گفته حشمتی، در دستور دادستانی اصفهان تصریح شده است که در مواردی که مأموران محیط زیست نیاز به حضور ماموران نیرو‌های انتظامی نمی‌بینند خودشان بطور علی‌الراس می‌توانند اقدام به پُلمب و تعطیلی محل کرده و وسایل مورد نیاز و فاسد شدنی را هم از آنجا خارج سازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این دستور، مجوز ورود به اماکن آلاینده در تمام طول ساعات شبانه‌روز با رعایت موازین شرعی، قانونی و رفع موانع موجود و حتی استفاده از قفل ساز در محل برای انجام اقدامات قانونی، به کارشناسان محیط زیست برای مدت سه ماه تفویض شده است.

، آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهر‌های صنعتی اطراف آن است.

کارشناسان تاکید می‌کنند که برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکار‌هایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.
 
 
ماموران محیط زیست اصفهان راساً قادر به تعطیل کردن مراکز آلاینده هستند


بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران (شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

از عوامل متعددی در سال‌های گذشته بعنوان منشا آلودگی هوای اصفهان نام برده شده است که می‌توان به وجود صنایع بزرگ و کوچک آلاینده، کانون‌های گرد و غبار در مناطق کویری داخل و خارج استان، خشکی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، تردد خودرو‌های دودزا، تکثر خودرو‌های تک سرنشین، استفاده از سوخت مازوت و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز اشاره کرد.

به گفته کارشناسان، با وجود اجرای برنامه‌های مختلف در سال‌های گذشته برای مقابله با این پدیده از جمله طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان، اجرا نشدن مُصوبه‌ها و نبود مدیریت یکپارچه و تحقیقات علمی جامع برای حل آلودگی هوا باعث شده است تا این کلانشهر هرچه بیشتر در سیاهه این وضعیت فرو رود و وضع آن آنقدر بغرنج شود که تعطیلات ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سال جاری نیز نتوانست این غول سیاه را سر جای خود بنشاند.

پرونده آلودگی کلانشهر اصفهان سال به سال قطورتر می‌شود و هنوز برای حل این مشکل فراگیر تصمیم اصولی اتخاذ نشده است و شهروندان این دیار انتظار دارند تا برای اساسی‌ترین چالش استان، هرچه زودتر تدابیر عاجلی اندیشیده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۹۸۲۳۷، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین